Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Statul impune pretul la transportul elevilor

Pe site-ul Ministerului Educatiei a fost afisat pentru dezbatere publica un proiect de hotarare de Guvern pentru stabilirea metodologiei de calcul si a tarifului maxim per km aferent abonamentului de transport pentru elevi. Tariful a fost adoptat prin OG 29/2013, fiind instituit un plafon de 26 lei/3 km + 2 lei/km pentru decontarea navetei elevilor. Pe unele trasee carausii au exclusivitate si impun tarifele, astfel ca preturile abonamentelor variaza pentru aceeasi distanta, se arata in nota de fundamentare a HG. In plus, variaza si metodele de stabilire a tarifelor. Astfel, unii operatori ar stabili tariful abonamentului drept suma contravalorii biletelor necesare, la care aplica o reducere de pana la 40%, in timp ce altii nu ar aplica nicio reducere, desi aceasta ar fi justificata economic.
 

Cum pretul abonamentelor este ridicat, iar parintii trebuie sa achite jumatate din suma, in multe situatii elevii sunt nevoiti sa abandoneze scoala. Decontarea integrala a abonamentelor la preturile stabilite de transportatori ar putea genera comportament oportunist din partea acestora din urma, sunt de parere promotorii HG, iar varianta optima ar fi decontarea abonamentelor la un pret rezonabil, impus.
In urma unui model de calcul – aparent foarte elaborat – proiectul de HG stabileste tarife maxime pentru abonamentele de transport vandute elevilor, acestea fiind cuprinse intre 10 lei (pentru distanta de 3 km) si 174 de lei (pentru 50 km). Potrivit aceleiasi note de fundamentare, tarifele au fost calculate pe baza costurilor a 741 de firme de transport. Impactul asupra veniturilor carausilor nu ar fi foarte mare, deoarece elevii care fac naveta reprezinta doar 3,64% din capacitatea de transport a operatorilor, argumenteaza initiatorii HG. Din capacitate, dar si din volum?
Problema este ca de ani de zile operatorii subventioneaza practic transportul nu doar pentru elevi, ci si pentru toate categoriile defavorizate (persoane cu handicap, veterani, pensionari), intrucat banii pe cupoane se dau cu mari intarzieri. Daca pana acum macar 50% din pretul abonamentelor pentru elevi se incasa pe loc, de acum inainte scolarii vor fi transportati pe datorie. Si mai stupida este impunerea unui tarif maximal, in conditiile pietei libere. Mai ales ca structura costului de operare difera de la o companie la alta.

Articole similare

Ad