Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

2022, un an de continuare a investițiilor, în ciuda creșterii costurilor de operare

După un 2021 de explozie a comerțului online, care a dat aripi sectorului de curierat, 2022 a venit ca un duș rece cu creșteri semnificative ale costurilor de operare, și mai ales a costurilor cu combustibilii, care au prins curierii în plină derulare a unor investiții uriașe în baza logistică, aplicații software și flotă de livrare. Pe fondul reducerii drastice a consumului, nici Black Friday nu a reușit să aducă o înviorare a vânzărilor, astfel că piața de curierat a terminat anul cu rezultate modeste față de cele prognozate: cifra de afaceri pe industrie a crescut de la 1,3 la 1,4 miliarde de euro, în timp ce profitul a scăzut de la 139,4 milioane de euro la doar 101,8 milioane.

La sfârșitul lui 2022 în România erau înregistrate peste 4.248 de companii cu cod CAEN 5320 – Alte activități poștale și de curier – care au realizat împreună o cifră de afaceri de 1,4 miliarde de euro (0,25% din cifra de afaceri a României) și un profit de 101,8 milioane de euro (0,19% din profitul net realizat în România) cu 22.781 de angajați (0,57% din totalul de angajați la nivel național).

Primii 66 de curieri în funcție de cifra de afaceri obținută în 2022 au înregistrat în total aproape 1,33 de miliarde de euro – deci aproape 90% din cifra de afaceri realizată de toate cele 4.248 de firme din segment – cu 108,10 milioane de euro mai mult decât în 2021.

Din punct de vedere al cifrei de afaceri, topul curierilor este condus de FAN Courier Express, cu 224,13 milioane de euro, în creștere cu 10% față de 2021. Anul trecut a fost catalogat de reprezentanții FAN Courier drept „un an dificil, plin de provocări și incertitudini, care au pus presiune pe costuri și au influențat productivitatea”.

Liderul pieței de curierat este urmat de Delivery Solutions (Sameday), cu 149,34 de milioane de euro, care face salturi mari de la un an la altul după preluarea de către aceiași proprietari care dețin și eMAG, creșterea celei mai importante platforme din România fiind reflectată și în extinderea continuă a Sameday, care în 2022 a cunoscut o creștere cu 28%, dacă includem și celelalte filiale ale grupului din Bulgaria și Ungaria.

Pe locurile 3-5 se situează DHL International Romania, cu 102,42 de milioane de euro, Cargus – 91,44 de milioane de euro și GLS General Logistics Systems – 70,22 de milioane de euro.

Practic, primii 5 curieri realizează împreună jumătate din cifra de afaceri a celor peste 4.248 de firme de pe acest segment, mulți dintre cei din top 50 fiind, de fapt, subcontractori care lucrează pe diferite regiuni ale țării pentru cei mari, astfel că business-ul de curierat este în realitate mult mai mic decât cele 1,4 miliarde de euro consemnate în dreptul firmelor cu codul CAEN reprezentativ.

Peste 60 de milioane de euro au mai făcut DPD (69,54 de milioane de euro) și TNT Romania (69,43), următoarea clasată coborând la 42,84 de milioane de euro – UPS Romania – și sub 20 de milioane – DSC Express Logistic (19,33), Pink Post Office (18,71 de milioane de euro), Pink Post Solutions (17,55 de milioane de euro) și Nemo Expres Logistic (17,48 de milioane de euro), pe locurile 14-20 fiind firme cu cifre de afaceri medii de 4-10 de milioane de euro.

Cele mai mari creșteri ale cifrelor de afaceri în 2021 le-au înregistrat Delivery Solutions – un plus de 27,81 de milioane de euro (până la 149,34 de milioane de euro) față de creșterea de 47,8 din 2021 – și DHL International Romania – 18,07 milioane de euro (până la 102,42 de milioane de euro) față de un plus de doar 3,3 milioane din 2021. O companie ajunsă la maturitate, FAN Courier Express nu mai înregistrează salturi mari de la un an la altul, clasându-se pe locul al treilea din punct de vedere al creșterii cifrei de afaceri, cu un plus de 12,61 de milioane de euro (până la 224,13 de milioane de euro) față de creșterea extrem de mare înregistrată în 2021, de 42,5 milioane de euro.

TNT Romania și DPD au avut o creștere de 7%, respectiv 6%, până la 4,76, respectiv 3,96 de milioane de euro. GLS a trecut pe locul al 11-lea, cu 3% (+2,13 milioane de euro), ajungând în 2022 la 70,22 de milioane de euro. Pandoras Courier și Pink Post Office au avut evoluții cu 90, respectiv 26%, ajungând la creșteri de 3,77, respectiv 3,06 de milioane de euro: 7,94 de milioane de euro (Pandoras Courier) și 18,71 de milioane de euro (Pink Post Office).

