Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul italian și-a revenit după un deceniu de stagnare

CNR (Comitetul Național Rutier din Franța) a publicat recent un studiu despre activitatea din 2021 a flotei italiene de transport rutier de mărfuri, care a început să își revină după un deceniu de stagnare cauzată de concurența puternică a operatorilor estici – aceasta s-a mai redus în ultimul timp din cauza crizei de șoferi și creșterii costurilor – ajungând la nivelul din 2011, cu o pondere mai mare a volumelor de la internațional în totalul volumelor.

Italia are al cincilea parc auto din Europa ca activitate totală, iar din punct de vedere structural este în curs de reorganizare în sensul că, după ce a fost caracterizat mult timp de existența a numeroși patroni-șoferi, „padroncini“, acum crește ponderea firmelor mari în detrimentul celor cu 2-3 camioane. Între 2015 și 2020 au dispărut aproape 7.000 de firme, majoritatea padroncini, care au redevenit angajați ai companiilor unde lucrau și anterior.

Italia are o rețea de infrastructură bine dezvoltată, dar îmbătrânită, ceea ce a obligat administrația să ia măsuri urgente pentru renovarea drumurilor și a structurilor inginerești, în special prin punerea sub semnul întrebării a contractelor concesionarilor de autostrăzi pentru a-i motiva să efectueze verificări și modernizări ale rețelei.

În ceea ce privește costurile, CNR observase, când a realizat studiul din 2017, o diferență semnificativă între cheltuielile cu șoferii din Franța și cele din Italia și un consum mediu foarte ridicat în Italia din cauza îmbătrânirii parcului de vehicule. Patru ani mai târziu vedem un cost cu șoferii cu doar 3,5% mai mare, iar reînnoirea flotei permite un consum mediu apropiat de normalul european și reducerea costurilor cu întreținerea și reparațiilor. În acest interval, kilometrajul mediu a scăzut cu 2,6%.

Conform calculelor CNR, costul pe kilometru al unui vehicul greu de marfă italian de 40 t care face transport internațional a crescut cu 4% față de 2017, când a fost realizat studiul anterior, iar creșterea se explică în mare măsură printr-o scumpire cu 8,5% a deținerii vehiculelor, datorită reînnoirii parcului auto. La final de 2021 costul total mediu se ridica la 1,33 de euro/km.

Articole similare

Ad