Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Risc mai mic de litigiu in cazul contractelor negociate cu atentie

Costurile cu asigurarile au crescut constant in ultimul timp pentru transportatorii romani, dar acesta nu este singurul lor motiv de nemultumire, ci plangeri exista si in ceea ce priveste lipsa de flexibilitate, clauzele uneori abuzive din contracte, amanarea cu rea vointa a platilor s.a. Cele mai multe incidente se rezolva inainte de a ajunge in instanta, dar, asa cum arata avocatul George Iacob-Anca, si numarul proceselor – cel putin in cazul sau – a crescut in ultimul timp, probabil din cauza ca asiguratorii au cazuri mai complicate, si reprezinta acum circa 25% din totalul spetelor ce implica transportatori, fata de 10% cu un an in urma.
 

Una dintre cele mai mari probleme in relatia cu asiguratorii din Romania este, asa cum arata avocatul George Iacob-Anca, aceea ca ei nu au, cum ar trebui, proceduri simplificate, ci numeroase conditii generale/particulare si multe clauze de excludere – situatii in care asiguratorul nu plateste despagubirea, cum ar fi razboaie, revolutii, calamitati naturale s.a. Mai ales aceste clauze de excludere trebuie citite cu foarte mare atentie la semnarea contractului si aduse apoi la cunostinta soferilor, pentru ca ei sa le constientizeze si sa si le asume. Aceeasi atentie sporita trebuie aratata si clauzelor care sunt legate unele de altele sau care fac trimiteri unele la altele, dar care apar in locuri diferite in contract. De exemplu, intr-un punct al contractului se prevede ca plata se va face in 45 de zile, dar in alt punct apar conditiile in care se poate amana plata pana la 120 de zile – asta pe langa faptul ca asiguratorii trag uneori de timp si peste ce prevede contractul.
Transportatorii mai trebuie sa tina cont de faptul ca anumite clauze din contracte sunt foarte clare si nu au de ce sa fie negociate, dar excluderile se pot negocia, insa numai in functie de cat de interesant este clientul pentru asigurator.
In plus, asa cum arata George Iacob-Anca, „unele clauze si pentru mine sunt greu de inteles la prima lor citire. De aceea recomand transportatorilor sa solicite un avocat si cand nego- ciaza cu firmele de asigurari, nu doar cand au litigii. Eu am sanse mai mari decat ei sa negociez conditii mai bune. Chiar am avut o situatie in care, vazand ca transportatorul vine la negociere cu avocatul, asiguratorul i-a spus ca oferta pe care i-o facuse nu mai e valabila. Si cand am cerut alta clientul a considerat-o mai buna decat prima, care continea unele clauze defavorabile lui.“

Incidentele vizand marfa sunt si cele mai numeroase, si cele mai interpretabile
Din experienta avocatului George Iacob-Anca, cele mai multe incidente cu firme de asigurari care ajung in instanta vizeaza marfa transportata, (circa 60%), autovehiculele avariate fac obiectul a 38% din cazuri, cel mult 1% presupun daune colaterale si tot cam atatea, vatamari corporale.
Iar durata procesului – care, de cand a intrat in vigoare noul Cod de Procedura Civila, este mai mica, de 1,5-2 ani, chiar si in cazurile mai complexe – depinde de …

Articole similare