Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Marile companii își diversifică serviciile oferite transportatorilor

Prin achiziții de firme din domenii conexe sau prin fuziuni, dar și prin extinderea propriului portofoliu, numeroase companii ajung să propună o gamă tot mai largă de produse și servicii pentru transportatori – plată automată a taxelor de drum și rezervări de feribot, carburi de combustibil și recuperare a TVA și a accizei – ceea ce le conferă clienților confortul de a apela la un singur furnizor. Am stat de vorbă cu managerii mai multor astfel de firme, care au subliniat avantajele particulare pe care le aduce colaborarea cu ele și au descris modificările apărute în ultimul timp pe piață și implicit în comportamentul transportatorilor și în cerințele de dată mai recentă ale acestora.

Volumele de traversări cu feribotul din ultimii ani au fost afectate de numeroși factori – pandemia din 2020, Brexitul din 2021, greva P&O Ferries la început de 2022, dar și intrarea pe piața a unui nou operator pe Canalul Mânecii (Irish Ferries) – așa cum explică Dana Antohi, COO Affinity Division.

Compania oferă rezervări de feribot pentru relația UK ca parte a pachetului general de servicii de suport pentru transportatori, care înglobează și cardurile de combustibil Affinity-DKV, soluțiile de monitorizare a flotei, asigurările, serviciile de recuperare TVA extern și accize combustibil, leasing etc.

Ca efect al începutului de recesiune și al contextului economic actual, Affinity a înregistrat o ușoară scădere a traficului către Marea Britanie și un declin al comenzilor de rezervări, scădere vizibilă în special în aprilie și mai 2020, după care s-a simțit o intensificare în trimestrele al treilea și al patrulea din 2020, „când am înregistrat solicitări pentru traversări cu feribotul chiar peste așteptările inițiale”. După ieșirea Marii Britanii din UE o parte semnificativă a transportatorilor care efectuau curse spot către această țară s-au reorientat către alte destinații din cauza timpilor mai mari de așteptare pentru întocmirea și procesarea formalităților vamale, dar și a numeroaselor „necunoscute” legate de procesul administrativ. Prin urmare, Affinity a resimțit o oarecare scădere a volumelor de traversări cu feribotul, deși transportatorii specializați pe această rută, cu contracte bine definite, au continuat să opereze. Iar la finalul primului trimestru din 2023 volumele de traversări feribot au revenit la parametrii obișnuiți.

În 2022, mai amintește reprezentanta Affinity, scumpirea combustibilului a generat o creștere a taxei BAF percepute de operatorii de feribot, astfel că și costul acestui serviciu a înregistrat o creștere. Însă intrarea pe piață a Irish Ferries a avut un efect pozitiv, oferind nu numai acces la servicii de înaltă calitate (nave noi), ci și prețuri atractive, astfel că piața s-a mai echilibrat începând cu a doua parte a lui 2022.

Affinity colaborează cu toți operatorii de feribot pe relația UK, dar și cu EuroTunnel, și astfel le oferă clienților posibilitatea de a alege modul de traversare (feribot/tren) și operatorul. Compania pune la dispoziție un sistem digital pentru efectuarea rezervărilor datorită căruia, după plasarea comenzii online, întreg procesul este automatizat până la transmiterea automată a confirmării și emiterea facturii. Iar pentru cărăușii care au curse frecvente pe relația UK există un sistem „autolist” prin care se elimină timpii de așteptare la îmbarcare, vehiculele fiind înregistrate în sistemul operatorului și având astfel prioritate.

În plus, ca parte a grupului Xpediator Plc, Affinity oferă și servicii de asistență vamală – nu doar pentru transportatorii români.

Directorul Eurogate România, Dragoș Nicovescu, este de părere că piața românească de transport este în continuă creștere și maturizare și că, deși predomină firmele mici, chiar și ele încearcă să-și optimizeze costurile și să gestioneze cât mai bine situația internațională. „În ceea ce privește segmentul rezervărilor de feribot, piața are o tendință ascendentă, uneori sinusoidală, oglindind foarte bine situația geo-politică din zonă, de la nivel european în general, dar și pe cea legată de actualele tendințe de consum din UE. Adică a avut un vârf în perioada pre-Brexit, o scădere substanțială în prima parte a pandemiei și o creștere și stabilizare post-pandemică.”

Pentru grupul Eurogate, clienții români sunt pe locul al doilea după cei polonezi ca pondere din numărul de rezervări, topul fiind completat de maghiari. Iar creșterea din prima parte a lui 2023 comparativ cu perioada similară a anului trecut este de circa 30%.

