Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Confort, echipari si tinuta de drum remarcabile

Autocarul Irizar i8, lansat in premiera la Busworld Kortrijk, in octombrie 2015, a ajuns in martie si in Romania, in flota operatorului sucevean Tarsin. Vehiculul incununeaza munca echipei de ingineri si designeri ai grupului Irizar, fiind conceput din start ca un produs exclusivist, urmas al modelului de succes PB. i8 dispune de o tehnologie moderna, dotari si materiale personalizate. Cu prilejul unui test drive pe ruta Sibiu-Ramnicu-Valcea, am apreciat tinuta excelenta de drum a noului varf de gama Irizar, sincronizarea foarte buna dintre motorul DAF si transmisia automatizata ZF AS-Tronic, precum si manevrabilitatea si stabilitatea vehiculului de 14 m lungime si 4 m inaltime, mai ales in conditii de vant puternic din fata.
 

Irizar a investit nu mai putin de 20 de milioane de euro in proiectul i8, din care jumatate reprezinta constructia propriu-zisa, iar restul a fost alocat in dezvoltarea sistemelor tehnologice implementate atat la noul autocar, cat si la celelalte modele existente. Rezultatele insa sunt remarcabile: i8, noua nava amiral a flotei constructorului spaniol, are scheletul din otel inoxidabil si un design exterior impresionant, cu o forma noua a parbrizului (cu 15 cm mai inalt decat la PB) si sistem de iluminare integrat LED.
Printre transportatorii care au trecut pragul standului Irizar la Busworld Kortrijk s-a numarat si proprietarul firmei Tarsin, din Suceava, care a ramas impresionat de noul model si a demarat chiar de la targ discutiile de achizitie. Vehiculul a ajuns in Romania la inceputul lunii trecute si inainte de a intra propriu-zis „in paine“ a mers intr-un road-show de prezentare prin tara. De aceasta ocazie am profitat si noi, testand noul i8 pe ruta Sibiu-Ramnicu-Valcea, in ultima zi cu vreme frumoasa de la inceput de martie, inainte sa se instaleze ploaia si frigul. Nu am scapat insa de vantul puternic, care ne-a batut din fata pe toata durata testului si a influentat destul de mult consumul de combustibil (22,2 l/100 km).

Motor puternic si economic
Configuratia autocarului este gandita pentru a corespunde atat cerintelor curselor de linie, cat si aplicatiilor turistice. Tarsin a optat pentru cel mai puternic motor DAF, MX 13, de 510 CP, care are un cuplu motor maxim de 2.300 Nm, atins pe o plaja intre 1.000 si 1.425 rpm. Cutia de viteze ZF AS-Tronic cu 12+1 trepte este foarte bine sincronizata cu motorul, astfel ca schimbarea treptelor este lina si confortabila. In plus, permite obtinerea unui consum bun de carburant.
Sistemul de franare este foarte eficient, cu AEBS in standard. Am remarcat, de asemenea, intarderul prompt, care a facut sa nu fie necesara aproape deloc utilizarea pedalei de frana.
Pachetul de sisteme de siguranta care echipeaza Irizar i8 este foarte complet si chiar si cruise-controlul adaptiv (ACC) este inclus in dotarea standard. Nu lipseste nici asistentul de banda (LDW) sau monitorizarea presiunii in pneuri.
Axele sunt furnizate de ZF, iar suspensia este integral pneumatica, pentru a asigura confort optim la rulare pentru pasageri si pentru sofer deopotriva. In plus, acesta din urma este avantajat si de faptul ca pe puntea fata s-a optat pentru suspensie independenta.
De altfel, pozitia la condus este foarte comoda. Scaunul soferului este pe perna de aer, cu multiple optiuni de reglare a pozitiei, cu cotiere rabatabile si, foarte important, cu incalzire in perna (dotare optionala). Separat se poate ajusta si pozitia coloanei de directie.

Vizibilitate optima la drum
Soferul are o vizibilitate foarte buna asupra drumului, gratie parbrizului lat si inalt. De precizat ca i8 este disponibil doar in versiunea inalta, de 4 m inaltime. Pe langa spectaculozitate si tinuta de drum remarcabila, linia parbrizului in cazul autocarului HD este cu 5 cm mai sus decat nivelul obisnuit, ceea ce reprezinta un avantaj in trafic.
Oglinzile retrovizoare exterioare sunt pozitionate foarte bine: pe langa cele doua oglinzi mari „de drum“, oglinda aditionala din stanga permite soferului sa observe partea superioara a vehiculului, dar si drumul in adancime, in timp ce oglinda din dreapta este utila pentru manevre, fiind orientata spre coltul din dreapta-fata. De remarcat ca ambele oglinzi se pliaza electric in momentul parcarii vehiculului, iar parasolarele – fata si lateral – sunt actionate electric, si la fel si geamul soferului.
Farurile si intregul sistem de iluminare sunt LED (echipare standard) si, in plus, la luminile de zi, LED-ul nu este punctat, ca la i6, ci dintr-o singura linie continua.

