Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piața de camioane grele își menține creșterea de 20% față de 2022 și după șase luni

În primul semestru din 2023 s-au înmatriculat pentru prima dată în România, conform datelor DRPCI, 4.171 de autovehicule comerciale cu masa totală maxim autorizată de peste 16 t, față de 3.450 în perioada similară din 2022. Adică s-a menținut creșterea de circa 20% din primul trimestru. În ceea ce privește semiremorcile, ele au fost cu 13% mai multe decât în 2022 în primul trimestru al acestui an, dar după un semestru au încetinit ritmul și au înregistrat o ușoară scădere față de 2022, de la 2.541 la 2.446 de unități.

Dintre cele 4.171 de camioane de peste 16 t, 3.962 sunt autotractoare, față de 3.219 în primul semestru din 2022. Lider de piață continuă să fie Mercedes-Benz, cu 920 de unități, față de 717 în perioada similară din 2022, urmat de Volvo Trucks, cu 719 în 2023 și 645 în 2022, și DAF, cu 634/502. Clasamentul continuă cu MAN, cu 547 de camioane în primul semestru din 2023 și 431 în perioada similară din 2022, Scania cu 311/168, Iveco, 295/209, Ford cu 243/280, Renault Trucks cu 232/265 (singurii doi producători care au înregistrat scăderi ale înmatriculărilor în 2023), ATP Exodus cu 60, față de 0 în 2022, și Tatra cu 1 autotractor de peste 16 t și în 2023, și în 2022.

Din categoria autoșasiurilor noi de peste 16 t s-au înmatriculat în primul semestru 209 unități, față de 231 în perioada similară din 2022. Lider de piață detașat continuă să fie Ford Trucks, cu 111 unități (108 de gunoiere și 3 vehicule de curățat străzi/canale), față de 108 în perioada similară din 2022, urmat de Iveco (41 de gunoiere și 1 vidanjă, față de 26), și Mercedes-Benz cu 12 (7 pompe, 1 gunoieră, 1 vehicul de curățat străzi/canale, 1 vehicul pentru forare și 2 pentru alte activități), față de 23. În afara podiumului s-au clasat Liebherr (10 macarale mobile și 1 macara SG99, față de 6 unități în 2022), MAN (1 pentru pompieri, 1 gunoieră, 1 vidanjă, 1 pompă și 7 pentru alte activități, față de 10), Renault Trucks (3 vidanje, 2 pentru curățat străzi/canale, 1 macara mobilă și 1 pentru alte activități, față de 40), DAF (3 vidanje, 1 vehicul de curățat străzi/canale și 1 gunoieră, față de 3), Schwing (3 pompe, față de 1), Volvo Trucks (2 vehicule pentru curățat străzi/canale și 1 vidanjă, față de 2 șasiuri în 2022), Astra (1 pompă) și Sany, Scania și XCMG (câte 1 macara mobilă).

Înmatriculările la categoria 6-16 t au crescut cu peste 100%

Din categoria autovehiculelor comerciale de 6-16 t s-au înmatriculat în primul semestru al anului 311 unități noi, față de 144 în perioada similară din 2022.

Dintre acestea, 265 sunt autoutilitare, față de 79 în anul anterior. Lider tradițional de piață la această categorie, cu o cotă de aproape 50%, este Iveco, 130 de unități (73 cu temperatură controlată, 22 de basculante, 12 furgoane, 12 cu obloane rabatabile, 9 prelate și 2 cu cârlig ridicător), față de 42 în 2022. La mare distanță se află Isuzu, cu 50 (26 cu temperatură controlată, 23 de furgoane și 1 cisternă), față de 1 în 2022, și Mercedes-Benz, cu 26 (18 prelate, 3 furgoane, 3 basculante, 1 pentru transport de vehicule și 1 cu obloane rabatabile), față de 3 în 2022. Îi urmează Renault (14 furgoane, 4 pentru transport de vehicule, 2 basculante și 2 prelate, față de 8 unități în 2022), Mitsubishi (19 cu temperatură controlată), MAN (4 prelate, 3 furgoane, 1 basculantă și 1 pentru transport de vehicule, în scădere față de cele 24 de unități din 2022) și DAF (6 pentru transport de butelii, 1 prelată, 1 furgon și 1 basculantă).

