Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Guvernul da asigurari ca pretul carburantilor nu va creste

UNTRR a avut pe 5.09 o intalnire la sediul Guvernului cu Prim-ministrul Mihai Tudose si cu Ministrul de Finante Ionut Misa pe tema majorarii accizei la carburanti. Asociatia a solicitat Guvernului, prin interventiile anterioare, sa nu recurga la supraimpozitarea unor bunuri de stricta necesitate, precum carburantii, masura care ar conduce la falimentarea industriei de transport rutier, in conditiile in care un sfert din firmele de transport rutier inregistreaza pierderi, iar marjele din industrie sunt reduse, in jurul a 1%.
 

Potrivit comunicatului primit la redactie, in cazul operarii majorarii accizei la carburanti, reorientarea a 15% din carburantul alimentat in Romania anual spre alte tari nu va aduce niciun ban la bugetul de stat, iar o migrare mai mare de 15% va aduce in realitate pierderi la buget. UNTRR a solicitat masuri care sa mentina atractivitatea comerciala a alimentarii cu carburant in Romania, prin imbunatatirea sistemului de rambursare a taxei pe valoare adaugata (TVA) atat transportatorilor rutieri romani, cat si straini, astfel incat tara noastra sa devina un centru de alimentare de carburant in zona Balcanilor, precum Luxemburg in Europa de Vest. Astfel, Romania ar deveni mai competitiva, iar statul roman ar urma sa colecteze mai multi bani, nefiind necesara astfel o majorare a accizei la carburanti.
Prim-ministrul si Ministrul de Finante au dat asigurari ca nu se vor inregistra cresteri de pret la carburanti incepand cu 15 septembrie si 1 octombrie, in conditiile in care pretul petrolului va ramane constant. Daca se vor inregistra totusi majorari de pret dupa 15 septembrie si 1 octombrie, Prim-ministrul a dat asigurari ca este deschis pentru a relua rambursarea supraaccizei catre transportatorii rutieri.
Reamintim faptul ca schema de rambursare a accizei suplimentare a functionat cu dificultate, iar transportatorii rutieri romani care opereaza curse internationale au preferat sa alimenteze in afara tarii, transportatorii straini in tranzit au renuntat complet la alimentari cu carburant in Romania, iar transportatorii care efectueaza transporturi nationale, si au avut posibilitatea, au alimentat in tarile din jur – de exemplu in Ungaria, unde costul carburantului fara TVA 27% si acciza recuperabila de 5,5 eurocenti era mai mic decat pretul similar din Romania, marele avantaj fiind dat de recuperarea facila atat a TVA, cat si a accizei suplimentare.
Prevederile Directivei 96/2003 se aplica in alte 6 tari membre ale Uniunii Europene, unde exista practica returnarii accizelor la motorina pentru utilizatorii profesionisti, fara incadrarea acestei proceduri ca ajutor de stat.
Statul nu cheltuie nimic din buget, ci ii restituie utilizatorului o parte din suma deja platita de utilizator statului (doar pentru autovehiculele eligibile mentionate la Art. 7 al Directivei), fara ca valoarea platita de utilizator, considerand si rambursarea, sa coboare sub pragul minim al accizei la nivel european: in 2017, in Ungaria acciza ce putea fi recuperata era de 7 forinti/litru (0,02 euro/litru sau 20 euro/1000 litri), Spania 48 euro/1000 litri, Slovenia 96,05 euro/1000 litri, Italia 214 euro/1000 litri, Belgia 177 euro/1000 litri, Franta 114,2 euro/1000 litri pentru camioane si 154,2 euro/1000 litri pentru autocare.

Articole similare

Ad