Ruta principala rămâne Canalul Mânecii, cu posibilitate de a ajunge și în Irlanda, urmată de rutele din Peninsula Scandinavă. Interes există și pentru zona Mării Mediterane, iar scopul Eurogate este să poată oferi suport clienților oriunde au nevoie și să le găsească alternative în zonele solicitate de ei.

Compania propune multiple metode de plată pentru aceste rezervări, iar în ceea ce privește cozile care apar în porturi, acolo unde se poate, încearcă să vină cu alternative sau cu o planificare în avans a cursei.

Serviciul Eurogate dedicat în România este acela de rezervare a biletelor de feribot, tren, tunel sau pod, dar recent, ținând cont de activitățile adiacente de pe piață, firma a deschis și un birou în Dover, care se va ocupa de comisionare vamală UK-EU.

Alte noutăți sunt legate de dezvoltarea constantă a sistemului de rezervări online, cu multiple posibilități de integrare în aplicații terțe, și dezvoltarea echipei astfel încât să facă față constant la cerințele clienților și la tendințele pieței.

Rezervări de feribot oferă și Move Expert, pentru care, pe acest segment, piața românească este în Top 3 în Europa, prin comparație cu celelalte subsidiare. Compania continuă să crească, extinzându-se atât prin servicii diversificate (rezervări de feribot pentru sectorul de transport de marfă, pentru microbuze și autocare, pentru ansambluri agabaritice și, în scurt timp, rezervări pentru turiști prin platforma SmartFerry), cât și prin achiziția unor companii de profil, cum ar fi OT Solutions SRL, un pion important în România, cu o vechime de 13 ani. „Viziunea Move Expert a fost de a crea o platformă Self-Service care să poată gestiona atât solicitarea clientului, cât și tipul de plată ales: online, într-un termen negociat sau prin cardul de combustibil”, a explicat country managerul Valeriu Faighenov.

O echipă de profesioniști cu program non-stop gestionează rezervările sub forma unor Service Request, însă rutele aglomerate beneficiază de o legătură directă către serverul operatorului maritim, rezultând un număr de referință instantaneu, care nu mai implică factorul uman și înlătură așteptarea.

Din experiența Move Expert, românii aleg să tranziteze într-o proporție dominantă ruta Calais-Dover, unde partenerul companiei, Irish Ferries, oferă „condiții excelente la bord, prețuri competitive și informații în timp real cu privire la blocaje, greve, furtuni etc. Astfel, urmărind atenționările noastre, transportatorii își pot planifica ruta evitând aglomerația.”

Biroul Move Expert România are ca obiectiv principal, așa cum declară Valeriu Faighenov, menținerea unei ponderi egale între serviciile pe care le oferă: soluții de transport maritim, recuperare de TVA și servicii extinse aferente Pachetului Mobilitate.

Oferta companiei este în permanentă schimbare, iar în ultimul an a fost lansat un blog numit Truck Mobility Info, ce informează permanent clienții cu privire la modificările legislative din Pachetul Mobilitate și cu alte situații/alerte ce țin de piața de transport rutier din Europa de Vest. În plus, a venit cu un serviciu adițional de asistență legală la drum datorită căruia clienții sunt protejați oriunde în Europa, „iar în situația unor abuzuri avocații companiei sunt disponibili și răspund celor mai dificile provocări”.

Trans Vat Ro nu are foarte mulți clienți care efectuează transporturi în Marea Britanie, așa cum declară directorul de vânzări al companiei, Codruța Ghilea, dar acolo unde sunt solicitări de rezervări de feribot ele se pot face, datorită partenerului C2A, pe baza cardurilor C2A, pe platforma MyC2A, la prețuri competitive.

Mai puțin stres cu plata taxelor de drum și acoperire tot mai mare

Multe dintre firmele care oferă rezervări de feribot – și nu numai ele – propun și soluții automate pentru plata taxelor de drum.

Affinity oferă DKV Box Europe, un singur aparat de bord pentru decontarea taxelor de drum din Europa, care permite decontarea prin factura Affinity-DKV. Clienții au acces la o platforma online unde pot vedea toate tranzacțiile și beneficiază de suport 24/7 pentru curse prin Europa. Aparatul poate fi utilizat în Belgia, Germania, Austria, Elveția, Franța, Portugalia, Spania, Bulgaria, Italia, Ungaria și Polonia și datorită unei conexiuni GPS oferă și management digital al combustibilului, urmărirea în timp real a locației vehiculelor, gestionarea rutelor și comunicarea cu șoferul.

Valeriu Faighenov este de părere că plata taxelor de drum poate fi un stres pentru transportatori, în funcție de contractele pe care le au cu furnizorii. De aceea Move Expert propune, împreună cu partenerii săi, un dispozitiv ce permite plata lor corectă în aproape toate țările UE.

