Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul/logistica, un domeniu ofertant

Universul start-up-urilor este dominat de tendințe macro – investitorii trebuie să știe deci de ce este nevoie la un moment dat pe piață – iar acum se pare că în centrul atenției se află inteligența artificială (AI), o noțiune care datează din 1830 și la a cărei construcție au contribuit de-a lungul timpului și romanele sau filmele de ficțiune, cu diferența majoră că acum este mult mai accesibilă tuturor și că a apărut ChatGPT. Astfel că în prezent start-up-urile se ocupă de AI pentru un număr mare de domenii de activitate și, așa cum subliniază Cristian Negruțiu, founding partner al fondului de investiții Sparking Capital, ar putea dezvolta soluții inclusiv pentru firme de logistică și transport, domenii caracterizate de un istoric clar și cunoscut și un aflux mare de date.

Dacă o firmă este abia la început nu se pretează la AI, detaliază interlocutorul nostru, dar transportul se pretează, deoarece inteligența artificială presupune machine learning și multe date, pe care transportul, prin natura sa, le are în spate. „Este o bogăție de date care stau nefolosite și pot fi puse la treabă cu aceste motoare, deci există multe oportunități pentru start-up-uri în acest domeniu care nici acum nu este foarte digitalizat. Pentru că una este să ai datele și alta este să le ai într-un sistem informatic. Și aici va fi provocarea, cum colectăm informațiile și cum le transferăm într-un sistem care să ne permită utilizarea unui model de AI.”

Automatizarea completă, imposibilă în transport din cauza neprevăzutului

Unul dintre start-up-urile în care a investit Sparking Capital, KFactory, a pornit din producție, unde s-a observat că se întâmplă multe evenimente fără ca cineva să aibă în mod real evidența lor și că se folosesc diverse linii de fabricație care nu comunică între ele. În aceste condiții, KFactory s-a adresat unor antreprenori români pentru care a uniformizat informațiile și le-a colectat într-un cloud unde să poată fi urmărite. Odată disponibile aceste date pentru o perioadă mai lungă, se pot face analize, se văd tendințele și sunt generate modele de AI care comunică într-un limbaj conversațional cu firma de producție.

„KFactory a rămas în zona de producție, deși a avut discuții și cu operatori logistici. Dar acesta este modelul și pentru alte start-up-uri, din alte industrii: sunt colectate și analizate datele, se văd tendințele, se dezvoltă modele AI și, pentru transport de exemplu, unde munca dispecerilor este destul de repetitivă, se propun dispeceri virtuali care să comunice automat cu șoferii și clienții și chiar să facă planificare. Iar oamenii intervin numai când se întâmplă lucruri neașteptate, deoarece, spre deosebire de producție, în transport nu este posibilă o automatizare totală pentru că mereu apare ceva neprevăzut. Dar anumite modele și tendințe există.”

Start-up-urile oferă soluții nepersonalizate, pe bază de abonament

Cristian Negruțiu crede că este posibil ca o firmă de transport să aibă propriii IT-ști, dar aceștia sunt în continuare o resursă rară și scumpă, așa că este mai indicată colaborarea cu un start-up care vinde soluțiile AI pe bază de abonament, implementabile imediat – trebuie doar să fie potrivite cu cerințele transportatorului – și fără costuri ascunse.

Pentru dezvoltarea de soluții mai complexe start-up-urile ar putea colabora, teoretic, între ele, „însă este greu pentru un fond de investiții să dirijeze o astfel de colaborare, deoarece, pentru a le returna investitorilor banii și un profit, trebuie să elimine pe cât posibil riscurile ce decurg din faptul că speranța de viață în cazul start-up-urilor este redusă, nu toate ajung la maturitate. Deci fondul trebuie să investească în start-up-uri din industrii cât mai diferite.”

Ce se poate face totuși pentru a dezvolta soluții mai complexe este ca operatorii logistici mari, care au volume, să lucreze cu mai multe start-up-uri, dar să ceară lucruri specifice. Deoarece un start-up, pentru a rămâne agil, trebuie să ofere un produs foarte clar, nu unul personalizat. Iar dacă firma de logistică vrea și altceva cumpără din altă parte, cu condiția să fie toate adaptabile, și nu are decât costul cu abonamentele. Astfel poate avea o aplicație care monitorizează performanța, precum cea de la KFactory, una care realizează comenzile, ca Innoship ș.a., plus, dacă există capacitate financiară suficientă, o minimă infrastructură IT proprie la care să se adauge furnizori pentru servicii punctuale. În ceea ce privește integrarea acestora, trebuie realizată doar în măsura în care este nevoie de ea – partea operațională și contabilitatea, de exemplu, pot rămâne distincte.

