Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

73 de echipamente in competitia din 2016 (III)

Carrier a obtinut 114 puncte cu prototipul agregatului frigorific CO2, dezvoltat in-house, care din aprilie 2016 este folosit de lantul de supermarketuri Sainsbury din Marea Britanie, pe semiremorci bi-temperatura, si tot in cursul acestui an va ajunge si la lantul de supermarketuri Netto Marken-Discount din Germania. Iar reprezentantii Sainsbury se asteapta ca, dupa rezultatele obtinute pana acum, daca se mentine planul de innoire a flotei, sa scada cu peste 70.000 t/an emisiile de CO2 comparativ cu actualele agregate.
 

Este vorba de primele agregate frigorifice naturale, care opereaza exclusiv pe baza de refrigerant cu CO2, numit R-744, si care au potential de incalzire globala (GWP) egal cu 1, mult mai mic decat al agregatelor standard (cel mai comun refrigerant, R-404A, are GWP=3,922 si chiar R-452A, care a fost considerat de un alt producator solutia viitorului, are 2,140).
Reprezentantii Netto Marken-Discount sunt siguri ca reducerea emisiilor se va face fara a afecta performanta, astfel ca noul agregat va aduce un echilibru foarte bun intre eficienta si sustenabilitate.
Acest agregat reprezinta cu atat mai mult o solutie de viitor cu cat UE a stabilit un plan de reducere cu pana la 79% pana in 2030 a cantitatii de refrigeranti pe baza de hidrofluorcarbon (HFC), ceea ce ii determina pe producatorii din domeniu sa caute solutii inovatoare care sa poata opera cu refrigeranti cu GWP redus. Iar CO2 este un gaz sigur, care nu distruge stratul de ozon si are GWP mai mic chiar si decat al altor refrigeranti naturali, ca propanul, astfel ca poate ajuta cumparatorii sa-si scada amprenta de carbon.
Acest prototip poate fi folosit in transportul rutier si functioneaza ca orice alt agregat traditional. El este incarcat cu o cantitate definita de refrigerant CO2 in fabrica si acesta este comprimat intr-un dispozitiv inchis si nu trebuie reincarcat in fiecare zi, nici nu are nevoie de o infrastructura de proportii unde sa fie stocat refrigerantul.
Agregatul se asambleaza pe o unitate Vector standard si foloseste tehnologia avansata de la sistemul de refrigerare Carrier’s NaturaLINE™, care a fost initial dezvoltat pentru containere de transport maritim si este disponibil inca din 2013. Prototipul este alimentat cu ajutorul aceleiasi tehnologii electrice patentate E-Drive™ ca si gama Vector, tehnologie care este si ea disponibila de peste 15 ani si in operare pe numeroase flote din Europa.
BPW a obtinut 111 puncte pentru generatorul din butucul rotii ePower, iar reprezentantii companiei arata ca acesta reprezinta un pas spre o noua dimensiune in ceea ce priveste mobilitatea electrica, sustenabilitatea si protectia mediului. Folosind o constructie cu spirale, a fost posibil ca acest concept sa elimine mare parte din cantitatea de fier si cupru nenecesara, dar folosita pana acum, ceea ce scade semnificativ greutatea proprie si face ca designul sa fie foarte simplu. Primele prototipuri concepute si testate obtin un randament de 15 kW la o greutate de circa 20 kg, iar obiectivul este de a continua dezvoltarea.
Montarea retrofita a unei axe single de semiremorca avand doua generatoare poate produce suficienta putere pentru un agregat de racire. Generatorul a fost conceput special pentru productia de putere pentru vehicule frigorifice si comparativ cu operarea unui motor diesel nu creste greutatea proprie, iar scopul dezvoltarii ulterioare este de a se ajunge chiar la scaderea acesteia. Energia produsa este in ultima instanta energia pierduta la franare.
Sistemul BPW este independent de vehiculul tragator si de aceea se poate combina cu orice vehicul, iar daca este nevoie de putere suplimentara este posibila convertirea sau montarea ulterioara a unor axe suplimentare.
ePower este deja in teste de anul acesta si pe viitor s-ar putea ca generatorul sa fie folosit si ca motor/propulsie suplimentara pentru a reduce sarcina motorului camionului.
