Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Kenworth K220, Camionul Anului în Australasia

Până la prezentarea International Truck of the Year 2024 în Europa, la târgul de camioane de la Lyon (Solutrans), în noiembrie 2023, o privire la competiția organizată în premieră de membrii asociați ai IToY din Europa, cei din Australia, Noua Zeelandă și Asia, aduce în prim-plan diferențele dintre camioanele europene, cele americane și cele asiatice, folosite în condiții dure de sarcină, temperatură și infrastructură rutieră. „Americanul” Kenworth K220 a triumfat în fața Fuso Shogun 510, MAN TG3 și Iveco S-Way, care au ridicat ștacheta în materie de siguranță și eficiență pentru industria de transport rutier atât în Australia, cât și în Noua Zeelandă. Inițiativa jurnaliștilor din Australia și Noua Zeelandă, de a alege un Camion al Anului după regulile IToY din Europa, urmează altele similare din America de Sud și China.

Australasia ridică producătorilor de camioane provocări diferite de cele cu care se confruntă în alte părți ale lumii. Camioanele lucrează în cele mai dure condiții – căldură extremă, temperaturi sub zero grade și relief muntos, la greutăți de până la și peste 200 de tone în unele cazuri – circulând la viteze mai mari decât în majoritatea celorlalte țări din lume.

Australia și Noua Zeelandă utilizează camioane din Europa, America de Nord și Asia și le încarcă la greutăți mult mai mari decât cele pentru care sunt proiectate pe piețele lor interne.

În 2023, primul ToYA va fi acordat camionului care îndeplinește criteriile bazate pe cele utilizate la nivel global de celelalte trei premii International Truck of the Year (IToY) deja existente, în Europa, America de Sud și China, dar ținând cont și de caracteristicile particulare ale piețelor de camioane din Australasia. Editorii revistelor PowerTorque (Australia), Tim Giles, și NZ Trucking (Noua Zeelandă), Dave McCoid, sunt membri asociați ai juriului IToY și au pus la cale o competiție similară pe piețele din emisfera sudică a globului.

Pentru a alege câștigătorul, celor doi inițiatori li s-au alăturat în juriu Charleen Clarke din Africa de Sud (un alt membru asociat IToY), precum și Bob Woodward, care a lucrat mult timp în industria australiană a camioanelor, recent pensionat din funcția de inginer-șef al Asociației australiene a camioanelor, și Randolph Kovich, editor al revistei Deals on Wheels din Noua Zeelandă.

Premiul International Truck of the Year (IToY) a fost lansat inițial în 1977 de către jurnalistul britanic și legendarul editor al revistei Truck, Pat Kennett. Astăzi, celor 23 de membri ai juriului din reviste din întreaga Europă li s-au alăturat „membri asociați” de pe piețele de camioane în creștere din Australia, Noua Zeelandă, Brazilia, Japonia, China, India, Iran și Africa de Sud. În total, numărul de cititori ai celor 24 de reviste ale membrilor juriului IToY și ai celor 10 membri asociați depășește 1.100.000.

Kenworth K220 bate concurența europeană și japoneză

Cu noua cutie de viteze automatizată Eaton Endurant XD, Kenworth are acum o transmisie capabilă să concureze cu cutiile de viteze europene.

K220 are peste 100 de elemente noi față de generația anterioară K200, principalele fiind legate de cerințele de siguranță și introducerea sistemului de frânare de urgență, care devine obligatoriu în Australia din 2025 și, odată cu acestea, o nouă arhitectură de control CANbus. Noul layout al tabloului de bord digital de 15“ este spectaculos și, deși greu de acceptat pentru americani, bordurile digitale aduc avantaje de organizare a spațiului și de concentrare mai bună la drum pe durata condusului.

Panoul de bord are încă un aspect transversal Kenworth T610, cu aceleași indicatoare de încălzire și butoane mari și ușor de comutat. Monitorul pentru diferitele aplicații infotainment este mic, rămânând mult spațiu pentru sisteme de comunicații suplimentare.

Accesul în jurul cabinei este bun, modelul Aerodyne oferind spații mai mari de stocare și o izolare fonică și termică mai bună prin decizia îndrăzneață de a elimina iconicele geamuri Vista.

Oricât de personalizabile ar fi Kenworth-urile, marca motorului nu mai face parte din opțiuni. Cummins X-15, în diferitele sale variante Euro 5 și 6, cu puteri de la 485 CP la 625 CP, sunt singurele disponibile. Euro 6 folosește SCR și EGR, cu posibilitatea ca șoferul să aleagă, la nevoie, modul de ardere.

Aplauze și pentru ceilalți concurenți

Ceilalți concurenți au fost lăudați de juriu pentru că au ridicat ștacheta în materie de siguranță și eficiență pentru industria de transport rutier atât în Australia, cât și în Noua Zeelandă.

