Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Managementul deseurilor de ambalaje, important pentru fiecare logistician

Colectarea, reciclarea si tratarea deseurilor reprezinta o prioritate si se regaseste si in angajamentele asumate de Romania fata de UE. Directiva Europeana 94/62 cu completarile si modificarile ulterioare a fost transpusa in legislatia nationala prin HG 621/2005 si a avut doua modificari si completari: HG 1072/2006 si HG 247/2011, ce transpun cadrul legislativ privind obligatiile pe care le au operatorii economici care fabrica ambalaje si cei care pun pe piata produse ambalate si ambalaje de desfacere, si care sunt responsabili atat pentru ambalajul primar, cat si pentru cele secundar si tertiar. Anual, pe piata ajung peste un milion de tone de deseuri din ambalaje de plastic, carton, lemn si metal, cifra apropiata de productia de carne de la noi.
 
Agentia Nationala pentru Protectia Mediului (ANPM) a stabilit, conform legislatiei, pentru ope­ratorii economici, obiective de valorificare de 60% si reciclare de 55% din cantitatea totala de deseuri pusa pe piata. „Aceste obiective sunt prevazute in OUG 196/2005 si pot fi stabilite individual sau prin delegarea responsabilitatii.

Individual inseamna ca operatorul economic isi organizeaza singur sistemul astfel incat sa-si recupereze de pe piata ambalajele si sa indeplineasca obiectivele de reciclare si valorificare stipulate prin lege. Sau poate alege varianta sa predea responsabilitatea catre un agent licentiat“, a explicat Mihaela Olaru, sef serviciu deseuri, ANPM.
Licentierea agentilor se face la nivelul Ministerului Mediului si Schimbarilor Climatice, iar in acest moment pe piata exista opt operatori cu drept de a actiona la nivel national si care, in schimbul unui tarif, sunt obligati sa asigure procedura in locul agentului economic. Chiar daca un agent economic decide sa-si recupereze de pe piata deseurile, acesta trebuie sa le si predea mai departe spre reciclare unui operator economic autorizat.
Pentru delegarea responsabilitatii se semneaza un contract cu un operator licentiat, acesta fiind responsabil pentru cantitatea de deseuri mentionata in contract. Conform OUG 196/2005, cu toate completarile si modi­ficarile, toata responsabilitatea revine operatorului caruia i-a fost predata. In cazul in care obiectivele nu sunt indeplinite, organizatia catre care s-a delegat responsabilitatea este penalizata de Fondul de Mediu.
Operatorii economici care pun pe piata produse ambalate au obligatia sa raporteze lunar catre Administratia Fondului pentru Mediu cantitatea estimata. „Aveti obli­gatia de a raporta, pana la data de 25 a fiecarei luni, cantitatea introdusa pe piata in luna in curs. Trebuie raportata si cantitatea reciclata si valorificata. Daca se raporteaza zero se achita o penalitate de 2 lei/kg tinta neatinsa“, a mai spus Mihaela Olaru. Daca pe piata au fost introduse 100 t de deseuri si s-au reciclat doar 40 t se plateste o penalitate pana la diferenta de 60% a obiectivului de recicla­re stabilit prin lege. „In cazul predarii de res­pon­sabilitate, raportarea se face de catre operator si el va mentiona cat a valorificat si cat a reciclat, pentru a putea face raportarea“, a completat aceasta.

Mai mult decat o simpla raportare
Activitatea operatorilor licentiati pentru preluarea responsabilitatii incepe in momentul in care un operator economic anunta cantitatea de deseuri puse pe piata. „La inceputul anului se face o estimare a cantitatii de ambalaj si de aici incepe urmarirea procesului de generare a deseului“, a declarat Ionut Georgescu, director Intersemat, una dintre cele opt companii autorizate sa preia responsabilitatea producatorilor ce pun pe piata produse ambalate. Aceasta are contracte cu societatile de colectare, iar cel putin 70% din fondurile incasate sunt reintroduse pe piata.

Articole similare

Ad