Iar Trans Vat Ro intenționează, pentru firmele care dețin aparate de plată a taxelor de drum din Europa, extinderea rețelei existente prin adăugarea autostrăzilor din Croația, Cehia, Slovacia și Slovenia, astfel încât, până la sfârșitul primului semestru din 2024, echipamentul să fie activ în 17 rețele. Activarea unei noi țări se face prin satelit, deci nu trebuie schimbat aparatul pe care compania îl oferă atât în sistem prepaid, cât și postpaid. Varianta prepaid pare inconfortabilă și dificil de gestionat, explică directorul de vânzări Codruța Ghilea, dar sistemul este foarte bine pus la punct, astfel încât, după primele două luni de consum, se ajunge la două plăți lunare, ante sau post facturare, deci la două facturi lunare eligibile pentru recuperare de TVA și de discount-uri oferite de fiecare rețea de autostrăzi. Pe de altă parte, le permite clienților să nu rămână descoperiți în cazul, tot mai des întâlnit, în care, peste noapte, societățile de asigurări blochează parțial sau integral garanțiile. Într-un asemenea moment, Trans Vat Ro face trecerea de la postpaid la prepaid, se creează un depozit pentru 20 de zile de consum, iar aparatele se pot folosi în continuare, clientul nefiind obligat să blocheze alte sume pentru garanție.

Și DKV Mobility are în ofertă serviciul de plată automată a taxelor de drum și a lansat, la jumătatea lui 2022, DKV BOX Scandic, destinat celor care tranzitează Norvegia, Danemarca și Suedia.

România este o piață cheie pentru DKV Mobility, de aceea compania a investit constant în dezvoltarea prezenței sale aici în cei 15 ani de activitate și propune soluții atât pentru transportatorii internaționali, cât și pentru cei locali, indiferent de mărimea sau tipul acestora, așa cum detaliază Cătălin Constantinescu, Managing Director DKV Mobility în România. Acesta este de părere că românii sunt printre cei mai exigenți clienți când vine vorba de alegerea furnizorilor de servicii de mobilitate și, fiind printre cei care tranzitează cele mai multe țări din Europa, „au nevoie de un furnizor de servicii care să îi susțină în efortul de a livra la timp și conform cerințelor, să le ofere consultanță și soluții care să își pună amprenta în performanța lor, inclusiv pentru optimizarea costurilor și creșterea profitabilității. DKV Mobility răspunde cel mai bine acestor provocări, având soluțiile optime în ceea ce privește acoperirea rețelei, paleta de produse și servicii și nivelul prețurilor.”

În ultimul an, UTA Edenred a adăugat taxa de drum din Bulgaria la soluția EETS UTA One®, care a primit recent un upgrade prin lansarea succesorului său UTA One® next și oferă acum compatibilitate cu rețeaua 4G și funcționalități inteligente.

Pentru această companie, România este, alături de Polonia, una dintre cele mai importante piețe din Europa Centrală și de Est în ceea ce privește potențialul și numărul de clienți și de aceea este printre țările pe care se pune accentul când vine vorba de strategia de creștere, așa cum declară Iulian Alexe, Country Manager Romania & Bulgaria.

Nu doar carduri de combustibil, ci pachete de servicii

Începând cu martie 2022, când prețurile combustibililor au început să crească, Affinity le-a oferit transportatorilor sprijin pentru a utiliza cardurile de combustibil Affinity-DKV în cel mai eficient mod, informări cu privire la evoluția prețurilor sau subvențiile oferite de autoritățile din țările pe care le traversau și soluții flexibile, precum termene de plată mai extinse sau prefinanțare „instantă” a TVA și a accizelor.

Compania mai propune un produs de asigurare premium, special pentru transportatori, care este integrat în pachetul general de servicii cu carduri de combustibil – asigurarea medicală pentru șoferi „Respect” – prin care orice șofer/utilizator al unui card de combustibil Affinity-DKV are acces 24/7 la consultații medicale la distanță, cheltuieli medicale acoperite în caz de spitalizare sau invaliditate permanentă parțială din accident, dar și la o sumă asigurată fixă în caz de deces.

Dana Antohi nu le recomandă transportatorilor să contracteze mai mulți furnizori de carduri de combustibili în încercarea de a optimiza costurile, deoarece, dimpotrivă, concentrarea consumului cu un singur furnizor poate fi metoda de optimizare a costurilor operaționale și de administrare. De asemenea, este bine ca ei să fie conectați la informări în timp real, pentru a anticipa schimbările constante de preț din anumite țări.