Din categoria șasiurilor de 6-16 t s-au înmatriculat 46 de unități noi, față de 65 în primul semestru din 2022. Exact jumătate aparțin Mercedes-Benz (1 pentru transport de echipamente multiple, 1 gunoieră și 21 pentru alte activități), față de 25 în primul semestru din 2022. Producătorul german este urmat în clasament de Iveco, 6 (3 vidanje, 2 gunoiere și 1 vehicul de recuperare), față de 8, și, cu câte 4, de DAF (3 vehicule de curățat străzi/canale și 1 gunoieră), Isuzu (4 gunoiere) și Renault (3 vehicule pentru pompieri și 1 gunoieră). Mitsubishi a vândut 2 gunoiere, Kirchhoff și MAN, câte 1 vehicul de curățat străzi/canale, iar Volvo 1 vehicul apicol.

Creșteri mai mici la categoriile mici de greutate

Înmatriculările de autovehicule comerciale de 3,5-6 t s-au ridicat în primul semestru din 2023 la 72 de unități, față de 62 în perioada similară din 2022.

Dintre acestea, 63 sunt autoutilitare, față de 23 în 2022. Cele mai multe aparțin Iveco, 42 (32 cu temperatură controlată, 8 prelate, 1 basculantă și 1 cu obloane rabatabile), față de 3 în 2022, 11 sunt Renault (8 basculante, 1 prelată, 1 cu temperatură controlată și 1 furgon), față de 3, 6 sunt Mercedes-Benz (2 furgoane, 2 basculante, 1 pentru transport de vehicule și 1 cu temperatură controlată), față de 14, datorită cărora a fost lider de piață după primul semestru din 2022, 2 sunt Ford (1 furgon și 1 basculantă), și câte 1 furgon au vândut Fiat și Foton.

Din categoria șasiurilor de 3,5-6 t s-au înmatriculat 9 unități, față de 39 în primul semestru din 2022. 4 sunt Mitsubishi pentru curățat străzi/canale, 2 sunt Renault pentru alte activități, câte 1 autorulotă aparține Adria și Iveco și 1 ambulanță este Mercedes-Benz. În timp ce în 2022 lider de piață era Ford, cu 33 de șasiuri de 3,5-6 t, urmat de Iveco și Mercedes-Benz, câte 2.

În sfârșit, din categoria autovehiculelor comerciale cu masa totală maxim autorizată de până la 3,5 t s-au înmatriculat pentru prima dată în România 7.620 de unități noi, față de 6.888 în primul semestru din 2022.

Dintre ele, 7.386 sunt autoutilitare, față de 6.625 în anul anterior. La această categorie lider de piață este Renault, cu 2.051, față de 1.349 în anul anterior, urmat de Ford, cu 1.690 de unități, față de 1.374, și Iveco (763/865). Peste 100 de unități mai sunt în dreptul Mercedes-Benz (554/557), Fiat (546/462), Volkswagen (460/511), Toyota (422/402), Peugeot (274/273), Citroën (151/201), Dacia (143/158) și Opel (118 unități în 2023 și 171 în 2022). Clasamentul continuă cu Isuzu (63), Suzuki (48), Ssangyong (46), Piaggio (14) și MAN (12). Sub 10 unități au vândut DFSK (8), Jeep (7), GMC și RAM (câte 3), Cadillac, Cenntro și STX (câte 2) și Carroceria Ameline și Maxus (câte 1).