Ca si in cazul propulsiei vehiculelor electrice, motorul electric se poate folosi pentru biciclete electrice, pentru unitati electrice care genereaza putere, precum si intr-o gama diversa de generatoare.
Cel mai important avantaj adus de acest sistem este eliminarea costurilor cu energia pierduta. O unitate de racire foloseste in medie 2.000-3.000 l de motorina pe an si de aceea noua abordare aduce autonomie, deci si conservarea resurselor limitate.
Generatorul din butucul rotii produce emisii mici, chiar spre zero. Motoarele si sistemele de racire diesel sunt doar subiectul reglementarilor referitoare la emisiile de gaz pentru aplicatii industriale si nu au practic filtre, astfel ca aproape toate substantele poluante sunt eliberate in mediu. Vehiculele cu motor, pe de alta parte, sunt subiectul unor standarde tot mai stricte referitoare la emisii. In lumina dezvoltarilor curente, se asteapta ca limitele de emisii sa fie introduse si pe unitatile generatoare de putere, dar cu propulsia electrica nu exista emisii, astfel ca pot fi respectate toate standardele. Si poluarea sonora este mai mica decat cea a unui motor diesel, deci un alt beneficiu ar fi posibilitatea ca vehiculul astfel echipat sa fie folosit in zone rezidentiale sau pe timp de noapte.
Generatorul se roteste permanent odata cu roata si este activat in timpul franarii, dupa care foloseste o parte din cuplul de franare, ceea ce genereaza o cantitate mare de energie ce este stocata in baterii dupa conversia corespunzatoare si este folosita pentru a propulsa motorul agregatului frigorific.
Generatorul poate fi montat si pe axe care exista deja in operare si, pentru ca este un sistem inchis, nu necesita intretinere.
Thermo King si Frigoblock au obtinut 103 puncte pentru vehiculul hibrid Enviro Drive cu agregat nou SLXi, care aduce economii importante de carburant, reduce nivelul emisiilor de sera si permite firmelor de transport sa intre in orase unde accesul vehiculelor diesel este restrictionat sau in zone linistite. Este vorba de un concept bazat pe o semiremorca atasata de un autotractor cu propulsie Frigoblock Enviro, care permite agreatului sa fie alimentat ca un propulsor hibrid de catre alternatorul electric sau de la propriul motor diesel. Este o solutie care combina alternatorul si motorul diesel si care poate reduce consumul de carburant cu 5.000 l/an, ceea ce aduce economii anuale de circa 5.000 de euro. Iar amortizarea dureaza cativa ani, in functie de utilizare. Datorita folosirii agregatului SLXi nu exista emisii de NOx, particule, CO sau hidrocarburi, deoarece puterea vine de la un motor de camion foarte eficient si curat. Sistemul respecta normele PIEK (nivel de zgomot mai mic de 60 dB).
SLXi detecteaza momentul in care camionul s-a oprit, in aglomeratii, de exemplu, si, in functie de temperatura si de cat sunt de sensibile produsele transportate, porneste motorul diesel daca este nevoie de capacitate suplimentara de racire. In combinatie cu setarile GEO-Fencing, aceasta functie poate fi dezactivata daca semiremorca este intr-o zona unde nu e permisa functionarea pe motorina.
Camionul trebuie sa fie echipat cu Enviro Drive de la Frigoblock, care combina alternatorul si invertorul, si atunci va oferi agregatului frigorific pana la 480 V/60 Hz, permitandu-i sa functioneze complet electric.
Thermo King a mai inscris in competitie noul refrigerant R-452A, dezvoltat in colaborare cu DuPont/Chemours, care are un GWP cu aproape 50% mai mic decat HFC 404A, folosit anterior. Initial R-452A a fost lansat in ianuarie 2015 pe agregatul frigorific Thermo King pentru transport pe distante lungi si de atunci s-a extins progresiv spre toata gama de produse, ceea ce inseamna ca au fost finalizate doua procese: cel de garantare a compatibilitatii materialului cu toate componentele circuitului frigorific si cel de obtinere a acreditarilor cerute de ATP de la un laborator independent, care a asigurat ca se ofera aceeasi capacitate de refrigerare pe toate tipurile de agregate.