Clienții DKV Mobility pot alimenta/încărca fără numerar în cea mai largă rețea de acceptare din Europa cu soluții diversificate (convenționale, alternative, electrice), așa cum promite Cătălin Constantinescu, și au acces la o rețea de circa 31.000 de service-uri în toată Europa, la asistență de urgență în caz de pană, lipsă documente sau alte situații neprevăzute și la parcări sigure.

Iar datorită DKV Live, asistentul digital de mobilitate, compania le permite clienților să detecteze prin alerte utilizarea abuzivă a cardurilor furate și orice alimentare neobișnuită. Acest serviciu asigură și descărcarea datelor tahograf de la distanță și permite localizarea în timp real a tuturor autovehiculelor. Aplicația contribuie și la optimizarea rutei de transport, în baza punctelor de încărcare și de descărcare și a încărcăturii, date transmise online spre șofer și stocate pentru o analiză viitoare, și permite schimbul permanent de date cu autovehiculele și comunicarea managerului cu șoferul prin funcția de chat.

Oscar Downstream a derulat în ultimii ani un program accelerat de îmbunătățire a infrastructurii logistice, orientat spre creșterea capacității de depozitare și de livrare către parteneri în 24 de ore de la primirea comenzii. În prezent se pot stoca peste 65.000 m3 de motorină și benzină în cele șapte depozite Oscar și planul de creștere și modernizare continuă. Iar flota proprie de transport de carburant tocmai a depășit 80 de autocisterne.

Nicolae Bănică, CEO OSCAR Downstream, constată că nevoile clienților români care utilizează cardurile de flotă au evoluat mult în ultimii ani, astfel că în prezent ei își doresc un pachet de servicii care să se plieze cât mai bine pe specificul activității lor. Prețul rămâne important în decizia de achiziție, dar companiile vor să poată gestiona optim și costurile cu carburantul printr-un management și o monitorizare completă a alimentărilor. De aceea Oscar a implementat de curând o nouă platformă de gestionare a sistemului de carduri, care oferă toate informațiile de care au nevoie clienții pentru a-și optimiza alimentările și consumul de carburant.

O altă noutate este finalizarea, în această primăvară, a unui proiect de dezvoltare a funcționalităților incluse în cardurile de flotă Oscar, privind produsele și serviciile ce pot fi achiziționate: carburanții superiori din gama ACTIS, inclusiv benzină în rețeaua RO, urmând extinderea către taxe de drum și produse de magazin.

În 2022, Oscar a început un parteneriat cu Petrosol, o companie specializată în soluții software inovatoare pentru industria de Oil & Gas, și a lansat un nou sistem de management al cardurilor, ce permite accesarea mai facilă a tuturor avantajelor acestora: acces online la tranzacții, limită de credit, notificări în timp real, rapoarte de consum ș.a. Noile terminale de plată au scăzut mult timpul de alimentare în stație, utilizatorul având la dispoziție un sistem cu acces facil, ce nu necesită asistență sau intrare în magazin. Această dezvoltare a venit și cu o nouă variantă de carduri, ce include upgrade spre ultima tehnologie contactless, Oscar fiind prima companie din România ce a introdus pe piață, în 2018, sistemul contactless pentru cardurile de flotă.

Tot pentru a-și sprijini clienții în procesul de optimizare a activității, compania a luat toate masurile astfel încât ei să nu resimtă eventualele perturbări din aprovizionarea cu carburanți și să compenseze fluctuațiile de prețuri cu o gestionare eficientă a costurilor operaționale. Oferta sa comercială include carduri de debit, Easy, și creditare prin intermediul cardurilor de credit, Energy.

Iar beneficiarii au răspuns favorabil la toate aceste inițiative, ceea ce a dus la creșterea volumelor de carburanți comercializate către clienții existenți, la creșterea numărului de clienți noi și la extinderea rețelei până la peste 100 de stații la nivel național.

O altă prioritate a Oscar este legată de securitatea alimentărilor și de aceea în 2018 a introdus cardurile de carburant contactless, dotate cu cele mai înalte sisteme de securitate, ceea ce a făcut practic imposibilă clonarea lor. În plus, stațiile de alimentare sunt dotate cu camere de luat vederi care supraveghează 24/7 toate tranzacțiile, astfel că, în cazul unei suspiciuni de fraudă, Oscar poate pune la dispoziția partenerilor săi imagini cu respectiva tranzacție.

Compania operează peste 2.500 de stații de incintă și a dezvoltat în timp un sistem ce îi scutește pe partenerii săi de investiții sau eforturi suplimentare, oferind și avantajele unor costuri mult mai reduse decât cele din stațiile publice pentru firmele care își desfășoară activitatea pe distanțe mici în jurul unui punct fix.

