Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Gradul înalt de specializare, principalul punct forte

Piața de carosare din România urmează fidel tendința de pe piața vehiculelor comerciale noi, deci 2023 este un an mai slab decât 2022 din punctul de vedere al numărului de cereri de ofertă, mai ales că nu prea se mai dau credite, iar costul vieții și energia sunt mai scumpe, ceea ce frânează investițiile în parcul auto. Cel puțin așa stau lucrurile în cazul Kontex – firmă care se remarcă mai ales prin complexitatea mare a suprastructurilor realizate – pentru care anul trecut a fost bun ca număr de unități și ca cifră de afaceri, deși din cauza prețurilor materiei prime nu a adus și profituri proporționale.

Firma a intrat pe piața noastră în 2000, când compania-mamă din Ungaria a decis să se extindă, și în prezent are trei acționari. La acel moment erau puțini carosieri în România, așa cum își amintește Ștefan Halasz, unul dintre acționari, și Kontex a început prin a face modele foarte simple, platforme cu obloane și prelate, după care în fiecare an a mai introdus câte un produs nou, având acum în portofoliu platforme cu obloane, prelate cu închidere normală, prelate culisabile lateral și lateral+tavan și prelate cu înălțime variabilă, caroserii pentru transport de băuturi sau de bușteni, izoterme, frigorifice, cu box plywood sau box din aluminiu, suprastructuri pentru transport auto sau transport de animale, de containere, de gaze tehnice, de butelii, de mărfuri explozibile EX II și EX III, basculante, caroserii cu macara, cu hookloader, skiploader sau cu stivuitor în consolă și remorci cu masa totală maxim autorizată de până la 24 t.

„Întotdeauna cel mai complex model realizat este ultimul”, explică Ștefan Halasz, detaliind că în 2023 au fost construite, pentru o companie de apă, trei basculante care trebuiau să fie etanșe, deoarece transportă nămol și firma primește amenzi dacă acesta se scurge pe șosea. „Avem această cerință de câțiva ani, dar acum am și acceptat provocarea, fără să avem dinainte soluția și fără să o fi căutat în altă parte. Pur și simplu am crezut că le putem face, am căutat anumite materiale și am proiectat spatele benei astfel încât să se închidă și să se deschidă hidraulic pentru a realiza presarea garniturii de cauciuc – a cărei identificare a fost și ea un efort, deoarece trebuia să confere etanșeitate și în acelasi timp să reziste la materialele abrazive. În cazul acestor basculante nu doar soluția tehnică a reprezentat o provocare, ci și faptul că erau trei unități și toate trebuiau să funcționeze foarte bine. Și funcționează.”

Tot în 2023 Kontex a montat, pentru un client ce operează în domeniul rețelelor de curent, o macara de ridicat marfă, winch și nacelă pentru lucru la înălțime. Firma făcuse anterior combinații de câte două dintre aceste trei aplicații, dar pe toate trei nu le integrase pe același vehicul. Dacă în mod normal fixarea mecanică a unei macarale durează două zile cu tot cu partea hidraulică, în acest caz a fost nevoie de o săptămână. Iar verificarea de la CNCIR (Compania Națională pentru Controlul Cazanelor, Instalațiilor de Ridicat și Recipientelor sub Presiune S.A.) a durat cinci ore. Și această autoutilitară lucrează fără probleme și acționarul Kontex crede că sunt șanse mari să mai primească astfel de comenzi.

Alte realizări deosebite ale firmei, dar mai vechi, au fost: construcția primei suprastructuri care a transportat explozibil sau montajul primei macarale – „întotdeauna prima unitate mai complexă este o realizare”.

Cu tot acest portofoliu bogat, există și modele pe care Kontex nu le construiește: betoniere sau cisterne, deoarece pentru ele ar fi nevoie de alt spațiu și de alte dotări. „Oricum deja oferim o plajă destul de mare de produse și, chiar dacă nu exclud să mai facem și modele noi, dinamica nu va mai fi la fel ca până acum, deoarece diversitatea nu mai are mult loc de creștere.”

În ceea ce privește masa maximă autorizată, s-a început cu gama mică și medie și acum se carosează uzual vehicule de 33-43 t, pentru care și materialele folosite sunt diferite, și complexitatea proiectului și a execuției este mai mare. Spre exemplu, pentru autoutilitarele între 3,5 și 7,5 t se folosește mult aluminiu, la cele de peste 7,5 t este nevoie și de oțel, iar cele mai grele sunt integral din oțel, pentru a rezista la sarcinile și solicitările la care este supusă suprastructura.

