Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Urmează scumpiri consecutive ale taxelor de drum și ale combustibililor

Scriem de aproape un an de greșeala monumentală făcută de politicienii de la Bruxelles care presează pentru o decarbonizare accelerată a transporturilor, dar puțini au înțeles că nota de plată începe de acum: Germania aproape că dublează taxa de drum de la 1 decembrie 2023, Austria urmează să anunțe scumpirile planificate pentru 1 ianuarie 2024 și cu siguranță vor urma și alte țări care vor crește taxele de drum. Numai taxa de drum va adăuga un cent pe kilometru la costuri și camioanele pe gaz și utilitarele de peste 3,5 t nu vor mai fi scutite din 2024. Iar scumpirea combustibililor în continuare în 2024 din cauza creșterii taxei pe CO2 va fi un alt factor care va da bătăi de cap transportatorilor. Mesajul urgent: dacă tranzitați mult Germania, scăpați de camioanele cu dată de înmatriculare înainte de iulie 2019, căci procentul de creștere a taxei de drum va fi cel mai mare pentru acestea. Țineți bine calculele sub control și discutați cu clienții înainte de scumpiri pentru a putea ajusta tarifele corespunzător, chiar dacă condițiile de piață nu lasă loc prea mult de negociere cu clienții.

Urmare a adoptării noilor ținte de reducere a emisiilor de CO2 cu până la 45% față de 2005 până în 2030, țările europene au obligația introducerii unor noi criterii de taxare a utilizării infrastructurii rutiere, care are ca scop creșterea costurilor de utilizare a autovehiculelor diesel, astfel încât trecerea la autovehicule cu propulsie electrică sau pe hidrogen să devină mai rapidă. Vor fi introduse 5 clase de taxare în funcție de emisiile de CO2, care nu vor mai ține cont de normele de poluare Euro (Euro 5, EEV, Euro 6 etc.) care au stat până acum la baza sistemelor de taxare.

Toate vehiculele comerciale de transport marfă vor fi încadrate în aceste noi clase de taxare CO2 (numerotate de la 1 la 5) stabilite în funcție de data primei înmatriculări a vehiculului (câmpul B din talonul mașinii), împreună cu alte date tehnice ale vehiculului. Toate vehiculele cu data primei înmatriculări înainte de iulie 2019 sunt automat încadrate în categoria 1 și vor achita cel mai mare tarif. Practic, cu cât clasa CO2 crește, tariful scade, acesta fiind calculat în funcție de data primei înmatriculări, masa maximă admisă și motorizare. Noul sistem de taxare pe baza nivelului emisiilor de CO2 se va aplica tuturor vehiculelor comerciale de transport marfă de peste 3,5 tone. Transportul de persoane este momentan încadrat la clasa 1 emisii CO2, indiferent de data primei înmatriculări.

Modelul german

Ce înseamnă, concret, noul sistem de taxare vedem deja la Germania, care la mijlocul lui iulie a votat noul regulament după care se vor plăti taxele de drum cu începere de la 1 decembrie.

Claudia Barbu, director de marketing și comunicare la Smart Diesel part of DKV Mobility, detaliază: „Pentru un vehicul cu norma de poluare Euro 6, cu masa mai mare de 18 tone, 5 axe (autotractor+ semiremorcă), creșterile de tarif vor fi, de la 1 decembrie, de 83,16% față de taxele actuale pentru categoria 1 de CO2 – adică autovehiculele cu data primei înmatriculări înainte de iulie 2019. Pentru categoria a 2-a de CO2, tarifele se majorează cu 67,37%, iar pentru categoria a 3-a, cu 63,16%. Pentru categoria a 4-a, taxele de drum se majorează cu 30% față de prezent, în timp ce pentru categoria a 5-a taxele scad cu 11,58%.”

Pentru a vedea exact în ce categorie de CO2 se încadrează autovehiculele din parcul auto propriu, în cazul celor cu prima înmatriculare după 1 iulie 2019, firmele de transport pot cere suport furnizorului de carduri de motorină, majoritatea implementând calculatoare online care indică clasa de taxare în funcție de caracteristicile tehnice ale autovehiculelor.

„Pentru această încadrare, clienții Smart Diesel part of DKV Mobility vor beneficia de tot sprijinul echipei dedicate de specialiști”, confirmă Claudia Barbu.

Noua lege care schimbă sistemul de taxare a vehiculelor comerciale în Germania include eliminarea scutirii taxei de drum pentru vehiculele pe gaz natural și extinderea taxei la toate vehiculele comerciale de peste 3,5 t. Mai exact, de la 1 ianuarie 2024, vehiculele alimentate cu gaz natural (GNC/GNL) – scutite până acum – vor plăti taxe după același model ca și autovehiculele diesel, conform unei clasificări pe clase de emisii de dioxid de carbon pe baza proprietăților lor specifice. Iar de la 1 iulie 2024, toate vehiculele cu MTMA de peste 3,5 t vor trebui să plătească taxe pentru utilizarea drumurilor principale federale. Aceasta include atât vehiculele individuale de peste 3,5 t, cât și combinațiile de vehicule, cu condiția ca autovehiculul lor să aibă MTMA de peste 3,5 tone. Sunt exceptate vehicule cu emisii zero și MTMA de până la 4,25 t (care include, practic, greutatea bateriilor electrice).