Ionuț Zamfir, National Sales Director Smart Diesel DKV, explică faptul că, odată cu creșterea cheltuielilor companiilor de transport, acestea ar trebui să aplice noi metode și strategii pentru a-și îmbunătăți eficiența și mobilitatea. Iar prima dintre ele ar fi să aibă la îndemână un card de combustibil care să ofere acces rapid la orice rețea de alimentare, indiferent de rutele practicate. Mai ales că dinamica activității și disponibilitatea mărfurilor sunt extrem de mari în 2023 și de aceea firmele trebuie să dea dovadă de agilitate – de exemplu, să aleagă noi rute/țări.

În acest context, specialiștii companiei le recomandă să aleagă furnizorii care pot oferi o acoperire teritorială mare, cu prețuri adaptate la contextul pieței și cu alternative ieftine de alimentare. De exemplu, pentru firmele care merg pe relația România-Italia, de la 1 ianuarie 2023 Croația a devenit o opțiune mai bună decât ruta clasică prin Slovenia, și dacă o alege transportatorul își poate eficientiza costurile, numai pe un sens, cu până la 200 de euro/camion, sumă care uneori echivalează chiar cu profitabilitatea cursei respective.

Prin urmare, alegerea unui furnizor care să ofere soluții cumulate îi scapă pe transportatori de grija monitorizării unor soluții divizate. „De aceea cei mai mulți dintre partenerii Smart Diesel DKV aleg soluțiile complete și se bazează pe întreaga noastră expertiză.”

Pentru alimentarea cu motorină, Trans Vat Ro le propune posesorilor de carduri C2A o rețea extinsă de stații partenere în Spania (întreaga rețea Repsol), în Italia cu unii furnizori, în Franța prin colaborări noi cu parcări, având un acord semnat cu Ralpin, care oferă avantajul respectării programului de încărcare/descărcare, evitând surprizele neplăcute cum ar fi cozile la frontieră, blocajele în trafic ș.a.

Reprezentantul UTA constată și el că în ultimul timp, din cauza volatilității crescute a costurilor cu energia și a inflației mari în întreaga Europă, prețul combustibililor a devenit o problemă mai importantă decât în trecut, urmată de termenul de plată. Dar clienții companiei apreciază și rețeaua de acceptare a acesteia și serviciile oferite în afară de carduri: plata taxelor de drum, instrumentele digitale pentru gestionarea flotei și a mobilității, serviciile legate de vehicule (reparații, întreținere, curățenie) și serviciile de rambursare a taxelor în cooperare cu un furnizor de servicii pe acest segment. „Este ambiția noastră să simplificăm cu adevărat mobilitatea clienților, oferind soluții complete de la un singur furnizor. În plus, abordarea noastră completă facilitează administrarea, deoarece clienții primesc facturi colective, transparente, care economisesc timp și ajută la păstrarea unei imagini de ansamblu asupra cheltuielilor flotei.”

Se extinde rețeaua de stații pentru combustibili alternativi

În urmă cu doi ani, în Germania și Luxemburg a fost implementată câte o nouă taxă suplimentară pe CO2, care a dus la majorarea prețului motorinei de la 1 Ianuarie 2021 cu aproximativ 6 cenți/litru (Germania) și cu 5 cenți/litru (Luxemburg) valori fără TVA. În 2023 Germania a decis amânarea creșterii și menținerea taxei de CO2 la nivelul din 2022, dar în Luxemburg motorina pentru transportul rutier de marfă și de persoane s-a scumpit cu circa 1,7 eurocenți/l fără TVA.

De la 1 octombrie 2022 și în Austria a fost introdusă o taxă pe CO2 de 30 de euro/t de CO2, care a scumpit motorina cu până la 9 cenți brut/l. Astfel de taxe sunt prezente însă în multe alte țări europene.

Taxele pe CO2 sunt independente de fluctuațiile de preț ale barilului la nivel mondial și de furnizorul de carburant.

În acest context în care societatea se preocupă de reducerea amprentei de carbon și, mai mult decât atât, emisiile sunt sancționate financiar, furnizorii de carburant propun diverse soluții care să-i ajute pe clienți să le monitorizeze și să le diminueze.

Pentru reducerea amprentei de carbon provenite din transport, clienții DKV Mobility beneficiază de DKV Card Climate (pentru fiecare litru alimentat cu acest card, clienții contribuie la protecția mediului echivalent cu valoarea totală a emisiilor de CO2 generate de transport, deoarece compania investește în proiecte de protecție a mediului certificate Gold Standard) și de rețeaua extinsă de circa 20.000 de stații de carburanți alternativi, alături de cele pentru vehicule electrice. Totul pentru scăderea emisiilor de carbon ale flotelor cu 30% până în 2030.