Kontex a crescut în timp și din punct de vedere al capacității de producție și de la un spațiu închiriat a ajuns la două hale proprii, o vopsitorie, un spațiu de sablat, un atelier de montat instalații hidraulice și macarale și un atelier în care prelatele sunt executate în funcție de dimensiuni. „Toate investițiile au fost realizate din fonduri proprii, deoarece ori aveam cifra de afaceri prea mare, ori codul CAEN nu se potrivea pentru niciun tip de ajutor de stat sau fond de dezvoltare.”

Muncitorii asiatici nu sunt potriviți pentru proiecte individuale

În prezent Kontex are 60 de angajați, dintre care circa 35 direct productivi, suficienți pentru spațiile de care dispune firma. Ultimul an a fost stabil din punct de vedere al componenței echipei, ceea ce a însemnat eforturi legate de salarizare și condiții de lucru. „Angajarea unor muncitori din Asia nu este o soluție în cazul nostru, deoarece, lucrând pe bază de proiecte individuale, nu ne permitem să avem probleme de comunicare. Muncitorii din Asia se potrivesc mai bine când e vorba de operații repetitive.”

Procesul de recrutare s-a schimbat foarte mult față de acum 10-15 ani, explică acționarul Kontex. Dacă atunci se cereau pregătire în domeniu și referințe de la fostul loc de muncă, acum e suficient să fie deschiși să învețe, „acesta este singurul criteriu. Trebuie să fac niște compromisuri și să accept că noua generație este diferită. Din fericire avem și angajați tineri ambițioși și bine pregătiți, inclusiv la proiectare, care au venit la noi direct de pe băncile facultății.”

În afară de completarea posturilor de lucru necesare, un obiectiv important este acela de a se reduce media de vârstă din firmă câtă vreme încă lucrează angajați din generația veche, de la care cei tineri ar fi bine să „fure” cât mai mult. Asta și pentru a nu se ajunge la o vârstă medie atât de mare încât peste câțiva ani, din cauza pensionărilor, să nu mai poată continua activitatea.

Având în vedere faptul că firma este certificată ISO 9001, instruirea personalului este obligatorie. Angajații participă la training-uri online sau fizic în uzinele de producție auto, după care, la rândul lor, efectuează training tematic cu cei din producție. Deoarece se lucrează după manuale de carosare ale producătorilor de autoșasiuri, se fac instruiri ale personalului ori de câte ori aceștia anunță schimbări.

Pe segmentul de 3,5 t sunt numeroși carosieri, dar și numeroase necunoscute

Acționarul Kontex este de părere că întotdeauna este loc pe piața de carosare din România și pentru alte firme, în funcție de noutățile pe care le-ar aduce și de modul cum s-ar poziționa. „Pe noi, de exemplu, ne recomandă suprastructurile speciale, complexe, care necesită experiență și oameni pregătiți de-a lungul mai multor ani.”

Cu alte cuvinte, Kontex nu este unul dintre marii jucători de pe piața carosării de vehicule de până la 3,5 t. În plus, viitorul autoutilitarelor de până la 3,5 t este incert având în vedere tendința către dotarea cu propulsie electrică și introducerea obligatorie a tahografelor. „Sigur nu se va renunța la utilitarele de până la 3,5 t, dar sunt multe necunoscute legate de ele.”

Loturile mici, preferate flotelor

95% din șasiurile care vin pentru carosare sunt noi, iar în celelalte cazuri se dorește înlocuirea suprastructurii.

Kontex are și clienți de flote, „deși preferăm loturile mici”. În 2022 a carosat cel mai mult pentru același client 22 de vehicule, în decurs de jumătate de an. Iar pentru o firmă de curierat a făcut în total 30 de caroserii, în mai mulți ani.

În funcție de complexitate, unele modele se realizează în două zile, iar pentru altele este nevoie de două săptămâni doar pentru sudarea suprastructurii.

Kontex apelează la zincare pentru protecția anticorozivă a caroseriilor, având ca avantaj durabilitatea mai mare în timp: cele mai vechi suprastructuri pentru care a folosit acest procedeu au 15 ani și încă sunt în uz. În funcție de cerințele clientului, protecția anticorozivă se poate realiza și prin vopsire executată după sablare. Fiecare suprastructură se construiește pe baza unor proiecte și a desenelor de execuție.

