Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) atrage atentia ca proiectul de Ordonanta a Guvernului pentru modificarea anexelor nr. 1 si 2 la Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale afecteaza cel mai mult cele peste 30.000 de autovehicule de transport marfa cu masa maxima autorizata intre 3,5 tone si 12 tone (cu maximum 3 axe, inclusiv) din Romania.
Acestea vor trebui sa plateasca tarife de rovinieta pentru o zi de 12 euro, in crestere cu 33% de la 9 euro pentru vehiculele de si peste 12 t (cu maximum 3 axe, inclusiv), cu 71,42% de la 7 euro pentru vehiculele intre 7,5 – 12t si in urcare cu 200% de la 4 euro la 12 euro pentru vehiculele intre 3,5 – 7,5t, arata UNTRR intr-un comunicat. Totodata, cele peste 100.000 de autovehicule de transport marfa de peste 12 t (categoria F), vor plati 12 euro in loc de 11 euro la vinieta de o zi, iar pentru rovinieta de 30 zile aceasta categorie de autovehicule va plati cu 5 euro in plus de la 55 la 60 de euro. „In principal, cresterea valorilor rovinietelor prin proiectul mentionat afecteaza cel mai mult autovehiculele din categoria C (intre 3,5 – 7,5t) si apoi autovehiculele din categoria D (intre 7,5 – 12t)“, mai arata sursa citata. Proiectul publicat nu vizeaza nicio modificare pentru valorile rovinietelor pentru autoturisme (categoria A) si nici pentru autovehiculele de transport persoane indiferent de numarul de locuri, sub sau peste 23 locuri (categoriile G si H).
In prezent, la nivelul Comisiei Europene se discuta modificarea Directivei 1999/62/CE prin directiva eurovignetei, prin care se urmareste implementarea conceptului de plata a taxelor pe kilometru si nu pe timp, asa cum se aplica in prezent in Romania. CE considera ca masura propusa in proiectul de directiva contribuie la aplicarea in mod consecvent a principiilor „poluatorul plateste” si „utilizatorul plateste” in vederea generarii de venituri si a asigurarii de finantare pentru investitiile viitoare in transporturi. In Romania, principala problema este legata de dezvoltarea insuficienta a infrastructurii rutiere, astfel ca cel mai probabil va fi solicitata o perioada cat mai lunga de tranzitie pana cand Romania isi dezvolta infrastructura, dar care potrivit estimarilor actuale nu va putea depasi anul 2027. Totodata, in Romania, astazi nu se tine cont de nivelul de poluare, in timp ce restul tarilor taxeaza suplimentar acest aspect, in cadrul conceptului “internalizarea costurilor externe”.Tendinta de taxare la kilometru a autovehiculelor comerciale de transport marfuri s-a extins odata cu extinderea retelei de autostrazi si drumuri expres, de la tari cu traditie in taxarea pe autostrazi precum Franta, Italia, Spania, Germania, la tari precum Austria, Cehia, Ungaria.
NIVELUL tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania
Tipul vehiculului |
Durata de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania |
Tarif [euro] (TVA inclus) |
Tarif propus [euro] (TVA inclus) |
Modificare procentuala |
Modificare absoluta (in euro) |
|
A |
Autoturisme |
7 zile |
3 |
3 |
0% |
0 |
30 zile |
7 |
7 |
0% |
0 |
||
90 zile |
13 |
13 |
0% |
0 |
||
12 luni |
28 |
28 |
0% |
0 |
||
B |
Vehicule de transport marfa cu MTMA mai mica sau egala cu 3,5 tone |
7 zile |
6 |
6 |
0% |
0 |
30 zile |
16 |
16 |
0% |
0 |
||
90 zile |
36 |
36 |
0% |
0 |
||
12 luni |
96 |
96 |
0% |
0 |
||
C |
Vehicule de transport marfa cu MTMA mai mare de 3,5 tone si mai mica sau egala cu 7,5 tone |
1 zi |
4 |
12 |
+200% |
+8 |
7 zile |
16 |
30 |
+87,5% |
+14 |
||
30 zile |
32 |
60 |
+87,5% |
+28 |
||
90 zile |
92 |
171 |
+85,87% |
+79 |
||
12 luni |
320 |
600 |
+87,5% |
+280 |
||
D |
Vehicule de transport marfa cu MTMA mai mare de 7,5 tone si mai mica decat 12,0 tone |
1 zi |
7 |
12 |
+71,42% |
+5 |
7 zile |
28 |
33 |
+17,85% |
+5 |
||
30 zile |
56 |
66 |
+17,85% |
+10 |
||
90 zile |
160 |
188 |
+17,5% |
+28 |
||
12 luni |
560 |
660 |
+17,85% |
+100 |
||
E |
Vehicule de transport marfa cu MTMA mai mare sau egala cu 12,0 tone, cu maximum 3 axe (inclusiv) |
1 zi |
9 |
12 |
+33,33% |
+3 |
7 zile |
36 |
36 |
0% |
0 |
||
30 zile |
72 |
72 |
0% |
0 |
||
90 zile |
206 |
205 |
-0,485% |
-1 |
||
12 luni |
720 |
720 |
0% |
0 |
||
F |
Vehicule de transport marfa cu MTMA mai mare sau egala cu 12,0 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv) |
1 zi |
11 |
12 |
+9,09% |
+1 |
7 zile |
55 |
60 |
+9,09% |
+5 |
||
30 zile |
121 |
121 |
0% |
0 |
||
90 zile |
345 |
345 |
0% |
0 |
||
12 luni |
1.210 |
1.210 |
0% |
0 |
||
G |
Vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducatorul auto) si maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducatorul auto) |
1 zi |
4 |
4 |
0% |
0 |
7 zile |
20 |
20 |
0% |
0 |
||
30 zile |
52 |
52 |
0% |
0 |
||
90 zile |
120 |
120 |
0% |
0 |
||
12 luni |
320 |
320 |
0% |
0 |
||
H |
Vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducatorul auto) |
1 zi |
7 |
7 |
0% |
0 |
7 zile |
35 |
35 |
0% |
0 |
||
30 zile |
91 |
91 |
0% |
0 |
||
90 zile |
210 |
210 |
0% |
0 |
||
12 luni |
560 |
560 |
0% |
0 |