De la 1 ianuarie 2016, R-452A este refrigerantul standard in intreaga gama de produse Thermo King pentru camioane, remorci si vanuri, ceea ce constituie un pas important in garantarea unui transport frigorific mai sustenabil.
Producatorul estimeaza ca datorita GWP mai mic R-452A poate reduce cu 20-25 t/an emisiile de CO2 numai in Germania.
Clientii beneficiaza de flexibilitate maxima si la trecerea de la refrigerantul actual la R-452A nu trebuie sa modifice hardware-ul echipamentului de refrigerare si isi pot face un plan de schimbare pentru flota existenta, in ritmul pe care il doresc ei, astfel incat sa-si reduca taxele in tarile unde se tine cont de GWP. Iar agregatele continua sa consume putin, deci costurile de operare nu sunt afectate, si sa fie fiabile, racirea fiind aceeasi comparativ cu refrigerantul anterior.
Thermo King a mai prezentat noul agregat frigorific SLXi eficient din punct de vedere al consumului. Pentru ca producatorii din domeniu au pus mereu accentul pe consumul de carburant obtinut la testele specifice ATP si la testele realizate cu operatorii de transport, Thermo King s-a concentrat mai mult asupra consumului obtinut in conditii reale de exploatare. Producatorul a adunat peste 35 de milioane de linii de date operationale de la mii de agregate folosite in conditii reale, ceea ce constituie o imagine foarte elocventa despre modul in care clientii le exploateaza in Europa, Africa si Orientul Mijlociu. Analiza acestor date a permis intelegerea mult mai detaliata a conditiilor ambientale, temperaturilor si modurilor de operare alese de clienti pentru diverse tipuri de marfuri si aceste informatii au fost folosite la conceperea noii game SLXi. Iar datele au fost incluse si in procedurile folosite la testarea in laboratorul propriu.
Datorita acestei abordari, parametrii operationali ai agregatelor frigorifice pot fi personalizati in functie de conditiile de operare, de aplicatii si de ambient si pot fi obtinute consumuri bune de carburant la testele ATP, dar si in conditii reale. Iar clientilor li se ofera diverse optiuni pentru a-si configura agregatul in functie de nevoile lor‚ cu ajutorul instrumentului Thermo King Fuel Saver.
Dezvoltata pe baza tuturor acestor informatii, noua gama SLXi permite o economie de 10-20% si costuri operationale reduse, ceea ce in trecut nu se intampla, deoarece masinile erau folosite in conditii diferite de cele de la testele ATP, deci firmele nu cunosteau potentialul de economisire al acestora.
Iar includerea solutiei telematice TracKing, care permite comunicarea in ambele sensuri prin GPRS si este standard pentru toata gama de agregate ale companiei, va permite descarcarea de la distanta a datelor operationale (performante, alarme s.a.), facilitand intretinerea preventiva si reducand imobilizarile si nevoia de interventii in service. TracKing face posibila si adaugarea de la distanta a unor noi profile operationale, continuand astfel sa creasca nivelul de intelegere din partea producatorului a modului in care au nevoie clientii sa functioneze agregatele si permitand o personalizare si mai buna a produselor pe viitor.
Clientii trebuie sa contacteze dealerul local Thermo King pentru a le analiza parametrii operationali curenti si pe baza lor si a datelor de la instrumentul Fuel Saver se poate defini un set de parametri in functie de incarcatura si se transmit instructiuni noi la unitatea SLXi prin intermediul solutiei telematice.
