Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Autobuzele electrice: viabile si mai accesibile

Autobuzele SOR, fabricate in Republica Ceha, sunt disponibile de acum si in Romania, prin importatorul Anadolu Automobil Rom. Portofoliul de produse include nu mai putin de 36 de modele, dintre care un interes deosebit il ridica autobuzul electric EBN, in variantele de 8, 9,5 si 11 m lungime. Impreuna cu o delegatie formata din managerii mai multor companii de transport public din tara am vizitat, luna trecuta, fabrica SOR din Libchavy, si am facut o plimbare la bordul autobuzului electric EBN detinut de compania de transport public DB Hradec Kralové.
 

Presiunea politica privitoare la reducerea emisiilor poluante i-a determinat pe producatorii de vehicule sa investeasca masiv in dezvoltarea sistemelor de propulsie alternativa, respectand doua conditii de baza: solutiile gasite sa fie viabile pentru aplicatiile unde urmau sa fie utilizate si, in acelasi timp, sa aiba un pret rezonabil. Astfel, pe langa diferite variante de motorizare pe gaz, au aparut sistemele de propulsie hibride diesel-electrice, cu economii importante in consumul de carburant si reducerea emisiilor poluante, iar de cativa ani se fac pasi importanti si in directia autobuzelor 100% electrice. Principala problema in cazul acestora din urma o reprezinta autonomia, limitata de solutiile tehnice disponibile privind stocarea energiei. Pe masura insa ce producatorii de baterii progreseaza in materie de dimensiune si capacitate de incarcare a acestora, viitorul transportului pe energie electrica pare asigurat. Desigur, nu trebuie omis faptul ca pretul tot mai mare al motorinei face ca diferenta dintre TCO-ul vehiculelor conventionale diesel si al celor electrice sa se estompeze (TCO = costurile de exploatare pe intreaga durata de viata a autobuzelor). Pentru ca un pret mai mare de achizitie la vehiculul electric este compensat apoi prin costurile mai mici de operare.
Cel mai important, Uniunea Europeana aloca fonduri substantiale pentru investitia in mijloace de transport ecologice si inclusiv tara noastra ar putea beneficia de bani pentru modernizarea flotei nationale de autobuze urbane.
Carosierul ceh SOR este printre primii dezvoltatori de autobuze 100% electrice, iar acum propune modelul EBN in trei variante de lungime – 8, 9,5 si 11 m lungime – si o autonomie de 150 km pentru exploatare in trafic urban. Si in Romania este interes pentru acest produs, fabrica SOR din Libchavy fiind vizitata luna trecuta de managementul companiilor de transport din Bucuresti, Brasov, Braila, Constanta, Galati, Sibiu, Targu Mures si Tulcea. Si cel putin directorul general al Tursib, Adrian Popa, a confirmat ca este interesat de derularea unui proiect pentru achizitia a 10 autobuze electrice, dintre care trei sa fie cumparate in 2017 si restul, pana in 2020. In acelasi timp, Sibiul vrea sa construiasca o autobaza speciala pentru aceste vehicule.

Confortabil, silentios, usor de manevrat
Autobuzul EBN este construit pe caroserie autoportanta si propulsat de motor electric asincron de 120 kW, avand ..

Articole similare

Ad