Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Fără a avea o strategie clară pentru înnoirea parcului auto la nivelul UE, Comisia Europeană merge înainte cu promovarea Euro 7

Ultimele decenii au fost marcate de lupta împotriva poluării, presiunea pe industria auto pentru dezvoltarea și implementarea de tehnologii cât mai curate fiind uriașă. Totul s-a făcut cu investiții semnificative din partea producătorilor, care, evident, au transferat această cheltuială în prețul vehiculelor.

Deși calitatea aerului s-a îmbunătățit, o proporție semnificativă a populației urbane din UE este încă expusă la concentrații de poluanți peste limitele Directivei privind calitatea aerului înconjurător, arată Comisia Europeană (CE), motiv pentru care este decisă să meargă înainte cu implementarea noilor norme privind emisiile. Euro 7 însă rămâne un subiect controversat.

Voci s-au ridicat inclusiv dintre europarlamentari, care au cerut CE să arate care este eficiența reglementărilor privind standardul de poluare al vehiculelor noi, în condițiile în care vârsta medie a parcului auto național în multe state membre este în continuare foarte ridicat. Este dată ca exemplu Grecia, unde, potrivit unui studiu ACEA derulat la finele lui 2021, vârsta medie a vehiculelor era de 17 ani, iar anul trecut erau încă în circulație aproape 910.000 mașini având o vechime de 30 de ani. Nici alte țările central și est-europene nu sunt departe: Estonia (medie de vârstă a parcului auto de 16,8 ani), Cehia (15,6), Lituania (14,6), Polonia și Ungaria (14,5) și Slovacia (14,3).

Această problemă a înlocuirii vehiculelor vechi aflate în exploatare trebuie însă tratată separat, se arată într-un răspuns oficial al CE.

Astfel, stimulentele pentru reînnoirea flotei cu vehicule cu emisii zero plus infrastructura de încărcare sau pentru modernizarea autovehiculelor mai vechi ar trebui să fie direcționate către înlocuirea celor mai vechi și mai poluante vehicule și să nu fie legate doar de achiziționarea unor mașini noi. Unele scheme pot fi susținute eficient de programele UE, care sprijină și reînnoirea flotei în transportul public. Conceperea și finanțarea unor astfel de scheme de stimulente sunt de competența statelor membre individuale, sub rezerva respectării normelor privind ajutoarele de stat și a altor cerințe specifice fondurilor, de exemplu, principiul „a nu face un prejudiciu semnificativ” în cadrul mecanismului de redresare și reziliență, se mai arată în răspunsul oficial al Comisiei.

Articole similare

Ad