Și H2 este o soluție sustenabilă, de aceea în 2022 compania a inițiat parteneriate cu H2 Mobility Germania, ceea ce a dus la integrarea a 82 de astfel de stații în rețeaua de acceptare a cardurilor DKV, și cu OrangeGas, din Olanda, cu 220 de stații cu carburanți alternativi în Germania, Olanda și Suedia, printre care și stații de hidrogen.

În plus, în ultimul an DKV Mobility și-a consolidat rețeaua de acceptare din întreaga Europă, cu noi parteneri în numeroase țări, adăugând stații convenționale, dar și pentru carburanți alternativi, și ajungând la aproximativ 468.000 de puncte de încărcare pentru vehicule electrice, mai mult decât dublu față de iunie 2022.

Și Oscar își propune să rămână alături de clienții (companii cu flote auto sau persoane fizice) care vor să facă trecerea spre vehicule prietenoase cu mediul și în strategia de dezvoltare pentru retail pune un accent deosebit pe politicile de decarbonizare și pe satisfacerea nevoilor de alimentare alternative. În prezent sunt în lucru mai multe proiecte de dezvoltare a produselor și serviciilor, printre care posibilitatea încărcării autovehiculelor electrice în stațiile operate de companie și plata acesteia, inclusiv prin intermediul cardurilor sale – toate serviciile și produsele disponibile vor putea fi achitate cu același card, existând și posibilitatea diferențierii accesului, în funcție de nevoile utilizatorului.

Și UTA este pregătită să-și sprijine clienții pe calea către o mobilitate mai ecologică și a început anul trecut la nivelul grupului lansarea programului de sustenabilitate Move for Good, care reunește mai multe produse și servicii de natură să reducă impactul asupra mediului, ținând cont în același timp de partea economică. O componentă importantă este programul de compensare a emisiilor de CO2 UTA Carbon Offset, deja disponibil în mai multe țări și care va fi lansat curând și în România. Acesta este cu atât mai necesar cu cât Franța și Austria aplică deja o taxă pe carbon, care se așteaptă să crească treptat.

Una din ambițiile companiei este să le ofere clienților combustibilii și energiile necesare indiferent de tipul de propulsie pe care îl au vehiculele lor, și de aceea se declară deschisă din punct de vedere tehnologic și urmărește evoluțiile pieței, inclusiv în ceea ce privește H2. Iar prin UTA eCharge, lansată în 2022 în Germania, oferă puncte de încărcare de până la 300 kW în rețeaua sa.

De asemenea, compania a lansat programul de sustenabilitate Move for Good, care grupează mai multe produse, servicii și soluții ce ajută la trecerea spre o mobilitate mai ecologică și mai durabilă.

Cam toți transportatorii recuperează TVA, dar acciza, mai ales cei medii și mari

Perioada martie-septembrie 2022 a adus modificări la nivelul accizelor la motorină, în mod special în țările ce rambursau o parte din acciză transportatorilor, astfel că au mai rămas doar șapte state UE care făceau asta. Italia și Slovenia au redus la 0 suma recuperabilă, de la 0,214 euro/l, respectiv 0,057 de euro/l, iar Belgia a scăzut valoarea de la 0,22 la 0,0823 de euro/l. Aceste modificări – care au fost eliminate la final de 2022 – au apărut deoarece guvernele s-au axat mai ales pe ajutoare de stat acordate fie direct la pompă, cum a fost cazul Franței (discount de 25 de cenți/l), fie prin bonificații pe facturi, ca în Spania (20 de cenți/l).

Spania a anunțat la începutul lui 2023 că va oferi sprijin companiilor înregistrate fiscal în această țară și de curând bonificația a fost extinsă și pentru companiile de transport din România care au număr de înregistrare fiscală acolo.

În restul statelor europene, valorile accizelor recuperabile cresc ușor până la nivelul de dinainte de războiul din Ucraina. De exemplu, în Belgia, suma s-a modificat de opt ori în 2023, de la 6,04 eurocenți/l la începutul anului la 20,50 de eurocenți/l la 1 aprilie.

În prezent se rambursează un procent din acciză în Belgia, Croația, Franța, Italia, Slovenia, Spania și Ungaria, valorile ajungând la nivelul din 2021.

Totodată, mai sunt țări în care prețurile combustibililor sunt încă plafonate (Slovenia, Croația), ceea ce, împreună cu posibilitatea recuperării accizelor, poate influența comportamentul de alimentare.