În 2021 și 2022 a fost nevoie de stoc de materie primă cât pentru un an

Perturbările globale din aprovizionarea cu materie primă au făcut ca firma orădeană să-și schimbe în ultimii ani strategia referitoare la stocuri: spre exemplu, dacă până în 2019 stocul de oțel era de 5-6 t, în 2021-2022 ajunsese la 60 t, pentru a putea fi controlată dinamica prețurilor. Și pentru subansambluri au crescut stocurile, ceea ce a necesitat finanțare, deci credite, pentru care dobânzile au crescut în ultimul timp. În concluzie, „ne-a fost foarte dificil să susținem stocurile ca să ne ajungă pentru un an”.

Prelata este și ea pe stoc, de obicei se folosește cea de 700 g/m2, care este în același timp rezistentă, dar și ușor de manevrat pentru că nu este foarte grea. Pentru caroseriile destinate transportului de băuturi se folosesc materiale cu densitate mai mare, care să reziste la solicitările apărute din cauza alunecării paleților.

În general aprovizionarea se face din Europa, nu din Asia, mai ales din motive de siguranță: ruperea unui șurub de fixare și desprinderea suprastructurii în timpul mersului poate reprezenta o problemă gravă, iar defectarea unui furtun hidraulic al unei macarale poate duce la pierderea a 200 l de ulei.

În condițiile întârzierilor în livrarea șasiurilor și în aprovizionarea cu materie primă, cele mai multe lucrări din ultimii ani au suferit perturbări: ori venea șasiul și lipseau macaralele sau alte componente, ori, cel mai des, era totul pregătit și nu venea șasiul. Gradul de ocupare a capacității de producție încă este sinusoidal, cu vârfuri, iar în august producția se oprește două săptămâni, timp în care au loc întreținerea și repararea utilajelor și a spațiilor de producție.

Prețurile caroseriilor s-au stabilizat, dar pe termen lung sunt imprevizibile

Caroseriile Kontex costă acum în medie cu 30-40% mai mult decât înainte de pandemia de Covid-19, dar creșterea față de 2022 a fost mai temperată decât în anii anteriori. Și tot există o provocare: din cauză că șasiurile au termen de livrare atât de mare, trebuie să se calculeze acum prețul caroseriei pentru anul viitor, când vor sosi autoșasiurile și va începe lucrarea. Or, este foarte greu de estimat care vor fi prețurile materiilor prime în acel moment și aici apar riscuri. „În ultimii ani, când prețurile au fluctuat atât de mult și de des, nu le-am modificat în cazul caroseriilor deja comandate și nerealizate. Iar asta a făcut ca profitul să scadă, deși cifra de afaceri a crescut. Nu am fost printre producătorii care au făcut extraprofituri în acești ani. Lucrurile s-au mai rezolvat când am făcut stocuri de materie primă, dar tot s-a văzut volatilitatea prețurilor în indicatorii financiari. Cu alte cuvinte, dacă nu faci o ofertă de preț nu poți lucra, iar dacă faci o ofertă de preț riști.”

Investiții amânate pentru a monta panouri solare

Pentru Kontex costurile cu energia nu au crescut, dar au crescut investițiile, deoarece firma a montat în 2022 panouri solare fără să le fi bugetat anterior. Din același considerent s-au înlocuit ușile de acces, pentru o izolare mai bună. Abia după un an întreg de folosire a panourilor vor fi relevante datele despre economiile realizate, dar ce se vede deocamdată este că în lunile de vară ele produc mai mult decât consumă Kontex. „Oricum, la prețurile de acum ale energiei a meritat să facem investiția și, calculând tot la prețurile de acum, amortizarea ar urma să se realizeze în 7-8 ani.”

Ca să instaleze panourile solare firma a renunțat la alte investiții. Însă, chiar dacă utilajele – aparate laser, aparate de sudură mai deosebite ș.a. – încă funcționează bine, ar trebui înlocuite la un moment dat. „Dar aștept să se stabilizeze piața înainte să facem aceste achiziții. Deja cred că este mai stabilă decât la început de an, însă nu am certitudinea că și în toamnă va fi la fel. Vara am avut multe livrări, avem și comenzi, cunoaștem și prețurile, însă noi investiții vom face cel mai probabil la începutul anului următor.”

Articole similare