Iar din categoria șasiurilor de până la 3,5 t au fost înmatriculate 234 de unități noi, față de 263 în primul semestru din 2022. Lider de piață este Ford, cu 35, față de 47, urmat de Renault, cu 25, față de 30, și de Iveco, 22 și în 2023, și în 2022. Clasamentul continuă cu Veicoli Blindati Nom (17), XGO (14), Dethleffs, Mercedes-Benz și Volkswagen (câte 12), Roller Team (11), Capron (8), Benimar și Socage (câte 7), Peugeot (5), Citroën și Laika (4), Giottiline, McLouis și Oil&Steel (câte 3), Globe-Traveller, Knaus, MAN, Movex, Nobel Art, Rimor și Toyota (câte 2) și Adria, Ahorn, API CZ, Autostar, Burstner, Carthago, Challenger, CO.ME.T, Elnagh, Fiat, GSR, Nissan, Palfinger, Rapido, Sun Living și Weinsberg (câte 1).

În total din cele patru categorii de greutate au fost înmatriculate pentru prima dată în România, conform DRPCI, 11.989 de autovehicule comerciale noi și 18.251 rulate, iar 50.420 au fost reînmatriculate, față de 10.235, 21.920, respectiv 48.509 în primul semestru din 2022. Iar conform calculelor noastre, care le includ în categoria autovehiculelor noi și pe cele aflate în statisticile DRPCI ca rulate, dar care au data primei înmatriculări cu cel mult trei luni înainte de data înmatriculării în România, este vorba de 12.254 de autovehicule noi din cele patru categorii de greutate, față de 10.537 în 2022.

Volvo Trucks a înmatriculat în 2023 trei camioane electrice

În primul semestru din 2023 au fost înmatriculate pentru prima dată în România trei camioane electrice de peste 16 t, toate Volvo Trucks, dar și un Iveco nou de peste 16 t pe CNG, 1 Foton electric de 6 t și alte autovehicule de până la 3,5 t cu propulsie alternativă.

În total au fost 142 de utilitare ușoare electrice, dintre care Peugeot a vândut 28, Ford 26, Volkswagen 25, Mercedes-Benz și Renault câte 11, Toyota și Citroën câte 10, DFSK 8, Fiat 4, Nissan 3, Cenntro 2 și Maxus 1.

La acestea se adaugă 4 Ford de 3,5 t hibrid, 2 Toyota de 3,5 t hibrid, 6 Piaggio de 3,5 t pe benzină+GPL și 1 UP de 3,5 t pe benzină+GPL.

Piața de semiremorci s-a menținut la nivelul din 2022

În primul semestru din 2023 s-au înmatriculat pentru prima dată în România, conform datelor DRPCI, 2.270 de semiremorci noi și 3.039 rulate, iar 6.393 au fost reînmatriculate, față de 2.255, 3.292, respectiv 6.997 în perioada similară din 2022. Iar conform calculelor noastre este vorba de 2.446 de semiremorci noi, față de 2.541.

Lider de piață este Schmitz Cargobull, cu 792 de unități (481 de prelate, 137 cu temperatură controlată, 130 de basculante, 17 furgoane, 16 pentru transport de containere, 5 izoterme, 3 cu obloane rabatabile și 3 pentru transport de butelii), față de 734 în primul semestru din 2022. Pe locul al doilea este Krone, cu 629 de semiremorci (464 de prelate, 101 pentru transport de containere, 40 cu temperatură controlată, 20 de furgoane și 4 cu obloane rabatabile), față de 481. Podiumul este completat de Schwarzmüller, cu 192 de semiremorci (142 de prelate, 43 de basculante, 3 cu obloane rabatabile, 2 pentru transport de lemn, 1 platformă și 1 cisternă), față de 142 în 2022.

Clasamentul continuă cu Wielton, cu 106 semiremorci (60 de basculante, 31 cu suprastructură deschisă, 10 prelate și 5 pentru transport de containere), față de 202, Meiller (107 basculante, față de 81), Mega (88 de basculante, față de 198), Kögel, cu 85 de semiremorci (76 de prelate, 8 cu obloane rabatabile și 1 cisternă), față de 218, Kässbohrer, cu 74 (27 de cisterne – dintre care 19 ADR – 16 DA99, 11 basculante, 8 platforme, 7 prelate și 5 pentru transport de containere), față de 77, Berger (61 de prelate, față de 37 de semiremorci în 2022), Stas (22 basculante și 9 DA99 pentru transport de materiale lungi, și tot 31 de unități și în 2022), OMEPS (30 de cisterne, față de 12), Magyar (23 de cisterne ADR, față de 36).

