Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

TCO-ul camioanelor diesel va tot crește până când ele vor deveni mai neinteresante decât cele electrice

Vânzările de camioane cu emisii zero vor fi încurajate în următorii ani de două seturi de reglementări europene, reiese dintr-o analiză a Transport Intelligence (Ti), iar ONG-ul Transport & Environment estimează că până la 30% din camioanele noi aflate pe șosele în 2030 vor fi din această categorie.

Cele trei instituții comunitare principale – Comisia Europeană (CE), Consiliul European și Parlamentul European (PE) – au convenit, în principiu, asupra unei abordări generale privind emisiile vehiculelor grele. Atunci când vor fi ratificate, cu unele excepții pentru vehiculele militare, agricole și pentru cele destinate colectării gunoiului, camioanele grele nou înmatriculate pe drumurile europene trebuie să reducă emisiile de CO2 cu 45% față de nivelurile din anii 1990 și să aibă emisii de CO2e cu 65% mai mici din 2035 și cu 90% mai mici din 2040.

Astfel de cerințe vor împinge industria de transport și logistică în direcția achiziționării de vehicule electrice sau pe hidrogen în loc de vehicule cu motor cu ardere internă, iar constructorii europeni au acum un cadru legislativ clar pentru a crește producția de platforme electrice și pe hidrogen și a fi pregătiți pentru provocarea Tesla și a rivalilor chinezi.

Ti a realizat recent un studiu privind costul total de exploatare al diverselor tipuri de vehicule, din care rezultă că modelele electrice au deja un cost comparabil cu al celor diesel grele, adică de 1,14 euro/km, față de 1,18 euro/km, „deci este momentul potrivit atât din punct de vedere economic, cât și din punct de vedere al reglementărilor, să luăm în considerare achizițiile de flote de vehicule electrice“. În plus, noile reglementări Euro 7, care vor fi probabil aprobate de PE în 2024 și se vor aplica vehiculelor nou înmatriculate în UE și în Marea Britanie, vor crește considerabil costul total de operare al camioanelor diesel începând din 2027. Euro 7 se referă mai puțin la gazele cu efect de seră și mai mult la celelalte substanțe nocive ce afectează sănătatea populației – monoxid de carbon, hidrocarburi, compuși organici volatili nemetanici, NOx, amoniac (pentru prima dată) și particule provenite de la frâne și anvelope (tot pentru prima dată) – și va îmbunătăți și mai mult costul total de operare al modelelor electrice față de cele diesel.

O serie de companii mari, ca DHL Supply Chain, au făcut deja un pas în direcția achiziționării de utilitare grele cu emisii zero, angajându-se să înlocuiască 30% din flotă cu modele electrice în 17 țări până în 2026.

Cercetările comandate de Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) plasează costurile totale ale unul camion diesel la un nivel mult mai ridicat decât cel sugerat în evaluarea impactului CE. Frontier Economics, care a făcut această cercetare, a sugerat că producătorii vor trebui să plătească până la 12.500 de euro/camion greu fabricat, cost care va fi transferat clienților. În plus, un camion pentru transport pe distanțe lungi care ajunge să fie folosit un milion de kilometri și care are un consum de combustibil de 25 l/100 km, la un preț al motorinei de 2 euro/l, are costuri suplimentare de 17.500 de euro față de acum dacă crește cu 3,5% consumul de combustibil. Deci un vehicul diesel va avea costuri cu 30.000 de euro mai mari decât în prezent la 1.000.000 km doar din cei doi indicatori de mai sus, adică va ajunge, conform estimărilor Ti, la 1,18 euro/km.

Noile reglementări Euro 7 impun și cerințe privind durata de viață a bateriei, despre care Frontier Economics estimează că vor adăuga doar 750 de euro la costul total de exploatare al unui camion electric, care, de la 1,14 euro/km înainte de Euro 7, va crește insesizabil pentru 1.000.000 km, cu 0,07%. Deci vehiculele diesel vor fi mult mai afectate de noile reglementări decât cele electrice. Deocamdată nu există o estimare privind costul total de operare al modelor electrice din 2027, dar Ti crede că va fi mai mic decât acum chiar și fără a lua în considerare cerințele Euro 7.

La aceste aspecte se adaugă taxarea preferențială a camioanelor diesel pe principalele drumuri europene, care va reduce costul total de operare față de modele diesel cu alte 12,5% la un kilometraj mai mare de 600.000 km, ceea ce va crește interesul pentru modelelor electrice.

Spre deosebire de Marea Britanie, comentează Ti, unde agenda Parlamentului se schimbă odată cu noua configurație, de la PE se așteaptă să ia sigur în considerare noile reglementări privind emisiile, indiferent de rezultatul alegerilor europene. Rămân două întrebări: când vor fi transpuse aceste regulamente în lege și dacă vor avea deputații europeni apetitul de a le sprijini în forma actuală. În cazul în care blocurile Verzilor și Social Democraților le susțin pe deplin – în ciuda valului de proteste din ultimele luni împotriva anumitor reforme legate de schimbările climatice -vom vedea dacă vor avea un număr suficient de voturi pentru a le promova.

Un lucru este sigur, crede Ti: textul ar putea fi diferit față de acum, dar reglementarea va trece, probabil chiar în 2024. De aceea managerilor de flote li se recomandă să analizeze deja posibilitatea de a cumpăra camioane electrice și să ia în calcul o durată normală de utilizare a unui vehicul de 5-7 ani.

Articole similare

Ad