Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Acceptarea transfrontaliera a vehiculelor mega, in defavoarea intermodalitatii

In iunie 2012, comisarul european pentru transport, Siim Kallas, supunea atentiei o reinterpretare a Directivei 96/53/EC privind greutatea si dimensiunile vehiculelor, in sensul permiterii utilizarii transfrontaliere a camioanelor mega intre doua state membre, cu acordul acestora. Anuntul a fost facut atunci in ciuda opozitiei puternice a deputatilor europeni si a unor state membre. Mai mult, in aprilie 2013 varianta a fost inclusa in propunerea prezentata de Comisia de revizuire a Directivei 96/53/CE, iar acum este in asteptarea promulgarii.
 

Insa o astfel de modificare a legislatiei rutiere ar putea duce la un efect de domino, prin propagarea in intreaga Europa, si, in plus, ar dauna intermodalitatii, tinta stabilita in Cartea Alba a transporturilor 2011, ca, pana in 2030, 30% din transportul rutier sa se transfere catre cel feroviar si catre caile navigabile interioare, nemaiputand fi atinsa.

Insa dezbaterea privind circulatia transfrontaliera nu se refera doar la camioanele de 60 t. Daca va fi promulgata si statele membre cad de acord, Directiva ar putea permite chiar libera circulatie a tuturor camioanelor de peste 40 t si 18,75 m lungime. Oricum, trebuie remarcat faptul ca, in premiera, controlul transportului international va trece de la nivel european la cel al statelor membre.

O masura cu efect de domino
Se constata, insa, ca in prezent nu exista o concurenta loiala intre toate modurile de transport, aceasta fiind denaturata de lipsa de transparenta cu privire la costurile lor sociale, cum ar cele privind poluarea, zgomotul, aglomeratia sau accidentele. Ca atare, jucatorii din sistemul feroviar sunt de parere ca Parlamentul European, Comisia Europeana si statele membre nu ar trebui sa se uite la aceasta problema intr-un mod simplist si pe termen scurt, ci sa ia in considerare efectele dinamice ale camioanelor mega si impactul lor asupra sistemului de transport ca intreg. Ei considera ca permiterea utilizarii pe scara larga a camioanelor mega va duce inevitabil, in timp, la un „efect de domino“, respectiv la utilizarea lor generala in intreaga Europa.
In plus, acest lucru ar fi in contradictie cu agenda proprie a Comisiei pentru trecerea de la transportul rutier la cel feroviar, stabilita cel mai recent in Cartea Alba a transporturilor 2011, unde s-a preconizat ca pana in 2030 30% din transportul rutier sa se transfere catre cel feroviar si catre caile navigabile interioare (apoi 50% pana in 2050), ca parte a planului pe termen lung de a reduce semnificativ emisiile de gaze cu efect de sera provenite din transporturi.
Suedia si Finlanda, din cauza conditiilor specifice cu care se confrunta (distante lungi, densitate scazuta a populatiei, precum si o infrastructura limitata), au fost primele tari europene care au aprobat utilizarea de camioane mega in interiorul granitelor lor. In noiembrie 2007, Olanda a agreat vehicule mai lungi si cu greutate totala de pana la 50 t, ca parte a asa-numitei „faze experimentale“.

Articole similare