Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cushman & Wakefield: Europa Centrală și de Est va beneficia de pe urma relocalizării activităților de producție din Asia, creând perspective pentru piața logistică și industrială din România

Potrivit raportului EMEA Nearshoring 2023 realizat de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield, Europa Centrală și de Est, inclusiv România, vor beneficia de relocarea activităților de producție din piețe mai îndepărtate, așa cum sunt cele din Asia, datorită costurilor mai reduse față de Europa de Vest, în special cele cu forța de muncă.

Principalele sectoare cheie care optează către această zonă din Europa sunt cele din automotive, producția de utilaje și produse electrice și electronice, precum și cele de bunuri de larg consum și de textile.

De asemenea, întreruperile cauzate de închiderile fabricilor mari din China, Taiwan, Vietnam și alte țări asiatice au creat dificultăți la nivelul lanțurilor globale de aprovizionare cu mărfuri, tot astfel mărfurile finite, bunurile intermediare sau materiile prime a piețelor de consum.

Prin urmare, companiile analizează acum diversificarea furnizorilor, astfel încât să nu mai fie expuse riscurilor legate de blocarea lanțurilor de aprovizionare.

„Țările din Europa Centrală și de Est  – în special cele din Uniunea Europeană – au atras investiții majore în capacități de producție în ultimii ani, în special pentru că oferă costuri semnificativ mai reduse față de Europa de Vest, în mod particular pentru forța de muncă. Acestea se află în imediata apropiere a marilor piețe de consum și, prin urmare, beneficiază de costuri de transport mai mici și de timp mai redus de transport. Mai mult decât atât având în vedere calitatea de membri ai Uniunii Europene sau fiind părți ale unor acorduri de liber schimb între țările din afara UE, mutarea mărfurilor din aceste țări înseamnă costuri și limitări de transport reduse sau chiar zero.”,

a menționat Cushman & Wakefield, potrivit unui comunicat de presă.

Mai mult, aceste țări sunt bine conectate cu alte piețe europene printr-o serie de rute de transport, iar majoritatea mărfurilor vor urma fie să se transporte fie pe șosea, fie pe calea ferată. Coridoarele cheie de transport de-a lungul principalelor autostrăzi și în punctele cheie multimodale dintre țările CEE, precum Bulgaria, România, Serbia, Croația, Ungaria, Slovacia, Slovenia, Republica Cehă și Polonia, către destinațiile Europei de Vest vor fi locații potențiale importante pentru activitatea companiilor. În ultimii ani, aceste țări s-au dovedit deja atractive, majorându-se puternic cererea de spații logistice și industriale.

Dezvoltatorii de proiecte de logistică și industriale joacă un rol foarte important pentru acomodarea acestor cereri din partea companiilor de producție.

„Deja am văzut o creștere semnificativă a cererii ocupanților pentru astfel de spații, în condițiile în care în 2022 firmele de producție au contractat la nivelul întregii Europe aproape 10 milioane metri pătrați de spații industriale, în creștere cu 27% față de 2017. În România, în 2022 cererea din partea companiilor de producție a crescut cu aproape 40%. Relocarea activităților de producție către Europa va continua să contribuie la creșterea cererii de spații industriale în anumite locații, atât pentru activități de producție, cât și de logistică. Aceste companii se vor concentra pe facilități nou construite, dar vor crea, de asemenea, oportunități de îmbunătățire a proiectelor existente. În plus, aceste proiecte trebuie să răspundă necesarului de energie, cu un focus special pe furnizarea de energie verde. România are un avantaj competitiv din punct de vedere al costurilor, dar, trebuie menționat totodată că ajutoarele de stat și sistemul de stimulente («incentives») joacă un rol destul de important atunci când companiile aleg țara în care să își deschidă un nou centru de producție.”,

a completat Andrei Brinzea, Partner Land & Industrial Cushman & Wakefield Echinox.

Articole similare

Ad