Apariția start-up-urilor în transporturi depinde de interesul marilor operatori

Cristian Negruțiu declară că a vrut să investească într-un start-up dedicat de logistică, dar nu a găsit încă unul. Poate pentru că multe au dispărut deoarece nu au atins o masă critică din cauza apariției expeditorilor digitali, care vor să facă singuri totul și nu au nevoie de dispeceri digitali. În schimb există multe inițiative în ceea ce privește managementul șoferilor, gestionarea flotei, aplicații bazate la început pe routing, comunicare și raportare. Iar în mobilitate urbană, „de unde cred că va porni inovația și se va duce spre marile firme de transport”, este mult loc pentru AI.

Cheia este colaborarea, mai explică reprezentantul Sparking Capital, câtă vreme o companie mare are volume pe care un start-up nu le poate avea, dar nu are tehnologia pe care o poate avea un start-up. Și pentru asta, deoarece transportatorii nu au resursele financiare ale băncilor, de exemplu – astfel încât să creeze incubatoare în cadrul cărora mai multe start-up-uri să vină cu idei noi pentru procesele lor interne care nu aduc valoare adăugată pentru clienți, dar trebuie realizate – ei se pot asocia pentru a face lucruri împreună.

Ca să existe interes pentru apariția mai multor start-up-uri dedicate transportului ar fi bine ca unele dintre acestea să câștige contracte cu firme mari de transport sau chiar să fie cumpărate de firme de transport.

Un soft special pentru transportatorii mici

În ceea ce privește firmele mici de transport, soluția pentru a avea acces la AI este să participe la incubatoare sau conferințe unde să ia legătura cu start-up-uri și să utilizeze cât mai multe softuri pe bază de abonament. Mai ales că un start-up chiar vrea să facă un soft special pentru firmele mici. „De fapt, un start-up în general nu merge cu soluțiile sale direct la firme mari. Iar dacă firmele mici de transport nu găsesc deocamdată soluții pentru cerințele lor, când va apărea cererea vor apărea și ele. În plus, transportatorii sunt agili, își pot adapta unele procese la un soft, dacă acesta nu se potrivește perfect cu activitatea lor. Totul ar decurge mai rapid dacă firmele mari de transport ar fi convinse să investească în acceleratoare, să creeze alături de fonduri de investiții firme independente și un ecosistem independent format din start-up-uri, de care să beneficieze întreaga industrie, inclusiv firmele mici. Mai ales într-o industrie ca a transporturilor, unde este mare nevoie de digitalizare, ar fi binevenit un astfel de demers”, argumentează Cristian Negruțiu.

Acesta ar fi interesat să intre într-un parteneriat, mai ales că în 1-1,5 ani echipa Sparking Capital va lansa al doilea fond. Dar, pentru că situația este total diferită de cea din 2019-2020, când se înființau multe start-up-uri și găseai ușor în ce să investești, acum fondurile trebuie să se implice mai mult ca să creeze oportunități pentru persoane talentate care să facă asta și ca să atragă și antreprenori. Iar supply chain-ul, deoarece nu este digitalizat și oferă oportunități mari, este un domeniu interesant, „așa că poate, când vom progresa cu fondul al doilea, în funcție de interesul industriei de a investi, am putea investi și noi”.

Cristian Negruțiu a lucrat aproape 20 de ani în logistică, ultima dată la DSV, iar în 2018, când piața de start-up-uri de tehnologie s-a dinamizat – a apărut, de exemplu, UiPath – a intrat în domeniu împreună cu un prieten, inițial part time, și a investit din resurse proprii în start-up-uri. În 2019 s-a dedicat total acestui proiect, înființând fondul de investiții Sparking Capital, care a atras bani de la investitori privați și i-a investit în 12 start-up-uri. „Dată fiind situația actuală de pe piață, cam cele 12 vor rămâne, dar în viitorul apropiat vom deschide al doilea fond.”

Recent Cristian Negruțiu și-a finalizat studiile de doctorat și a început să predea la Academia de Studii Economice din București cursuri de antreprenoriat, supply chain și chiar de resurse umane, „deoarece un manager de logistică este în primul rând un manager de resurse umane, câtă vreme acesta este cel mai numeros departament pe care îl coordonează de obicei – poate cu excepția producției – fie că este intern, fie externalizat. Și trebuie să știi să lucrezi cu oameni de diverse categorii, de la muncitori la IT-ști.”

Articole similare

Ad