Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Alegerea raportului optim transmisie-axa motoare economiseste carburant

ZF ofera operatorilor de transport public un serviciu inovator de consultanta in alegerea combinatiei optime dintre motor, transmisie si axa motoare, in vederea obtinerii celui mai bun consum de combustibil. In functie de ruta, topografie si conditiile de trafic, pentru autobuze cu aceeasi configuratie poate fi mai potrivita o axa motoare care sa ofere un raport de transmisie mai mare sau mai mic. In special in conditii dificile de operare, economia de carburant poate ajunge si pana la 4%. Analiza oferita de ZF nu vizeaza, desigur, reconfigurarea flotei existente, ci informarea corecta a operatorilor in vederea viitoarelor achizitii.
 

Unul dintre principalii furnizori de axe si transmisii la nivel mondial, ZF Friedrichshafen, propune operatorilor de transport urban imbunatatirea consumului de carburant prin adaptarea trenului de rulare la conditiile specifice ale rutelor de parcurs. Pentru a identifica cea mai potrivita axa motoare si programul optim de schimbare a treptelor de viteze, ZF asigura o analiza complexa a traseului, a conditiilor de trafic si a parametrilor de functionare ai vehiculului. Mai exact, prin programul OASIS (dezvoltat in-house) si cu informatii de la sistemul CAN Bus al autobuzului, inginerii ZF realizeaza diagrame de tractiune si pot face recomandarile optime cu privire la cel mai bun raport de transmisie pentru o anumita linie de transport public. Intrucat proiectul este foarte complex, nu se fac mai mult de 10 proiecte pe an.
Pentru a demonstra cum se deruleaza un asemenea proiect de analiza, ZF a oferit reprezentantilor presei internationale cazul concret al companiei de transport public din Malaga, Spania (EMT), pentru care a analizat deja autobuzele utilizate pe trei linii distincte din oras.

Monitorizare si analiza
Primul pas in realizarea proiectului de consultanta este completarea, de catre operatorul de transport solicitant, a unui chestionar in functie de care inginerii ZF evalueaza complexitatea proiectului. Urmeaza analizarea parametrilor tehnici ai vehiculului utilizat pe o anumita linie prin inregistrarea – in conditii reale de trafic, cu ajutorul unui aparat telemetric – a topografiei drumului, vitezei de deplasare, pozitiei prin GPRS, treptei de viteza folosite, turatiei motorului raportate la viteza vehiculului si a consumului de carburant.
Masuratorile se fac cu vehiculul gol, pe jumatate incarcat si plin. Montarea aparatului de inregistrare a parametrilor de functionare se face rapid, in cel mult o ora. Toate informatiile sunt introduse apoi in programul de simulare si se analizeaza comportamentul trenului de rulare in fiecare moment de pe traseu. Cu ajutorul inregistrarii GPRS se poate reveni – pentru clarificare – asupra anumitor situatii din trafic, spre exemplu, atunci cand consumul instantaneu de combustibil a crescut.
Special in cazul EMT au fost analizate trei rute diferite si pentru fiecare in parte rezultatul final a relevat necesitatea utilizarii unui anumit tip de axa motoare la autobuzele folosite pe ruta respectiva (trei tipuri de rute, trei axe motoare diferite). Intr-adevar, diferentele nu au fost mari, insa nu trebuie omis faptul ca vorbim de un oras cu topografie destul de omogena. Concluziile analizei efectuate nu vor determina modificari la vehiculele deja existente in flota, insa pentru achizitiile viitoare este bine de stiut care este solutia optima. Consultanta este cu atat mai relevanta daca sunt analizate situatii extreme: conditii de topografie foarte dificile, trafic urban foarte aglomerat sau, dimpotriva, trasee mai rapide.
Analiza se poate face pe o singura ruta sau pe mai multe. Nu este important ca flota sa fie omogena, insa este recomandat ca autobuzele sa fie utilizate pe acelasi tip de ruta, pentru a avea maximum de eficienta cu configuratia aleasa. Introducerea noului serviciu de consultanta nu va afecta asistenta tehnica acordata pana acum clientilor ZF.
La ora actuala ZF are in derulare proiecte pentru Spania, Italia, Rusia si Africa de Nord. Producatorul german a inchis anul trecut cu vanzari in valoare de 18,4 miliarde de euro la nivelul intregului grup si are peste 650 de service-uri partenere in toata lumea.

Articole similare

Ad