Thermo King si Frigoblock propun agregatul frigorific FK25i/FK35i care se monteaza pe camioane complet electrice si se preteaza mai ales la transport in zone unde accesul vehiculelor diesel este restrictionat si unde este nevoie de distributie de alimente. De exemplu, acolo unde exista un program prestabilit pentru operatiuni ce necesita zgomot foarte redus, in timpul noptii, soferul poate porni programul din panelul de bord si reduce viteza componentelor agregatului (compresor, ventilator s.a.) cand camionul intra in zone rezidentiale, oferind insa in acelasi timp racirea de care e nevoie in spatiul destinat marfii. Astfel, vehiculele electrice nu doar ca nu au emisii, dar se remarca si prin silentiozitate. De asemenea, aceste agregate sunt concepute pentru a reduce emisiile de CO2 conform tintelor propuse pana in 2020.
Un camion frigorific complet electric are sens doar daca agregatul frigorific poate fi alimentat direct de la bateria acestuia. Noul agregat controlat de invertor este ideal pentru astfel de aplicatii pentru ca poate adapta viteza diferitor componente la nevoile de refrigerare si de aceea face mai eficienta folosirea puterii bateriei. Capacitatea foarte mare de refrigerare si transferul de aer peste medie asigura transportul produselor la temperaturile prescrise chiar si daca e vorba de numeroase deschideri si inchideri ale usilor.
Agregatul nu este alimentat de un motor diesel sau de un alternator/generator sau de la priza de putere, ci primeste pana la 690 V doar de la bateria vehiculului. Pentru a respecta reglementarile din distributia de bunuri, tehnologia cu invertor de la Frigoblock poate controla pana la opt motoare trifazice independente care merg de la 500 la 2.500 rpm. Aceasta tehnologie include si doua vaporizatoare de mari dimensiuni, integrate complet in corpul agregatului frigorific, pentru a nu lua din spatiul de incarcare. Datorita tehnologiei evaporatorilor plasati in paralel, acestia realizeaza dezghetarea in cateva minute, ceea ce face ca agregatul sa asigure refrigerarea eficienta si neintrerupta a produselor alimentare. Iar suprafetele mari de transfer al caldurii permit operarea la presiune scazuta in circuitul de refrigerare, ceea ce economiseste energie.
Botemp s-a inscris in competitie cu bateria pentru frig si incarcatorul care produce frig, care introduc un concept total nou, dar bazat pe o tehnologie ce si-a dovedit deja viabilitatea. Este un sistem de refrigerare revolutionar, care acopera toate componentele transportului frigorific: baterie (care stocheaza energia termica pe baza unei tehnologii dezvoltate in-house si deja cunoscute pe piata, ce se preteaza la aplicatii diferite, inclusiv multi-temperatura, cu diverse amenajari ale spatiului de marfa), incarcator pentru baterie (fie un agregat frigorific electric independent, fie criogenie, fie de la un sistem de refrigerare care stocheaza frigul), dezvoltare noua a Schimbarii de Stare a Materialului (PCM – in curs de obtinere a patentului) din lichid (gel) in solid si invers si un design nou al conductelor interioare ale bateriei si incarcatorului prin schimbarea componentei de distributie a frigului dintr-una din metal intr-una din aluminiu si crearea unor nervuri cu design nou care permit imbunatatirea stocarii de energie termica si distributia frigului.
Este o solutie completa pentru transport de produse frigorifice, care scade costurile si amprenta de carbon.
De obicei firmele de transport la temperatura controlata, pentru a reduce zgomotul, emisiile, costurile si numarul de operatii complexe, a creste sarcina utila si a controla mai bine costurile de intretinere si pe cele totale, apeleaza la solutii conventionale, cum ar fi: propulsia directa sau motoare diesel mici care sa controleze spatiul destinat marfii (cu impact asupra zgomotului, a emisiilor si a consumului), sisteme mari, grele si deloc flexibile la instalarea pe vehicul (si care au deci impact asupra sarcinii utile), sisteme complexe cu risc mare in caz de erori umane la operare sau contracte de service care sa limiteze imobilizarea masinilor, dar care sunt scumpe.
De cativa ani pe piata este disponibila o solutie alternativa de refrigerare, sistemul eutectic, dar conceptul nu s-a schimbat prea mult de-a lungul timpului si are dezavantajul major ca permite doar mentinerea temperaturii.
