Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Crestere semnificativa, dupa sase ani de mari scaderi

Asa cum arata statisticile APIA, vanzarile de autoturisme si vehicule comerciale au crescut anul trecut la noi cu 21,5% fata de 2013, pana la 100.336 de unitati (in scadere totusi cu 72,6% fata de cele 366.819 din anul cel mai bun, 2007). Acest rezultat ne situeaza in ton cu principalele tari europene, iar de la 2015 se asteapta o noua crestere, e drept, moderata. Insa pentru ca si dealerii sa simta o imbunatatire a profitabilitatii si sa-si mai acopere din investitiile realizate inainte de criza economica vanzarile trebuie sa continue sa creasca si sa ajunga in circa trei ani la jumatatea volumului din 2007.
 

Din totalul vanzarilor din 2014 au fost 82.809 autoturisme, 16.167 de autovehicule comerciale pentru transport de marfa (10.795 sub 3,5 t si 5.372 de peste 3,5 t) si 1.360 de autobuze (1.223 de pana la 22 de locuri si 137 de peste 22 de locuri), fata de 68.704, 12.730 (8.569+4.161), respectiv 1.163 (1.068+95) in 2013.
Persoanelor juridice li se datoreaza 73% din vanzarile totale din 2014, fata de 74% in 2013, iar in ceea ce priveste persoanele fizice, cresterea se bazeaza exclusiv pe programul Rabla – vanzarea in afara acestuia se ridica la numai 5.600 de unitati (circa 25% din livrarile catre persoane fizice), ceea ce arata in continuare atat eficienta progra- mului, cat si puterea de cumparare scazuta a populatiei.
In ceea ce priveste marcile cel mai bine vandute in Romania, in 2014 nu au fost modificari semnificative: Dacia este in continuare pe primul loc, urmat de Volkswagen, Skoda, Renault si Ford, care au avut, toti, cresteri fata de 2013.

Productia si exportul, la nivel similar celui din 2013, dar mult peste 2007
In 2014 au fost produse in Romania, conform cifrelor APIA, 391.434 de autovehicule (din care 12 camioane Roman), mai putine decat cele 410.997 din 2013 (din care 38 de autovehicule comerciale mai mari de 3,5 t), dar in crestere cu 62% fata de 2007.
Dacia a produs anul trecut 338.593 de autovehicule (86,5% din total), iar Ford, 52.829 (13,5), fata de 342.620 (83%), respectiv 68.339 (17%) in 2013.
Exporturile au fost constante (+0,4% fata de 2013), ajungand la 364.251 de autoturisme – in ultimii doi ani Romania nu a mai exportat vehicule comerciale. Dacia a contribuit cu 311.427 de unitati (+5,7% fata de 2013), iar Ford, cu 52.824 de unitati
(-22,7% fata de 2013). Iar comparativ cu 2007 rezultatele la acest capitol au fost in 2014 cu 197% mai bune.
Fata de anul cel mai bun dintotdeauna, productia a inregistrat in 2014 o crestere de 62%, exporturile au fost si ele cu 97% mai mari si importurile au scazut cu 70%. Iar vanzarile din productia autohtona au fost cu 78,6% mai mici pe piata locala decat in 2007.

Statul ar putea sprijini cresterea vanzarilor
APIA va continua sa faca demersuri pentru finalizarea unor instrumente care sa incurajeze vanzarile: impozit anual in functie de clasa de poluare, stimulente pentru autovehicule cu tehnologii noi, mai putin poluante, limitarea circulatiei masinilor inmatriculate in alte state, …

Articole similare