Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

O reconfirmare a intenției de dezvoltare: primul terminal intermodal operat exclusiv

SLS Cargo, operatorul de logistică și transport deținut de FAN Courier, a inaugurat primul terminal intermodal pe care îl operează exclusiv, în incinta P3 Bucharest A1, cu o investiție de 1,9 milioane de euro necesară pentru refacerea platformei, montarea echipamentelor de manipulare a containerelor și achiziția sistemelor de operare și de securitate. SLS își confirmă strategia de dezvoltare prin faptul că își crește mult capacitatea de operare de care dispunea până acum în terminalului feroviar de la Buftea – numai în P3 compania are peste 55.000 m2, dintre care 40.000 m2 de depozit și 15.000 m2 pentru platforma terminalului, și este astfel al doilea cel mai mare chiriaș din parc. În prezent, 90% din activitatea de logistică a SLS din P3 este independentă de noul terminal, însă se dorește ca în scurt timp activitatea de depozitare dependentă de aici să crească.

În cadrul terminalului, care are o lungime a căii ferate de 600 m, se operează un tren pe zi la capacitate maximă, iar până la finalul anului se estimează că se va ajunge la 750 de containere/lună, pentru care se vor efectua în medie patru manevre/container. Lunar pe aici vor trece 15 trenuri care vor circula tur-retur pe traseul Constanța Port-SLS Bucharest Intermodal Terminal, iar beneficiarii principali ai mărfurilor – bunuri de larg consum, materiale de construcții, materii prime, dar nu numai – vor fi mai ales din zona parcurilor logistice din vestul Bucureștiului.

Aceștia vor avea parte de timpi mai scurți de operare a trenurilor (de 6-8 ore), de descărcare și de livrare, și se analizează posibilitatea unei extensii a terminalului pentru a îmbunătăți capacitatea și a crește volumele manipulate săptămânal.

Aici se lucrează în regim de cross-dock, iar marfa/containerele sunt livrate în maximum 48 de ore de la primire.

SLS poate oferi în noul terminal, la cerere, servicii de consolidare/deconsolidare, însă peste 90% dintre containere sunt vămuite și trimise în camion la depozitele clienților.

Trenurile, care au câte 27 de vagoane cu două containere/vagon, nu vor circula în zile fixe și cu orar fix. Într-o primă fază se va lucra cu o navetă de vagoane, iar ulterior cu două. Operatorul trenului este E-P Rail, o companie feroviară specializată în transport de marfă, iar containerele aparțin liniilor maritime.

De obicei, trenurile se întorc la Constanța goale, dar obiectivul SLS și al clienților săi este să le returneze, pe cât posibil, încărcate pentru export, aceasta fiind direcția de dezvoltare pe care o urmărește compania. O cursă, indiferent pe care dintre sensuri, durează în general 6-12 ore.

Așa cum declară directorul general al SLS Cargo, în afară de ruta Constanța-București au fost identificate noi posibilități de diversificare a activității, prin conectarea cu alte destinații, și se lucrează la câteva proiecte în acest sens.

În terminal vor fi folosite echipamente KALMAR pentru manipularea containerelor și platforme specializate în transportul rutier containerizat, iar sistemul de operare – TOS (terminal operating system), de la NAVIS – va oferi integrarea și automatizarea proceselor operaționale dintre departamentele interne, integrare cu partenerii asociați (clienți, transportatori, linii de shipping) și predictibilitate internă și externă a evenimentelor din terminal și va dispune de module de GATE, RAIL, YARD și BILLING. Astfel se vor îmbunătăți operațiunile și procesele, comunicarea prin schimb de mesaje EDI și generarea de rapoarte, iar clienții vor putea obține informații prin accesarea sistemul de terminal.

SLS oferă aici și servicii de depozitare sub supraveghere vamală și formalități vamale de export/tranzit/import prin intermediul partenerului său MARIANS Trading.