Affinity oferă rambursare a TVA și a accizelor transportatorilor care utilizează cardurile de combustibil Affinity-DKV, atât prin intermediul reprezentantului fiscal Remobis Refund Service, ce face parte din DKV Mobility Group, cât și prin serviciile sale directe. În 2023 reprezentanții companiei observă o tendință generală de creștere a valorii accizei rambursabile, ceea ce conduce la un interes tot mai mare al clienților pentru acest serviciu, chiar dacă procesul administrativ în unele țări este mai anevoios.

Cei mai mulți clienți DKV Mobility folosesc serviciile de recuperare prin compania specializată Remobis, și în afară de tarife atractive, de eliminarea multor activități administrative și de reducerea considerabilă a duratei recuperării sumelor beneficiază și de faptul că li se atrage atenția asupra avantajelor activării serviciilor de rambursare imediat ce îndeplinesc criteriile de eligibilitate.

Pentru recuperare de TVA și accize Move Expert a încheiat parteneriate cu unii furnizori de carburant și de dispozitive de taxare rutiere, „dar recuperăm cu același profesionalism TVA pentru clienții cu care avem contract de colaborare pentru facturile emise de orice furnizor”.

Valeriu Faighenov constată că cele mai multe firme de transport din România – cu excepția celor mici sau a celor recent înființate, pentru care lucrurile sunt mai dificile – își recuperează TVA. Iar accizele le recuperează în general doar companiile medii și mari. „Din informațiile pe care le deținem în urma experienței de peste 10 ani în domeniu, am observat că pentru un transportator este destul de anevoios tot procesul de recuperare a TVA și accizelor. Prin urmare, cei mai mulți decid să apeleze la intermediari pentru a spori rata de succes.”

Dacă nu colaborează cu un furnizor specializat de astfel de servicii, firmele ar putea rata șansa de a primi înapoi între 16% și 27% din TVA, în funcție de țara de achiziție, pentru carburant, taxe de drum și alte cheltuieli legate de transport. Pentru accize este vorba de 0,04-0,15 euro/l care ar putea fi rambursați în anumite condiții. „În plus, Move Expert oferă în unele cazuri și prefinanțarea acestor taxe, deci în absența unei astfel de colaborări transportatorii care lucrează la internațional pot rata oportunități interesante de îmbunătățire a lichidității.”

Și reprezentanții Smart Diesel DKV constată că, în contextul economic actual, cu numeroase semnale de recesiune și instabilitate financiară, firmele de transport sunt nevoite să acorde o atenție sporită cheltuielilor și mai ales beneficiilor financiare. Costul creditării este tot mai mare, de aceea companiile aleg soluții de finanțare anticipată a sumelor de TVA și, deoarece procesul de recuperare nu este chiar atât de simplu, multe apelează la parteneri cu experiență, pentru a nu pierde niciun euro din ce au de recuperat, atât din TVA, cât și din accizele returnabile. Smart Diesel DKV se asigură că orice client nou are o soluție de recuperare de TVA și accize și de multe ori îi ajută să recupereze sume importante și din trecut, dacă nu au știut că pot face asta.

Smart Diesel și Tax Refund (ambele parte a grupului DKV Mobility) au împreună peste 30 de specialiști în recuperarea TVA și accizelor, cu o vastă experiență în relaționarea cu autoritățile din fiecare țară din Europa, „fiind probabil cea mai numeroasă echipă dedicată pentru aceste servicii din România”.

Smart Diesel DKV își sprijină clienții pentru a beneficia de sumele ce li se cuvin pentru că au alimentat în Spania – 0,20 de euro/l pentru achizițiile din perioada 01.01.2023-31.03.2023 și 0,10 euro/l pentru 01.04.2023-30.06.2023 – echipa sa fiind deja implicată în procesul de depunere a cererilor.

Toate acestea deoarece transportatorii care nu au informații despre accizele care se pot recupera, deci nu știu prețul final, riscă să alimenteze mai scump și să piardă la fiecare plin chiar și câteva sute de euro, „poate chiar echivalentul profitului acelei curse. De aceea echipele Smart Diesel DKV au avut mereu o grijă sporită pentru partenerii lor și au fost mereu alături de aceștia cu recomandările corecte de alimentare.”

Compania a lucrat și la automatizarea procesului prin dezvoltarea aplicației Kopilot, disponibile din noiembrie 2022, prima din România care le garantează clienților că vor alimenta mereu la cel mai mic preț. Algoritmul calculează cel mai bun plan de alimentare pentru fiecare rută, cu prețuri actualizate zilnic din peste 2.000 de stații DKV din Europa, funcționalitate care ajută la reducerea costurilor de transport anual cu până la 5.000 de euro/camion.

Trans Vat Ro a introdus de curând rambursarea anticipată pentru acciza de Belgia, astfel încât clienții să-și poată utiliza lichiditățile în timp util.