Iar scumpiri ale taxelor de drum vor urma și în alte țări în 2024-2025, după ce anul acesta am văzut scumpiri cu peste 6% în Belgia (6,84% pentru autostrăzi, 6,72% pe drumurile din Flandra, respectiv 6,37% pe cele din Valonia), de la 1 iulie. Tot din a doua jumătate a anului Bulgaria a crescut taxele pentru autostrăzi (pentru un autovehicul Euro 6, cu 4 axe sau mai mult, creșterea fiind cu 56%), iar de la 1 octombrie, și Ungaria pregătește o majorare de 17% în medie pentru toate categoriile de vehicule.

Taxe pe CO2 sunt aplicate și la carburanții fosili

Scumpiri vor avea loc și pentru combustibilii fosili, deoarece politicienii europeni au decis să introducă o taxă pe CO2 și pentru autovehiculele care folosesc combustibili fosili, cu scopul de a ridica costurile de proprietate a acestor autovehicule aproape de cele ale vehiculelor electrice sau pe hidrogen, cu prețuri de 3-5 ori mai mari, și a-i determina pe utilizatori să treacă mai repede la un transport sustenabil.

Germania și Luxemburg aplică încă din 2021 o taxă suplimentară pe CO2 la combustibili.

„Aceasta a însemnat majorarea prețului la motorină de la 1 Ianuarie 2021 cu aproximativ 6 cenți/litru (Germania) și cu 5 cenți/litru (Luxemburg) – valori fară TVA”, explică Claudia Barbu.

„Iar în 2022 prețul la diesel a crescut în Germania și Luxemburg cu aproximativ 1,5-1,6 cenți/litru (valori fără TVA).”

Și ar fi trebuit să crească mai mult dacă nu ar fi fost pandemia și dacă guvernul german nu ar fi luat hotărârea de a amâna o nouă creștere a taxei CO2 pe tona de motorină, pentru a nu înrăutăți și mai mult situația firmelor mici și mijlocii. Dar din 2024 creșterile revin și taxa pe CO2 crește de la 30 la 45 de euro pe tona de CO2, care, potrivit estimării făcute de smartdiesel DKV, înseamnă o majorare cu încă 5 cenți pe litru de motorină (valoare netă).

La 1 octombrie 2022 și Austria a implementat această taxă suplimentară pe CO2. Taxa de 30 de euro pe tona de CO2 a dus, în practică, după estimările smartdiesel DKV, la o creștere a prețului la motorină cu până la 9 cenți brut/litru. Anul acesta s-a adăugat o taxă de 5 cenți pe litru, iar din 2024, ca urmare a creșterii taxei la 45 de euro pe tona de CO2, la fel ca în Germania, prețul motorinei va crește, probabil, cu încă 7 cenți pe litru.

Independent de creșterile de preț ale motorinei cauzate de taxa pe CO2 sau politica de accizare, combustibilii se vor scumpi și din cauza deciziei OPEC de scădere a stocurilor globale de petrol.

Reprezentantul Smart Diesel part of DKV Mobility explică: „Potrivit US Energy Information Administration (EIA), prețul spot al țițeiului Brent va crește treptat în lunile următoare, reflectând așteptările privind o scădere a stocurilor globale de petrol. Va ajunge la 80 de dolari pe baril în T4-2023 și o medie de aproximativ 84 de dolari/baril în 2024, în scădere de la o medie de 101 de dolari/baril în 2022, ceea ce poate duce la o presiune continuă asupra prețurilor la motorină la pompă în lunile următoare.”

Noile creșteri de preț impun o analiză mai atentă a costurilor și operațiunilor în general

Și chiar dacă timpul e tot mai limitat în această perioadă în care se fac eforturi foarte mari pentru a găsi de lucru și a eficientiza cursele, managerii de transport trebuie să ia un răgaz pentru a analiza costurile, dar și liniile de business și contractele pentru a vedea dacă fiecare este profitabilă sau nu.

În ceea ce privește costurile, specialiștii Smart Diesel part of DKV Mobility atrag atenția asupra analizei obiceiului de alimentare cu motorină și dacă se ține cont de schimbările intervenite la nivel european, cum sunt prețul plafonat la motorina din Croația sau bonificația acordată de statul spaniol pentru toți cei ce alimentează aici. Furnizorul de carduri de combustibil sigur poate oferi informații despre cea mai bună opțiune de alimentare în fiecare săptămână, dacă este solicitat.

Apoi trebuie analizată fiecare irosire de resurse, iar un cost insuficient analizat este cel de creditare a clienților, așteptând de la 30 la 90 sau chiar 120 de zile încasarea facturilor. Dacă firma este bine capitalizată și tariful bun de transport face să merite așteptarea după încasare, firmele care au mai multe linii de credit nu își permit să aibă perioade lungi de încasare fără să cunoască măcar costul de finanțare. Practic, din tariful de transport încasat trebuie scăzută dobânda plătită la liniile de creditare derulate și pentru că de obicei anumiți clienți întârzie plata facturilor. Și atunci, fie trebuie să mărească tarifele, pentru a acoperi și costul de finanțare, fie trebuie să agreeze plata unor penalități în cazul depășirii unui anumit termen de plată rezonabil.

Iar elementele de analiză nu se termină aici. Vino la Gala Tranzit de la Cluj pe 3 noiembrie pentru a discuta împreună ce se poate face pentru a putea trece cu bine de multele probleme care se întrevăd pe piața de transport.

Articole similare