Calea ferată, preferată din rațiuni de preț și de protecție a mediului

Terminalul din Buftea, care operează pe o suprafață de 8.000 m2 și unde ajung 8-12 trenuri/lună, dar unde nu se pot opera containere, nu va fi închis, explică Mihai Stoica, ci își va continua activitatea ca și până acum și se va concentra în continuare asupra traficului convențional, în timp ce terminalul din P3 (Chiajna) este pentru trafic intermodal.

Transportul feroviar este în medie cu 15-20% mai ieftin decât cel rutier, dar șoseaua este preferată pentru rapiditate. „În ultima vreme însă și trenurile au luat viteză și, ca urmare, există plecări zilnice din Constanța către București.”

În plus, transportul intermodal este o opțiune tot mai interesantă deoarece sustenabilitatea este în ultimii ani o componentă importantă în strategia firmelor. Companiile mari și fabricile au deja ținte de reducere a emisiilor și politici de sustenabilitate pentru care investesc mult, „dar interesul pentru soluții de transport sustenabil este în creștere și vine din partea întregului mediu de afaceri”.

Și pentru SLS sustenabilitatea este o preocupare permanentă și face parte din strategia de dezvoltare, iar una dintre măsurile pe care compania vrea să le implementeze este achiziția de camioane electrice, pentru a le oferi clienților opțiunea de transport intermodal cu zero emisii pe întregul lanț. Din păcate, subliniază însă Mihai Stoica, piața camioanelor electrice încă este destul de mică, modelele existente sunt puține și nu au autonomie mare, deci se pretează doar pentru transport pe distanțe mici, iar problemele din anii anteriori (pandemie, întârzieri pe lanțurile de aprovizionare, lipsa componentelor etc.) încă se resimt. „Căutăm soluții, iar primul camion electric va intra foarte curând în flota noastră.”

Venituri cu peste 20% mai mari decât în 2022, dar și multă impredictibilitate

Mihai Stoica declară că față de 2022 și cererea de transport maritim și tarifele au scăzut, dar că se așteaptă o creștere a cererii – fără să se vadă deocamdată semnale clare în acest sens. Prima parte a anului i-a adus companiei un plus de 30% pe toate planurile, însă în al doilea semestru se observă o temperare a creșterii, din cauza scăderii consumului. Iar până la final de an se estimează o creștere de peste 20% a veniturilor față de 2022.

„Problema majoră acum este lipsa de predictibilitate. După doi ani în care toate transporturile s-au confruntat cu dificultăți mari legate de pandemie, de criza acută a containerelor – acum, de când a scăzut consumul, nevoia de containere poate fi acoperită fără probleme, deci nu mai sunt întârzieri la livrarea mărfurilor – de război și inflație, efectele se resimt și în prezent și este greu de făcut previziuni pe termen mediu, acestea fiind în strânsă legătură cu evoluțiile economice și geo-politice. În continuare există nesiguranță pe piață și lucrurile se pot schimba rapid.”

Pentru SLS Cargo, transportul intermodal și serviciile vamale sunt noi, dar se estimează ca în 2024 să reprezinte 15-20% din total activității companiei.

La nivel național, SLS Cargo are o suprafață de depozitare de 78.000 m2, din care 40.000 m2 în zona de depozit din terminalul intermodal din P3, 20.000 m2 în CTP, 8.000 m2 în Buftea, 5.000 m2 în Cluj și 5.000 m2 în Lugoj. Transportul rutier și logistica sunt linii de business separate și nu se subordonează una alteia, dar tot mai mulți clienți sunt interesați de toate serviciile oferite de companie, „și de aceea anticipăm o creștere a activității pe toate direcțiile în perioada următoare prin dezvoltarea unor pachete de servicii integrate, adaptate nevoilor și cerințelor partenerilor noștri”.

Transportul rutier intern și internațional reprezintă 40% din cifra de afaceri a SLS Cargo. În 2023 volumele clienților constanți au înregistrat o ușoară scădere, compensată însă prin atragerea de noi clienți, astfel că până la final de an se estimează o creștere a activității.

Articole similare

Ad