Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Violențele din Marea Roșie au crescut tarifele spot, dar este incert ce va fi cu cele din contracte

Transport Intelligence (Ti) informează că rebelii Houthi din Yemen trag în continuare asupra navelor care trec prin strâmtoarea Bab-el-Mandeb de la Marea Roșie, dar impactul acestei situații asupra transportului maritim și aerian, deși a fost până acum considerabil, nu este încă dezastruos și în orice caz nu este la fel de grav ca blocajul din 2021-2022, creșterile uriașe și susținute ale prețurilor și dificultățile de acces la servicii.

Cu toate acestea, în cazul tarifelor spot pentru transportul maritim de containere între Asia și Europa de Nord indicele Freightos Baltic Index a crescut cu 226% de la jumătatea lui decembrie, ajungând la 4.789 de dolari/FEU, iar tarifele din Asia până pe coasta de est a SUA au fost cu 69% mai mari.

Impactul situației din Marea Roșie asupra tarifelor din contracte este în opinia analiștilor Ti mai puțin clar. Ratele spot sunt volatile, dar ele influențează prețul din contracte, însă depinde și de cât va dura această problemă. Dacă ea se va rezolva rapid, așa cum este probabil să se întâmple, expeditorii pot negocia tarife mai mici.

Ti atrage atenția însă asupra faptului că problema cu Houthi pare să fie mai dificil de rezolvat decât atunci când a apărut, în decembrie. Deși violențele nu s-au răspândit în Oceanul Indian, așa cum amenințau să o facă în urmă cu câteva săptămâni, volumul proiectilelor trase nu s-a redus. Navele de război occidentale au reușit să intercepteze rachetele și dronele cu sistemele lor sol-aer sofisticate și costisitoare, însă aceasta nu poate fi o soluție pe termen lung.

Indiciile din partea guvernelor occidentale sunt că iau în considerare atacarea siturilor de lansare a rachetelor din Yemen, Anthony Blinken, secretarul de stat al SUA, spunând clar că, dacă lucrurile vor continua la fel, vor exista consecințe.

În acest caz ar fi vorba de o escaladare considerabilă, iar impactul asupra Houthi ar fi greu de prezis, nu în ultimul rând deoarece gruparea pare puternic influențată de politica externă iraniană. Diplomații care se ocupă de această problemă sugerează că ea ar putea continua un timp, ceea ce ar afecta planificarea liniilor de containere, care anterior păreau să presupună că lucrurile se vor rezolva spre sfârșitul lui ianuarie, permițând reluarea accesului la Canalul Suez. Evoluțiile actuale implică însă o restructurare pe termen mai lung a serviciilor.

Sursă foto: Canal Suez (https://www.suezcanal.gov.eg/English/MediaCenter/Pages/PhotoGallery.aspx)

Articole similare

Ad