Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

FORT se opune abrogarii ordonantei 51/2019

Avand in vedere asumarea raspunderii Guvernului Romaniei in ceea ce priveste abrogarea OUG nr. 51/2019, Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT) a transmis un comunicat de presa prin care se pozitioneaza impotriva abrogarii ordonantei 51 si aduce si argumente in acest sens.
Exceptia de neconstitutionalitate a OUG nr. 51/2019, ridicata de Avocatul Poporului, Doamna Renate Weber, a fost respinsa de Curtea Constitutionala a Romaniei, ordonanta fiind in acord cu Constitutia Romaniei. OUG nr. 51/2019 nu a fost atacata in contencios administrativ de la intrarea acesteia in vigoare si pana in prezent si nu incalca Regulamentul European nr. 1370/2007, atata timp cat acesta prevede clar faptul ca serviciile de transport terestru de calatori, care sunt necesare din punct de vedere al interesului economic general, pot functiona in regim comercial.

OUG 51 a aparut ca urmare a nederularii de catre consiliile judetene a procedurilor privind atribuirea traseelor pana la data de 1 iulie 2019. Pana la aparitia acestei ordonante, transportul rutier judetean de persoane a avut caracteristicile unui transport in regim comercial, fiind efectuat doar de catre operatori privati fara acordarea de compensatii. Ordonanta a aparut intr-un moment critic, in care toate licentele judetene urmau sa expire in doua zile, iar pasagerii, inclusiv elevii, ar fi ramas fara transport.
Foarte important, abrogarea prevederilor OUG nr. 51/2019 nu va permite decontarea navetei scolare, atat timp cat, in baza prevederilor HG nr. 309/1996, elevii vor plati in continuare pretul intreg la transportator, urmand ca ulterior unitatile de invatamant sa deconteze costul calatoriei. Decontarea navetei elevilor in conditiile art. 84 alin. (1) din Lg. nr. 1/2011 nu s-a facut niciodata din bugetele judetene, ci doar din bugetul Ministerului Educatiei, conform procedurii prevazute in HG nr. 309/1996. Reglementarea transportului judetean de OG nr. 27/2011 nu produce niciun efect negative asupra facilitatilor acordate elevilor si nici nu le incalca drepturile in ceea ce priveste asigurarea transportului la nivel judetean. In cazul transportului elevilor pe calea ferata respectiv cu metroul, reducerile de tarif se deconteaza de catre Ministerul Transporturilor, elevii beneficiind direct de reducere in baza unor bilete speciale, in timp ce, in cazul transportului auto, elevii sunt obligati sa plateasca pretul intreg la transportator, urmand ca unitatile de invatamant sa deconteze ulterior calatoriile. Transportul rutier judetean de persoane, transformat “din condei” in serviciu public, determina efort bugetar in sarcina bugetelor locale ale judetelor, Guvernul Romaniei neprecizand care sunt sursele de acoperire a majorarii cheltuielilor bugetare in urma abrogarii OUG nr. 51/2019.
Abrogarea OUG 51 se face fara dialog cu reprezentantii prestatorilor si cu o totala lipsa de predictibilitate in ceea ce priveste reglementarea transportului la nivel judetean, incalcand principiul securitatii juridice, destinatarii resimtind socul unor schimbari imprevizibile cu consecinte vatamatoare cu toate ca se impune protejarea continuitatii si calitatii serviciilor de transport prin luarea unor masuri temeinice.
In comunicatul de presa al FORT se mai arata faptul ca abrogarea oug 51 este dorita deoarece ordonanta elimina dependenta de factorul politic local, asigurand pana in 2023 tranzitia printr-o perioada incarcata electoral. „Abrogarea OUG 51 determina organizarea atribuirii de contracte de servicii publice fix intr-un an cu miza electorala majora, respectiv alegerile locale si parlamentare din 2020, urmand ca transportatorii judeteni sa fie «la mana» politicienilor locali. Lipsa de studii de specialitate o sa permita elaborarea unor programe de transport cu dedicatie pentru anumiti operatori de transport, asa cum s-a intamplat pana la aparitia OUG 51“.
Transportatorii membri FORT iau foarte serios in calcul predarea licentelor aferente traseelor pe care opereaza si organizarea de proteste in perioada urmatoare in Bucuresti, imediat dupa abrogarea OUG 51 prin asumarea raspunderii Guvernului.

Articole similare

Ad