Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Flagrantul, singurul mod de a sanctiona odihna de 45 de ore in cabina

Dornici de a scapa de operatorii est-europeni care lucreaza pe Comunitate, occidentalii folosesc toate parghiile legale (si nu numai) pentru a-si descuraja concurenta. Printre cei mai duri la controale sunt acum belgienii si olandezii, care desi nu au introdus prevederi legale suplimentare (gen salariul minim), exploateaza la maximum legislatia sociala privind timpii de conducere si de odihna. Pentru a evita sanctiunile, transportatorii romani sunt sfatuiti sa cunoasca foarte bine legea si, in acelasi timp, sa isi instruiasca soferii sa nu se lase intimidati – ce nu se poate proba efectiv este aproape imposibil de sanctionat.
 

Cele mai multe abateri constatate la controlul camioanelor romanesti in Uniunea Europeana se refera la nerespectarea timpilor de conducere si de odihna. Din raportarile primite pana acum, nu sunt insa foarte multe sanctiuni date special pentru efectuarea perioadei de odihna de 45 de ore in cabina camionului, explica Inspectoratul de Stat pentru Control in Transportul Rutier (ISCTR). Se stie insa ca „raziile“ pe Comunitate se fac in weekend-uri, in parcarile unde stau de regula camioanele estice. Mai ales ca deja s-au impartit pe nationalitati: unele parcari sunt frecventate de polonezi, altele de romani, bulgari etc. De altfel, flagrantul este singura modalitate in care pot fi identificati si sanctionati soferii care fac perioada lunga de odihna in cabina, pentru ca la controalele uzuale in trafic acestia nu pot fi obligati sa prezinte dovada ca au dormit la hotel sau altundeva decat in cabina. Este adevarat ca in unele cazuri controlul poate fi usor fortat – cazul Frantei – dar nu se cunosc cazuri concrete de amenzi pe motivul ca nu a putut fi prezentata dovada efectuarii odihnei de 45 de ore in camion. Practic, o amenda data pentru dormitul in cabina la un control ulterior, in trafic, nu se poate da, sunt de parere specialistii ISCTR.

Putine cereri de investigare trimise de autoritatile straine
Desi cea mai „aprinsa“ problema la nivel european este cea a dumpingului social, aceasta nu este adusa in discutie la Euro Control Route, intrucat nu face obiectivul legislatiei europene in transporturi. Se stie ca vesticii duc o campanie sustinuta acum impotriva firmelor „casuta-postala“, iar pe aceasta suspiciune au solicitat ISCTR controale la sediile companiilor banuite de aceasta practica. Nu au fost insa decat cateva cereri de acest fel (doua din Olanda si doua din Belgia). In general, autoritatile straine se intereseaza de parcul auto, de numarul de soferi angajati ai companiei, de salariile acestora (daca sunt fixe sau cum se calculeaza) etc. Din cum se prezinta lucrurile insa, semnalele sunt clare: fie va fi adoptat un salariu unic la nivel european, fie statele membre afectate de concurenta esticilor vor adopta, dupa modelul Germaniei si Frantei, un salariu minim obligatoriu. Romania nu agreeaza oficial niciuna dintre variante, dar deja acest lucru nu mai depinde exclusiv de noi.

Articole similare