Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

O selectie variata, gata de start

Cu prilejul vizitei la fabrica Van Hool din Koningshooikt am avut ocazia sa testam o gama variata de autobuze si autocare ale producatorului belgian, destinate atat pietei europene, cat si celei nord-americane. De la solutii inovatoare in transportul public, care implica munca laborioasa de cercetare, pana la autocare conventionale sau de lux, la toate vehiculele se vede contributia clientului final, dar si aportul specialistului in tehnica si design.
 

Autobuzul urban Van Hool cu sistem de propulsie alternativa pe celule de hidrogen (A330FC) a ajuns la a treia generatie. Cinci unitati din modelul precedent au fost livrate deja in Oslo (Norvegia), iar pentru alte 22 de unitati din noua generatie au fost plasate comenzi: 10 in Aberdeen (Marea Britanie), cinci in San Remo (Italia), doua in Westfalia de Nord (Germania) si cinci in Flandra (Belgia).
Proiectul pentru cea de-a treia generatie a autobuzului hibrid pe celule de hidrogen a inceput in 2008 si vehiculul a devenit operational in 2010. In Statele Unite aceasta tehnologie a prins mai bine, San Francisco si Connecticut fiind orase de referinta pentru Van Hool.
Pretul este principalul impediment in fata achizitiei pe scara larga a autobuzelor pe hidrogen. Iar din surse neoficiale costul autobuzelor livrate de Van Hool in Oslo a fost de doua milioane de euro/unitate. Trebuie remarcat insa ca doar trei tipuri de vehicule au zero emisii poluante: troleibuzele, tramvaiele si autobuzele pe celule de hidrogen. Ar putea fi aduse in discutie si autobuzele electrice, dar aici mai sunt semne de intrebare ridicate de calitatea bateriilor si de faptul ca acestea din urma trebuie incarcate, astfel incat vehiculul nu poate avea continuitate in operare pe durata unei zile.
Din punct de vedere al maturitatii tehnologice, troleibuzele si tramvaiele sunt foarte avansate, in timp ce autobuzele pe celule de hidrogen nu au ajuns inca decat la jumatate din gradul de maturitate al acestora. In acelasi timp, flexibilitatea autobuzelor este maxima, in timp ce la troleibuze si mai ales la tramvaie aceasta este foarte limitata.

Indicatorii din bord ajuta la optimizarea stilului de condus
A330FC se conduce ca un autobuz normal diesel, numai ca transmisia nu are trepte de viteze, accelerarea si decelerarea fiind continue si line. Pentru aceasta din urma se recomanda utilizarea exclusiva a retarderului cu trei trepte, care este foarte eficient, astfel incat sunt situatii cand nici nu se impune folosirea pedalei de frana pentru oprirea pe loc. In plus, la decelerare se recupereaza energia eliberata la franare si se inmagazineaza in baterii. Soferul are un indicator pe bord care ii arata utilizarea energiei din baterii: atunci cand accelereaza, acul indicatorului este in partea stanga, pentru a explica faptul ca se consuma energie, la ridicarea piciorului de pe pedala de acceleratie acul revine in pozitie verticala, iar la franare se inclina inspre partea dreapta, aratand ca bateria se incarca. …

Articole similare

Ad