Pe cand Botemp are solutia pentru toate aceste cerinte, deoarece produce, stocheaza si refoloseste frigul, cand e nevoie, cu ajutorul bateriei sale. Astfel nu este nevoie de energie si deci zgomotul, emisiile si consumul sunt zero. Bateria are design flexibil ca format si poate fi instalata in exteriorul caroseriei, iar cand se foloseste in combinatie cu un incarcator de la distanta va permite mai mult spatiu util si o sarcina utila mai mare. Sistemul este usor de utilizat si necesita interventie minima din partea soferului, produsele aproape ca nu au nevoie de intretinere, iar piesele de schimb nu sunt scumpe si pot fi inlocuite usor, deci nu e nevoie de contracte de service pentru a scurta durata imobilizarii, ceea ce scade costurile de intretinere.
Cand vehiculul se intoarce la depozit incarcatorul va fi conectat la acesta si va incarca bateria si, la nevoie, va regla temperatura din spatiul destinat marfii prin intermediul unui sistem de distributie a caldurii. Cand bateria este incarcata complet ea continua sa functioneze in modul stand-by pana cand vehiculul pleaca la distributie. Incarcatorul regleaza temperatura in spatiul de marfa fara a lua energie termica din baterie. Cand vehiculul este incarcat complet sistemul de incarcare va fi deconectat, iar masina poate pleca avand suficienta energie pentru a mentine temperatura prestabilita in spatiul destinat marfii pentru o perioada predefinita.
Botemp ofera si un sistem alternativ de incarcare la bord, care se monteaza pe vehicul sau container si imediat ce acesta se afla intr-o locatie cu acces la electricitate unitatea de refrigerare este conectata si bateria se incarca. Avantajul lui este ca e mereu disponibil, sigurul lucru de care are nevoie operatorul fiind o sursa de energie electrica pentru a-l incarca. De obicei bateria se incarca noaptea, cand energia este mai ieftina. In functie de capacitatea incarcatorului, de temperatura din spatiul de marfa si de cantitatea de compus PCM, durata de incarcare este de 6-8 ore.
Burgers Carrosserie BV s-a inscris in competitie cu o semiremorca avand podea dubla, care a fost dezvoltata in-house si asamblata in fabrica proprie, iar in 2016 va fi produsa in 250 de unitati. Principalele beneficii aduse cumparatorilor sunt volumul maxim de incarcare (cu 60% mai mare decat al unei semiremorci conventionale de 13,6 m lungime, ceea ce duce la mai putine curse, un consum mai mic de carburant si emisii reduse, taxe mai mici de drum si uzura redusa a componentelor si implicit a costurilor de intretinere) si pretul mai mic pe kilometru, alaturi de reducerea aglomeratiei de pe sosele. Forma aerodinamica a semiremorcii, deflectoarele de aer si peretii laterali la 200 mm de sol permit si ele reducerea consumului. Vehiculul este si silentios si are greutate proprie mica, iar datorita tuturor acestor caracteristici amortizarea se face in circa un an. Liftul permite incarcarea/ descarcarea mai rapide si mai eficiente si respecta cele mai stricte reglementari referitoare la siguranta, permitandu-i operatorului sa lucreze ergonomic si in siguranta.
Semiremorca poate fi personalizata in functie de cerintele clientului (de exemplu, poate fi din plywood sau poate oferi diferite optiuni de incarcare/descarcare) si este folosita pentru transport de marfuri vrac cu greutate specifica mica. Versiunea expusa la IAA este pentru transport la temperatura controlata si are trei axe rigide de 9 t, o capacitate de incarcare de 27 de paleti si inaltimea ambelor podele de 1.820 mm, iar liftul de 2,5 t poate incarca sase paleti. Semiremorca are trei vaporizatoare plate si foarte puternice, iar sistemul TRS Twin Cool Trailer (care este electronic, deci silentios si eficient energetic, deoarece este propulsat de motorul camionului in combinatie cu EcoDrive) asigura racirea simultana a partii de sus si a podelei de jos.