Creșteri peste 2 de milioane de euro au înregistrat Econt For You (+2,38 de milioane de euro), care a ajuns la 11,38 de milioane de euro cifră de afaceri în 2022, UPS Romania (+2,35 de milioane de euro) a înregistrat o cifră de afaceri de 42,84 de milioane de euro, DSC Express Logistic (+2,07 milioane de euro) – 19,33 de milioane de euro și Craiss Logistik cu 2,01 milioane de euro creștere de la 7,65 la 9,67 de milioane de euro în 2022. O creștere de peste un milion de euro în planul cifrei de afaceri au mai avut MG Supreme Group – 1,91 de milioane de euro în 2022, Pink Post Solutions (1,21 de milioane de euro), Viva Post Solution (1,2 milioane de euro), Poșta Tabita Tour (1,09 milioane de euro) și Caffe Corint (1,04 milioane de euro).

Top 66 curieri realizează aproape jumătate din profitul total pe industrie

Faptul că piața de curierat e mult mai mică decât lasă să se vadă numărul mare de firme înregistrate cu cod CAEN 5320 se vede și din profitul obținut la nivelul întregului segment. Dacă cifra de afaceri crește cu 100 de milioane de euro într-o oarecare măsură la nivel de ramură, parte din banii încasați de partenerii teritoriali ai marilor curieri fiind cumva dublați de banii încasați de aceștia din urmă de la clienți, profitul cumulat arată de fapt dimensiunea reală a segmentului de curierat. Toate firmele cu cod CAEN 5320 au înregistrat un profit cumulat de numai 101,8 milioane de euro, cu 28,6 milioane de euro mai puțin decât în 2021.

Mai mult de jumătate din profit îl realizează cele mai mari 66 de companii de curierat – 44,53 de milioane de euro, în scădere cu 29,18 milioane de euro față de cele 73,71 din 2021. Și asta ținând cont că circa 7 companii din cele 66 cu cele mai mari cote de piață au înregistrat pierderi în 2022. Cea mai mare pierdere, de 9,12 milioane de euro, a înregistrat-o Delivery Solutions, care, fiind „o companie în plină dezvoltare, investițiile reprezintă principalul nostru obiectiv. Investim în oameni și tehnologii cu ajutorul cărora să creștem calitatea serviciilor”, după cum declară reprezentanții Sameday. „Peste 50 de milioane de euro au fost investiți în soluții software de management, servicii operaționale și proiecte inovatoare, pentru ca promisiunea de livrare să atingă un procent maximal, la un număr în creștere de trimiteri. Ne propunem continuarea investițiilor pentru dezvoltarea de soluții de optimizare și facilitare a comunicării cu clienții, optimizarea sortării coletelor, eficientizarea traseului curierilor sau upgradarea soluției de software a easybox.”

Pierderi au mai înregistrat și Nemo Express Logistic – 3,86 de milioane de euro, TNT Romania (1,89 de milioane de euro), DSC Express Logistic (1,59), Cargus (1,11) și Poșta Tabita Tour (1,02 milioane de euro). Restul de 12 companii din Top 20 au înregistrat pierderi mici cuprinse între 364.495 și 2.913 euro.

FAN Courier Express și GLS au cele mai mari profituri în 2022

Din punct de vedere al profitului, pe primul loc este FAN Courier Express, cu 14,42 de milioane de euro, în scădere cu 18,18 milioane de euro față de 2021, ca urmare a creșterii mari a costurilor (și mai ales cel cu motorina) și a investițiilor necesare pentru a-și asigura pe termen lung poziția de lider al industriei.

„Nivelul investițiilor realizate de FAN Courier în 2022 a depășit 31,5 milioane de euro, în creștere față de anul anterior, când fondurile alocate investițiilor au fost undeva la 30 de milioane de euro. Cele mai importante proiecte pe care le-am derulat anul trecut au fost dezvoltarea rețelei de lockere, digitalizarea, finalizarea hub-ului de la Cluj, extinderea hub-ului de la Brașov, precum și extinderea flotei auto. Dezvoltarea rețelei de lockere FANbox este un proiect care include mai multe etape de implementare. În prima fază, acest proiect a necesitat o investiție de 10 milioane de euro, pe care am făcut-o în 2022. Tot anul trecut, am continuat investițiile începute anterior la hub-ul de la Cluj, pe care l-am dat în folosință în mai, și am implementat plata cu cardul la curier și alte soluții de digitalizare, care oferă clienților soluții alternative simple și rapide de folosire a serviciilor noastre.”