Comenzi intuitive, bord ergonomic
Toate comenzile sunt dispuse la indemana soferului, iar cateva dintre acestea se regasesc pe volanul multifunctional, imbracat in piele, cum ar fi setarea cruise-controlului, comenzile pentru sistemul audio, consultarea computerului de bord. De altfel, sunt necesare doar cateva minute pentru ca soferul sa se familiarizeze cu bordul. Doar butoanele de actionare a usilor au fost mai greu de localizat la inceput, fiind amplasate pe panoul de comanda din stanga scaunului. Faptul ca sunt colorate diferit, intr-o nuanta mai inchisa de gri, le face insa usor de folosit ulterior, pentru ca ies in evidenta. Pe de alta parte, am apreciat linia eleganta a bordului si tonul uniform al culorilor. Chiar daca anumite comenzi nu sar in ochi, cum se intampla la alte vehicule, gruparea acestora inteligenta le face usor de reperat. Partea centrala a bordului este dominata de monitorul elegant, incorporat in bord, cu interfata Multi Media, pe care se poate regla sistemul audio, navigatia, clima si interfata pentru telefon si serveste si ca display pentru camera de luat vederi pentru mersul cu spatele.
Nivelul inalt de echipare a noului i8 este confirmat si de senzorii de lumina si de ploaie, care creeaza un plus de confort pentru sofer, dar si de siguranta.
In partea stanga, chiar langa geam, se gaseste un compartiment de depozitare cu capac, unde se pot tine obiecte mai mici, precum chei, portofel, telefon mobil etc., si care are si conexiune USB. Suportul pentru pahar este montat pe pilonul A, la indemana soferului, si are un sistem special de fixare a paharului, astfel incat acesta din urma sa nu se rastoarne in viraje. Un compartiment de depozitare a fost montat in partea de jos a bordului, sub DVD, iar sub scaunul soferului se gaseste un altul, tip seif, pentru bunuri de valoare.

Tot confortul pentru pasageri, la un pret imbatabil
Intrarea pe la usa din fata este larga, iar linia joasa a bordului contribuie la crearea senzatiei de spatiu. Inaltimea interioara utila este de 2 m, iar accesul la bord este facilitat de treapta suplimentara retractabila montata la usa din mijloc. De remarcat ca, spre deosebire de celelalte modele Irizar, la i8 podeaua este perfect dreapta.
Ambele usi includ sisteme duble de sensibilitate/securitate, iar actionarea acestora se poate face si din telecomanda. Nu doar usile au actionare electrica, ci si flapsurile calelor de bagaje.
Versiunea de 14 m lungime include 59 de scaune, designul si materialele folosite fiind exclusiv pentru i8. Fiecare scaun are conexiune USB, iar in partea din mijloc sunt montate patru prize de 220 V. De asemenea, conexiunea Bluetooth este standard. Scaunele sunt prevazute cu cotiere rabatabile (inclusiv intre fiecare pereche de scaune) si au suport pentru picioare, masuta rabatabila, plasa pentru ziare, precum si un panou elegant pentru comenzile individuale ale sistemului de aer conditionat si luminile de citit.
Sistemul de clima Hispacold are control bi-zonal Ecomaster Comfort si include program automat de dezaburire, precum si filtru ECO3, cu sistem anti-bacterian si de ozonificare a aerului. Sistemul permite setarea temperaturii interioare intre 17 si 28 OC, iar soferul isi poate seta separat temperatura cu +/- 3 OC fata de valoarea dorita pentru salonul pasagerilor. Separat, Irizar i8 este dotat si cu pre-incalzitor Spheros (Webasto).
Pe langa dotarile standard, care includ sistemul Multi Media sau frigiderul, autocarul Tarsin dispune de aparat performant de cafea, toaleta, cuseta pentru sofer si trei monitoare LCD, cu diagonala de 18", astfel incat si pasagerii de pe ultimele randuri de scaune sa poata urmari imaginea in conditii optime.
Pretul de achizitie pentru autocar in aceasta configuratie este de 350.000 de euro.

Autocarul Tarsin deschide piata din Romania pentru modelele integrale
Irizar i8 s-a bucurat de mare succes inca de la lansare, astfel ca deja au iesit de pe linia de productie nu mai putin de 150 de unitati. Inclusiv in Romania vehiculul s-a bucurat numai de aprecieri pozitive, iar in urma road-show-ului desfasurat la inceputul lui martie multi operatori s-au interesat de i8. „Impactul estimam sa fie mai mare chiar decat a fost in cazul modelului PB. Autocarul are la baza o constructie integrala. Este adevarat ca initial s-a dorit promovarea vehiculelor pe sasiu, insa mai multi factori obiectivi de pe piata au determinat ca trecerea la modelele integrale sa se faca mai repede decat estimasem initial. Operatorii romani sunt familiarizati cu beneficiile unei constructii integrale si, in acelasi timp, motoarele DAF se bucura de apreciere pe piata de la noi, fiind recunoscute pentru consumul redus de carburant. Nu in ultimul rand, colaborarea cu reteaua de service EVW Holding, atat pentru trenul de rulare, cat si pentru caroserie, este un argument in plus in ochii clientilor“, a explicat Radu Bucur, director de vanzari Irizar Romania.
Garantia internationala Irizar pentru caroserie este de 24 de luni sau 200.000 km. Pe piata romaneasca, vehiculele sunt livrate catre clienti gata omologate, iar soferii beneficiaza de training gratuit pentru o exploatarea cat mai eficienta si economica.

Articole similare

Ad