Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

In vizorul investitorilor

Potentialul logistic al Romaniei a crescut foarte mult in ultimii ani si nume mari pe acest segment si-au facut loc pe piata locala, multinationale care la inceput au fost atrase de Capitala. Insa, in timp, din cauza lipsei unei infrastructuri rutiere care sa le asigure o desfasurare optima a activitatii, operatorii de logistica, producatorii sau chiar dezvoltatorii de platforme industriale au inceput sa caute si alte zone ale tarii, care sa le asigure o distanta cat mai mica spre statele UE. Un alt element determinant pentru reorientarea catre alte regiuni a fost cresterea pretului de achizitie a terenurilor, care ii impiedica pe dezvoltatorii de spatii logistice sa gaseasca locatii bune la preturi acceptabile.
 

Din acest punct de vedere, Cluj-Napoca este una dintre cele mai interesante zone.
 
O piata cu potential de evolutie, Clujul nu a trezit doar interesul companiilor private pentru a investi in parcuri industriale, ci si al societatilor cu capital integral de stat, cum este dezvoltatorul platformelor logistice detinute de Tetarom.
Infrastructura parcurilor industriale Tetarom este alcatuita din Tetarom I, II si III. Primul a luat fiinta inca din 2005, iar urmatoarele doua, in 2008. Societatea de stat Tetarom si-a inceput activitatea in 2001, avand ca principal obiect de activitate administrarea platformelor industriale de care zona Clujului dispunea, actionariatul fiind impartit intre Consiliul Judetean (CJ) Cluj si consiliile locale (CL) Campia Turzii, Cluj-Napoca, Dej, Gherla, Huedin si Turda.
In momentul de fata, Tetarom I si II se afla in proprietatea CJ Cluj, iar Tetarom III este proprietatea Tetarom SA, actiunile fiind destul de fracturate intre CJ Cluj (99,3392%), CL Cluj (0,0417%), CL Dej (0,0099%), CL Gherla (0,558%), CL Turda (0,0015%), CL Campia Turzii (0,0398%) si CL Huedin (0,0099%).
Primele doua parcuri se intind pe 32 ha, respectiv 12 ha, si sunt ocupate integral. Tetarom III dispune de 154 ha la ora actuala, din care 45 ha sunt pentru inchiriere. Obiectele de activitate ale clientilor prezenti pe platformele industriale, inclusiv companii multinationale, sunt diversificate, de la comertul si depozitarea produselor farmaceutice pana la producerea de dispozitive mobile de telecomunicatii.
Tetarom a investit in utilitati, dar si mentenanta, curatenie, paza si protectie, comunicatii si parcare. Investitiile, sustinute atat de CJ Cluj, cat si prin fonduri europene, s-au ridicat la 28.451.338 de lei pentru prima platforma industriala, 113.419 de lei pentru a doua si 33.616.042 de lei pentru Tetarom III, care, de altfel, se intinde pe cea mai mare suprafata.
Si strainii sunt interesati de Transilvania
In potentialul oferit de zona de nord vest a tarii nu au crezut doar reprezentantii autoritatile locale, ci si compania germana Reif Construct, care a dezvoltat una dintre cele mai mari platforme din Transilvania apartinand unui investitor strain. Parcul industrial Reif se afla la Campia Turzii si se intinde pe 44 ha. Potentialul de evolutie al zonei este subliniat si de pozitionarea platformei in imediata vecinatate a autostrazii A3, aproximativ 2 km, care va face legatura cu vestul Europei, ceea ce, potrivit reprezentantului companiei, a reprezentant un punct decisiv in alegerea zonei pentru investitii. Terenurile au fost achizitionate in 2005 si, imediat dupa anuntarea proiectului, in acelasi an, a fost vandut primul lot, dupa care, potrivit declaratiilor reprezentatului companiei, s-a simtit o usoara stagnare.
„Reif Construct se ocupa de vanzarea terenurilor, dar ofera, la cerere, si servicii de constructii“, a mentionat Hortensia Falamas, reprezentant marketing Reif Construct. In pretul de vanzare al terenurilor sunt incluse si utilitatile, infrastructura rutiera si parcarea. „Avem o colaborare foarte buna cu autoritatile de la Campia Turzii, care ne-au sustinut inca de la inceput cu acest proiect, astfel ca obtinerea avizelor si a autorizatiilor de constructie pentru toate utilitatile nu a durat foarte mult“, a completat Hortensia Falamas.
Din totalul de 44 ha grupate in noua spatii, pana acum au fost deja vandute cinci spatii, insemnand aproape 33 ha.
„Am avut cereri si pentru spatii mai mari decat modulele deja parcelate, dar si mai mici, pentru hale de pana la 200 m2. O problema este insa faptul ca in Romania inca nu se pune accent pe calitate, ci pe pret“, a mentionat reprezentantul Reif.
In functie de modul in care au fost parcelate terenurile, reteaua interna de drumuri si spatiile de parcare, parte integranta a serviciilor oferite, ocupa aproximativ 20% din suprafata totala. Densitatea cladirilor si halelor ce urmeaza a fi construite, cu o inaltime de maximum 35 m, a fost proiectata pentru 50-60%, 30% fiind rezervat pentru spatiile verzi.