Sub 20 de unități au vândut Max Trailer (17 cu podea coborâtă și 2 platforme), Zaslaw (11 basculante și 8 pentru transport de lemn), D-TEC (18 pentru transport de containere), Fliegl (13 pentru transport de containere, 1 basculantă și 1 prelată), Spitzer (13 cisterne), Bodex (10 basculante și 1 DA99), Santi (8 cu temperatură controlată și 3 cisterne), Pezzaioli (10 pentru transport de animale), Sor Iberica (10 cu temperatură controlată).

Mai puțin de 10 unități au vândut Ardor (9 cisterne), Lider Lowbed (5 pentru încărcături excepționale și 3 cu podea coborâtă), Asam (6 cisterne ADR și 1 pentru transport de vehicule), BC-LDS (6 cisterne ADR), Kempf (6 basculante), Kraker (5 DA99), Web Trailer (5 cu obloane rabatabile), Faymonville (2 DA99, 1 cu podea coborâtă și 1 platformă), Goldhofer (4 pentru încărcături excepționale), Kalepar (4 pentru transport de vehicule), Knapen (4 furgoane), Broshuis (3 pentru transport de containere), Kon-Turksan Trailer (2 cu podea coborâtă și 1 pentru transport de vehicule), Lamberet (3 cu temperatură controlată), Meusburger (3 platforme), Altinordu (2 pentru alte activități), Donat și Langendorf (câte 2 SK pentru încărcături excepționale), Sahin Tanker (2 cisterne ADR), Sommer (2 pentru transport de animale), TMT (2 cu prelată) și Wonderful (2 cu podea coborâtă).

O singură semiremorcă nouă au vândut Benalu și Gras (câte 1 basculantă), Cryolor (cisternă ADR), Eroglu, FGM și Vega Trailer (pentru transport de vehicule), Gsodam (pentru transport de lemn), GVN Trailer și Ozgul Treyler (DA29 cu podea coborâtă), Nursan (pentru transport de furaje), Pacton (1 DA99), Pancar și Pronar (1 pentru alte activități) și Tanker (1 cisternă).

La acestea se adaugă 8.302 remorci noi și 5.867 rulate la prima înmatriculare în România și 10.155 reînmatriculate, față de 8.341, 5.353, respectiv 9.371 în primul semestru din 2022.

Numărul vehiculelor radiate și exportate aproape s-a dublat față de 2022

În primul semestru din 2023 au fost radiate 92.146 de vehicule, dintre care 66.535 au fost dezmembrate și 25.611 au fost exportate, față de 84.194, 70.725, respectiv 13.469 în perioada similară din 2022.

Dintre vehiculele comerciale au fost radiate 8.586 de autoutilitare, dintre care 4.871 au fost exportate, față de 6.433/2.894 în 2022, 914 semiremorci, dintre care 808 exportate, față de 594/371, 509 remorci, din care 385 exportate, față de 272/145. Clasamentul pe categorii de vehicule continuă cu autovehiculele speciale, din care au fost radiate 317 și exportate 133, față de 189/55, autobuzele, cu 216/90, față de 224/20, microbuzele, cu 149/49, față de 115/24, autospecializatele, cu 124/9, față de 180/19, autotractoarele, cu 86/53, față de 101/50, remorcile speciale, cu 46/35, față de 19/12 în 2022, autospecialele, cu 43 de unități radiate în 2023, dintre care 2 exportate, față de 76 radiate și 1 exportată în primul semestru din 2022. Lor li se adaugă 10 semiremorci speciale radiate în 2023, toate exportate, față de 5/5 în 2022, și 7 remorci lente radiate, față de 2 în 2022.

Articole similare