Compania este în discuții cu mai mulți furnizorii de servicii de recuperare de TVA și accize, dar se bazează foarte mult și pe relația directă cu firmele de transport, deoarece „cred că sunt informate în legătură cu aceste avantaje și profită din plin de ele. Din experiență cred ca un procent foarte mare, probabil 75-80% dintre companii, preferă să colaboreze cu furnizori specializați care le oferă siguranța recuperării acestor sume. Cred că procentul la TVA este foarte mic, iar pentru accize, unde procedurile sunt puțin mai complicate, este nu cu mult mai mare. Ținând cont de situația actuală din întreaga lume, de modul tot mai restrictiv al băncilor de a acorda credite și susținere firmelor private, de tarifele scăzute și de taxele de drum și combustibilii tot mai scumpe, nerecuperarea accizelor și TVA poate fi considerată o pierdere uriașă.”

Sumele rambursate din accize au în cazul Trans Vat Ro cam aceleași valori ca la începutul pandemiei.

Colaborarea cu firme specializate garantează sumele de recuperat și termenul

Dana Antohi, COO Affinity, amintește că, datorită recuperării TVA și accizelor, costurile cu motorină se reduc cu până la 25%, iar datorită prefinanțării acestor taxe se optimizează lichiditățile și de aceea sunt mai numeroși transportatorii care apelează la intermediari în loc să își gestioneze recuperarea în sistem propriu. Deci reprezentanta Affinity recomandă ca recuperarea TVA și a accizelor să se facă prin firme specializate, care au mai multă experiență în a comunica într-o limbă străină cu autoritățile din statele respective, a pregăti documentația și a urmări documentele pe tot parcursul procesului până la recuperare, și care sunt la curent cu schimbările legislative ce pot interveni în timpul procesului.

În opinia reprezentantului Move Expert, avantajul colaborării cu un agent specializat în recuperarea de TVA și accize este acela că permite obținerea banilor în cel mai rapid mod. Procedurile de recuperare a accizelor nu sunt standardizate, așa cum se întâmplă în anumite privințe pentru TVA, ci sunt diferite în funcție de fiecare țară, deci trebuie să ai multe cunoștințe pentru a completa formularele și documentele solicitate și a obține rambursarea fără plăți întârziate sau refuz. În plus, în unele țări, cum ar fi Belgia și Italia, rambursarea poate dura 1-2 ani. „Or, noi, datorită experienței, știm exact cum să prezentăm o cerere și cum să gestionăm comunicarea cu vama, să asigurăm respectarea termenelor și să le confirmăm clienților conformitatea documentelor furnizate. În plus, relația noastră privilegiată cu autoritățile vamale ne permite să fim mereu la curent cu orice modificare a procedurilor.”

Cea mai importantă condiție pentru a putea recupera banii este ca firma să dețină/primească facturi corespunzătoare.

Reprezentanta Trans Vat Ro este de părere că recuperarea TVA și a accizei se poate face pe cont propriu, în oricare din țările spațiului european, și că în principiu legislația este transparentă, ceea ce permite oricărei persoane, mai mult mai sau mai puțin specializate, să întocmească și să prezinte cererea de rambursare. Diferența cea mai importantă față de colaborarea cu o firmă specializată este garanția recuperării, „siguranța pe care o ai că vei primi toată suma cerută. Deoarece birourile fiscale din Europa au început să trimită tot mai multe cereri de informații suplimentare, ceea ce înseamnă, pe de o parte, o muncă în plus de pregătire a documentației cerute, iar pe de altă parte, o prelungire a termenului de rambursare. Or, colaborarea cu o societate specializată tocmai asta trebuie să ofere: garanția recuperării sumelor și, în cazul nostru, și termenul, deoarece venim cu rambursare anticipată, în 10 zile. Deci, din momentul în care dosarele sunt complete la sediul firmei noastre, clientului i se comunică sumele care îndeplinesc condițiile specifice fiecărui stat membru de rambursare și în 10 zile ele îi sunt transferate în cont. Acest sistem oferă un ajutor binevenit în gestionarea lichidităților unei societăți, indiferent de nivelul ei. Având filiale în mai multe țări din Europa, gestionarea dosarelor de rambursare se face direct de către ele, cu avantajul unei comunicări directe cu birourile fiscale, în limba națională.”

De aceea Codruța Ghilea le recomandă transportatorilor să se informeze, în cazul tuturor serviciilor oferite de Trans Vat Ro, în legătură cu procedurile și să întrebe când au nelămuriri, astfel încât compania să poată preveni orice situație generatoare de pierderi de timp și de bani.

Articole similare