Pe locul al doilea din punct de vedere al profitabilității se situează GLS (General Logistic Systems România) – 12,4 milioane de euro – care, de asemenea, a înregistrat o scădere cu 1,38 de milioane de euro a profitului față de anul trecut.

Pe locul al treilea, DHL International Romania a avut un profit net de 2,65 de milioane de euro în 2022, în creștere față de 2021, când înregistrase o un profit de 1,2 milioane de euro. DPD este pe locul al patrulea din punct de vedere al creșterii profitabilității cu un profit de 2,64 de milioane de euro în 2022, în scădere cu 2,28 de milioane de euro, după ce în 2021 a înregistrat un profit de 4,93 de milioane de euro.

Compania Națională Poșta Română și-a micșorat profitul cu 6,93 de milioane de euro, atingând, astfel, în 2022 un profit net de doar 2,28 de milioane de euro. UPS Romania a avut un profit net de 1,18 milioane de euro în 2022, după ce în 2021 înregistrase un profit de 1,42 de milioane de euro, deci și aici avem o scădere de 244.857 de euro. Econt For You a avut o creștere a profitului de 324.500 de euro, de la 759.081 de euro în 2021 la 1.08 milioane de euro în 2022. Bookster Experience este pe locul al optulea din punct de vedere al creșterii profitabilității cu un profit de 958.850 euro în 2022.

Următoarele două clasate au mai crescut în planul profitabilității cu peste 500.000: Pandoras Courier și Courier Service Expres cu 642.879, respectiv 601.476 de euro. 20 de companii urcă alături de marile firme cu profituri cuprinse între 100.000-500.000 de euro și 16 sub 100.000 de euro, restul agenților economici înregistrând pierderi în 2022.

Investiții masive ale principalilor jucători, reflectate și în active

Cele mai mari active le deține Poșta Română (peste 206,54 de milioane de euro, în scădere cu aproape 3,44 de milioane de euro), urmată de FAN Courier (154,57 de milioane de euro în scădere față de 2021, adică cu 582.138 de euro mai puțin). Multe dintre investițiile din 2022 au mers în digitalizare, extindere de hub-uri și în automatizare, dar și în activitatea pe piața din Republica Moldova. Comerțul online a avut o pondere de 60-65% în activitatea companiei, iar estimările rămân în continuare de creștere, mai ales în contextul campaniilor tradiționale de discount-uri din ultimele două luni ale anului.

Mare parte din scăderea profitului vine din acoperirea parțială a inflației care ar fi trebuit transferată în planul tarifelor, însă FAN Courier a decis creșterea tarifelor doar cu 6-7%, cât să acopere creșterea costului strict cu motorina, celelalte fiind internalizate și acoperite printr-o eficiență crescută a operațiunilor. Un mod de eficientizare este și propunerea pentru livrările alternative – lockere, Collect Point etc. – spre care merge oricum și interesul clienților și spre care FAN Courier a direcționat o mare parte din investițiile din acest an. Numai în 2022 compania a investit peste 10 milioane de euro în rețeaua de lockere FANbox. Compania de curierat deține în prezent peste 1.000 de echipamente instalate.

FAN Courier este o companie orientată clar spre investiții în mare parte din fonduri proprii, fiind curierul cu cele mai multe centre de depozitare și cel mai mare parc propriu de transport: 300 de camioane și până la 1.200 de vanuri deținute.

Pe locul al treilea se situează Cargus, cu active la finalul lui 2022 în valoare de 121,68 de milioane de euro (în creștere ușoară cu 427.849 de euro față de 2021).

În 2022, compania s-a concentrat pe investiții în logistică, soluții tehnologice și expansiune internațională, după ce optimizările logistice și aducerea rețelei la standarde înalte de livrare au fost decisive în politica de expansiune. Noile depozite deschise prin parteneriatul cu CTP în București-Ilfov, în Constanța și Oradea sunt toate închiriate, investițiile mergând însă în echipamente de manipulat, benzi de sortare, IT.

Pe locul al patrulea din punct de vedere al valorii activelor, cu 110,71 de milioane de euro, Sameday a avut însă cea mai mare creștere a activelor în 2022, cu aproape 35 de milioane de euro față de 2021. Una dintre investițiile principale făcute de Sameday în 2022 a fost extinderea easybox în țară și străinătate, pentru aceasta fiind puși la bătaie peste 20 de milioane de euro. Investițiile au continuat și în 2023, rețeaua regională easybox numărând în prezent 3.800 de lockere în România.

Dacă depozitele sunt închiriate, flota de autovehicule reprezintă un alt element constitutiv al activelor Sameday, alături de lockere.

Clasamentul curierilor cu cele mai mari active continua cu UPS România (36,41 de milioane de euro), DHL International Romania (35 de milioane de euro) și GLS(32,75 de milioane de euro).

Articole similare

Ad