MAN a concurat cu TG3, cu un design exterior modern și cu un interior care ține cont cel mai bine de nevoile șoferilor din ziua de azi. Materialele, ajustarea, finisarea și asamblarea sunt de la un produs Traton premium, iar funcționarea în tandem a motoarelor MAN Euro 6 Step E și transmisia Tipmatic (ZF-TraXon) este fără cusur. Sistemele de asistență a șoferului sunt plasate ergonomic și funcționează așa cum se așteaptă cel din spatele volanului, iar nivelul de conectivitate oferă funcții de condus autonom de nivel 2.

Gama oferă motoare în ambele categorii cheie de cilindree (până la și peste 13 l), care satisfac cerințele specifice de pe piețele din Australia și Noua Zeelandă.

Gigantul ascuns în anatomia TG3 este arhitectura EE (eletrică și electronică), pregătind șasiul de bază pentru sursele de energie alternativă de mâine.

Cu o cabină mare, MAN TG3 se conduce și se manevrează ca un reprezentant al celor 7 mari constructori europeni, care rămân în final referința pentru industria de camioane din întreaga lume.

IVECO S – WAY bifează de asemenea toate dotările moderne de siguranță și productivitate, inclusiv ACC predictiv, disponibil pentru ambele țări (Australia și Noua Zeelandă).

Cabinele vorbesc despre un confort funcțional care progresează spre un lux funcțional pe măsură ce utilizarea merge de la aproape de casă la săptămâni întregi la distanță. Dotarea cu frigidere și spații de stocare este îmbunătățită și, deși nu are o podea complet plană, micul tunel motor nu creează dificultăți pentru șofer, care rămâne cu un spațiu destul de mare în jurul capului.

Sistemele de infotainment și conectivitate se aliniază la așteptările din 2023, iar Iveco a dezvoltat un sistem de telematică bun pentru ambele țări.

IVECO și-a definit clar piața țintă, S-WAY având motoare de 9, 11 și 13 litri, fără nicio opțiune în segmentul de peste 13 litri. Acest lucru nu este în niciun caz un aspect negativ atunci când cunosc piața pe care doresc să se situeze și, deși vor apărea probabil pe rutele australiene de transport de linie B-double în număr modest, parametrii pe care și-i impun ei înșiși vor împiedica o apariție în zonele mai îndepărtate ale Australiei. În ceea ce privește Noua Zeelandă, camioanele sunt plasate ideal pe piețele regionale de transport de marfă și de transport de linie.

S-Way se conduce bine, poziția la volan este confortabilă, cu toate comenzile la îndemână. Spațiul din cabină este plăcut și aerisit, oferă o vizibilitate bună, deși nu a trecut încă la sisteme de camere și monitoare în locul oglinzilor clasice. Motorul și transmisia Hi-Tronix (ZF-TraXon) funcționează în armonie, iar manevrabilitatea este „euro-fermă”, adică ușor de manevrat, dar fără să se detecteze vreun balans. Astfel, Iveco oferă vehiculul necesar pentru a-și croi o nișă pe două piețe competitive, acum urmând să pună la punct cât mai bine rețeaua de asistență pentru un camion mai mult decât capabil.

Fuso Shogun 510 este cel mai puternic camion japonez de pe piața din Australasia, construit pe platforma Daimler, reînviind, la lansarea din 2019, emblema Shogun. Motorul OM471 de la Daimler în varianta Euro 6 oferă cu adevărat forță și o curbă de cuplu de putere autentică, care permite trecerea de la o treaptă la alta la turații medii. În Australia, Fuso este mai mult decât capabil să tracteze un B-double regional (adică versiunea de tractor cu două semiremorci), iar în Noua Zeelandă oferă o opțiune reală pentru transportatorii rurali care trebuie să respecte cerințele de siguranță și conformitate impuse de client.

De asemenea, se va încadra în roluri de transport de linie acolo unde este necesar, deși cabina impune anumite limitări ale atractivității pentru șofer. În Noua Zeelandă – unde șoferii pot conduce oricât, nefiind reguli privind timpul de condus și odihnă – trei săptămâni sau mai mult departe de casă este o realitate pentru mulți.

Transmisia automatizată Daimler ShiftPilot (PT-3) se comportă impecabil cu opțiuni de control prin butoane și pedale (kick-down). Gama Shogun a beneficiat de posibilitatea de a atașa sisteme de siguranță și productivitate brevetate. Toate sistemele moderne sunt „bifate”, de la ACC, la AEB, părăsirea benzii de rulare, menținerea camionului în rampă și monitorizarea atenției șoferului. ACC nu este încă conectat topografic, fiind disponibilă o funcție telematică și de control predictiv.

Deși concurează în principiu cu Mercedes-Benz Actros și Arocs 26/3251, Daimler își dă seama că bazele de clienți sunt diferite și investește ce e mai bun în camioanele Fuso, o oportunitate pe care Volvo Trucks, de exemplu, a ratat-o în această parte a lumii.

Articole similare