Kress propune caroseria CoolerBox Airfoil, cu design special al structurii, care a imbunatatit semnificativ eficienta aerodinamica fara sa afecteze sarcina utila si stabilitatea. Producatorul s-a inspirat din designul avioanelor, iar forma aerodinamica si linia acoperisului au fost optimizate pentru dimensiunea caroseriei si viteza cu care va circula, de 80 km/h. Aceste modificari au facut posibila imbunatatirea cu pana la 20% a coeficientului de frecare, care deja era foarte bun. Acest vehicul respecta toate standardele necesare pentru autorizare (legate de dimensiuni, greutate s.a.), iar componentele folosite sunt cele traditionale de la Kress, sau chiar optimizate si ele.
Producatorul german a demonstrat deja cu semiremorca prezentata la IAA in 2012, CoolerBox2.0, ca un design aerodinamic are un impact foarte mare asupra consumului, ecologiei, economiei si deci al profitabilitatii transportului la temperatura controlata. Iar cu noul model CoolerBox Airfoil coeficientul de frecare este si mai bun si consumul si emisiile de CO2 sunt si mai mici. In plus, pentru ca acest vehicul este unul dintre cele mai usoare de pe piata, si eficienta incarcarii este foarte buna.
Producatorul francez Maisonneuve a concurat cu sistemul de pompare propulsat electric Digimilk, care, spre deosebire de cel hidraulic, foloseste un motor electric cu baterie Li-Ion si se dovedeste mai eficient pentru colectarea laptelui, dar si mai prietenos cu mediul, deoarece motorul camionului se opreste in timpul colectarii. Pentru utilizator este mai confortabil, deoarece nivelul de zgomot este de numai 54 dB, si intretinerea este simplificata. Iar pentru transportator cel mai mare avantaj este economia de carburant de pana la 30 l/zi comparativ cu un sistem hidraulic clasic.
Bateria poate fi folosita inainte de fiecare incarcare pentru a colecta circa 50.000 l (in functie de debitul pompei) si este reincarcata automat de camion, cand se afla in mers.
Wabco a inscris in competitie haionul autonom AutoTail OptiFlow care reduce fortele de franare in partea din spate a semiremorcii (prin extinderea cu 50 cm a acesteia) si scade consumul cu pana la 1,1 l/100 km la viteze de autostrada, precum si emisiile, datorita unor caracteristici dezvoltate conform standardelor din industria automotive, ce includ printre altele si operarea la temperaturi de pana la -30 OC. Este un produs inspirat si din industria aerospatiala, de unde a imprumutat designul aerodinamic si greutatea mica.
AutoTail se extinde si se retracteaza automat la viteze normale ale vehiculelor, cu ajutorul unei conexiuni la ENBS-ul semiremorcii, sustinute de un algoritm special. Comportarea acestui sistem elimina posibilele probleme la parcare sau la mersul cu spatele.
Este primul sistem aerodinamic care conecteaza EBS pentru a folosi inteligent datele disponibile despre viteza atunci cand se desfasoara sau se strange. AutoTail include cateva caracteristici patentate: detaliile aerodinamice, designul flexibil al panoului de sus, care permite deschiderea usilor fara a aduce modificari cadrului spate ale semiremorcii, designul usii, incluzand elemente din plastic si materiale de mare durabilitate, si dezvoltarea conform standardelor din industria automotive, pentru o durata de viata de un milion de kilometri parcursi in conditii meteorologice severe.
Sistemul foloseste un semnal de la Trailer EBS pentru a desfasura si strange haionul si datorita acestui algoritm inteligent si ciclurilor optimizare de desfacere si strangere produsul poate ajunge la o durata mare de viata.
Deoarece legislatia europeana cere ca orice haion spate sa fie inchis cand se parcheaza, AutoTail se va inchide singur cand vehiculul reduce viteza sau merge cu spatele, fara a afecta comportamentul soferului in timpul activitatilor sale zilnice.
AutoTail poate fi montat si retrofit in doua ore, cu doi oameni.

Articole similare