Heco, primul locatar al platformei Reif
Unul dintre locatarii parcului industrial Reif de la Campia Turzii este Heco Schrauben, o companie nemteasca specializata in productia de suruburi, care a inaugurat hala la finalul lui 2008.
Fabrica din Romania este primul pas al companiei germane de a-si stabili si alte puncte de productie in estul Europei, iar pentru alegerea locatiei din Campia Turzii au primat apropierea de autostrada si disponibilitatea fortei de munca.
In proiectul initial al liniei de productie Heco de la Campia Turzii mai erau prevazute doua hale, care vor fi construite ulterior, iar din toamna numarul liniilor va creste. Echipamentele de productie au fost importate din Taiwan, insa pentru pregatirea personalului au fost adusi traineri din Germania.
Materia prima este importata din Cehia, insa achizitiile sunt realizate de compania-mama, dupa ce comanda este lansata din Romania, care furnizeaza si cartonajele pentru ambalat suruburile, pentru a fi conforme cu standardele impuse de normele interne. Intervalul de achizitie a materiilor prime este stabilit de Heco Germania.
Momentan, pentru suruburile produse in Romania nu exista o retea de distributie si comercializare pe piata noastra, acestea fiind exportate saptamanal catre Germania.
Capacitatea de productie este de aproximativ 80 t de suruburi lunar si se lucreaza la maximum. Initial se muncea intr-un singur schimb, iar acum sunt doua ture, cu circa 10 angajati pe fiecare.
Primul transport a plecat catre Germania in martie anul trecut, si acum saptamanal sunt livrati 33 de europaleti, adica 20-24 t, in functie de dimensiunile suruburilor.
Prima faza a productiei consta in taierea sarmei pe dimensiunea la care este programata masina, dupa care este presat capatul suruburilor, produsele obtinute sunt mutate in masina de valt pentru realizat filetul, si imediat dupa sunt calite in baie de ulei si sunt transportate catre linia de galvanizare. Rebuturile, desi gradul de incidenta este foarte mic, sunt preluate de o firma de reciclare, iar uleiurile uzate sunt ridicate de firma care le livreaza, desi, pentru a capata un grad de independenta, reprezentanta din Romania se afla in cautarea unor parteneri de pe piata locala.

Depozitul Macromex va completa parcul industrial Campia Turzii
Anul acesta, si Macromex va incepe la Campia Turzii constructia unui depozit foarte modern cu temperatura controlata. Acesta va include un depozit cu o inaltime de 35 m complet automatizat, fiind primul depozit de acest acest gen din Romania. Capacitatea totala de depozitare a constructiei va fi de 23.000 paleti, incluzand zona de picking si cea de manipulare.
PointPark Properties, un dezvoltator si manager de proprietati la nivel multinational, va incepe, de asemenea, constructia unui parc logistic in apropiere de Cluj-Napoca.
PointPark Cluj este localizat in sudul Clujului, cu acces rapid catre parcul logistic Turda. Locatia este in apropierea autostrazii A3, care va lega Bucurestiul de Oradea. PointPark Cluj va avea o suprafata de 251.237 m2 in total.
Din cele sase depozite proiectate, dezvoltatorul multinational va incepe lucrarile de constructii la doua.

Articole similare

Ad