Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Externalizarea nu este inca pentru toti

Decizia de a externaliza activitatea de logistica trebuie analizata foarte bine inainte pentru a fi siguri ca aduce cu adevarat avantaje. Producatori precum Farmec sau Altex Romania au decis sa faca singuri aceasta activitate, iar pentru optimizare au preluat si logistica altor companii. Practicom, in schimb, este un exemplu de companie de logistica ce s-a dezvoltat in functie de nevoile a doi clienti din domenii complet diferite, pentru care lucreaza de opt si respectiv 11 ani si a ajuns in prezent la 470 de vehicule, toate achizitionate pe baza de contracte, si la 860 de angajati. XPO Logistic, dupa ce in 2011 a inceput colaborarea cu Danone, a preluat activitatea de logistica si pentru alti producatori de lactate, pe care i-a ajutat sa-si imbunatateasca serviciile, dar si sa creasca volumele de vanzare. Iar Henkel, desi nu isi doreste inca sa externalizeze activitatea logistica, este posibil sa fie nevoit sa o faca din cauza lipsei de personal. Aceste experiente au fost impartasite cu ocazia conferintei de logistica Tranzit de la Bucuresti.
Text: Mariana BLEORT
 

Farmec are sediul si depozitul central la Cluj-Napoca, are 10 reprezentanti la nivel national si face distri­butie nationala directa. In ultimii ani, compania a cunoscut o crestere importanta, iar in prezent departamentul de vanzari numara 350 de oameni, 130 de autoturisme, 44 de dube si 11 camioane. Compania are mai multe canale de distributie, unul dintre acestea fiind distributia on-line, unde colaboreaza in totalitate cu firmele de curierat. In cadrul sau exista departamentul de export, deoarece se fac fractii de livrari in peste 30 de tari din intreaga lume, si aceasta activitate se face in colaborare cu firmele de logistica. „Numai saptamana aceasta (n.r.: ultima saptamana din mai) am avut comenzi de 15 camioa­ne de la unul dintre colaboratori. Pentru a fi prompti cu livrarea, este normal sa apelam la companiile de logistica“, a explicat Codrean Pop, reprezentantul Farmec.
Pentru a-si optimiza activitatea, compania a identificat oportunitatea de a face distributie si pentru alte firme. Astfel, aceasta livreaza atat produsele proprii fabricate la Cluj, cat si pe cele ale altor producatori de suplimente alimentare, la peste 4.800 de farmacii. „Deci avem o baza de clienti pe care ne putem dezvolta foarte bine si in colaborare cu alti parteneri.“
In 2002, Altex Romania si-a creat propria companie de logistica, Altex Logistic&Distribution (ALD), din dorinta de a separa activitatea de baza de cea de transport si depozitare. „Eu cred ca la momentul respectiv a fost o decizie corecta, deoarece nici acum nu sunt multe companii care ar putea furniza aceste activitati pentru Altex. Eu sunt pentru externalizarea activitatii de logistica, deoarece o companie specializata in acest sens stie mult mai bine cum sa eficientizeze costurile, cum sa adapteze activitatea la nevoile unui client“, a spus Bogdan Gavaneci, directorul de logistica al depozitului central ALD. Insa acesta a explicat ca, in general, companiile de logistica se confrunta cu presiune pe costuri, astfel ca nu sunt multi cei dispusi sa investeasca in personalizarea serviciilor pentru un retailer.
80% din activitatea ALD este dedicata Altex Romania si restul de 20% este pentru Complet Electroservice, o alta companie din grup. „Desi, in teorie, externalizarea aduce multe avantaje, am observat in practica faptul ca aceasta activitate poate fi controlata mai bine in-house.“

Exemplu de succes
Un exemplu de companie care a reusit sa preia si sa personalizeze cu succes activitatile de logistica de la un retailer cunoscut si un comerciant din domeniul automotive este Practicom. Compania s-a infiintat in 1998, iar din 2005 a luat decizia de a lucra pe proiecte dedicate. „Am plecat de la ideea de a indeplini orice cerere venita din partea clientului. Noi acum nu cautam clienti, deoarece capacitatile noastre de dezvoltare sunt destul de limitate, dar avem legaturi foarte stranse cu cei existenti. Pentru clientii nostri este foarte important ca marfa sa ajunga in conditii bune si la timp. Iar timpii de livrare impusi nu dau posibilitatea de a face sinergii intre cei doi clienti“, a explicat Ionel Cipere, directorul Practicom.
Pentru distributia din Romania, compania are la dispozitie 18 ore, iar in Ungaria numai 12 ore, transportul avand ca origine Polonia.
Grupul XPO si-a inceput activitatea in Romania in 1998 cu divizia de transport, iar in 2007 a inceput si activitatea de logistica. Din 2011, XPO a inceput si colaborarea cu grupul Danone, care a fost o continuare a celei pe care cele doua companii o au in Europa de mai bine de 20 de ani, din dorinta Danone de a-si eficientiza activitatea de logistica. Ulterior, XPO a venit cu solutia integrarii si a altor clienti in reteaua sa. „In final, am demonstrat ca putem reduce costurile logistice atat pentru clientul principal, cat si pentru ceilalti care au fost integrati in reteaua companiei“, a spus Victor Ghiurea, reprezentantul XPO Logistic.
Compania a integrat in activitatea logistica mai multi producatori din industria de lactate, inclusiv competitori directi ai Danone, care au inteles importanta optimizarii activitatii de logistica.
In plus, unii dintre acestia nu aveau acces la toate punctele de livrare deservite de XPO sau, daca aveau, nu o puteau face cu aceeasi frecventa, astfel incat colaborarea cu operatorul logistic le-a imbunatatit inclusiv calitatea serviciilor, dar si volumul de vanzare. „Cred ca aceasta este cheia si pentru alti clienti care vor sa treaca la un alt nivel si sa optimizeze si mai mult activitatea de logistica.“ Acum XPO are peste 60 de clienti, astfel ca mai mult de 80% din volume sunt de la alte firme decat Danone.
Preluarea activitatii de logistica a competitorilor nu este inca valabila si pentru cei care au dezvoltat in-house aceasta activitate. Astfel, ALD nu deserveste in prezent si alte companii competitoare ale Altex Romania, insa pe ­viitor nu exclude aceasta posibilitate.

Puterea de a investi este data de sustenabilitate
In schimb, Henkel a externalizat doar activitatea de transport pentru divizia de adezivi catre mai multe case de expeditii, insa cea de depozitare este inca internalizata, deoarece compania detine propriile depozite si propriile fabrici. Potrivit lui Romeo Macovei, directorul de logistica al diviziei de adezivi din cadrul Henkel Romania, ­deo­camdata nu se ia in calcul externalizarea din motive de siguranta. Dar lucrurile s-ar putea schimba din cauza lipsei de personal. „Este tot mai greu de gasit personal in functii de baza, cum ar fi, de exemplu, cea de stivuitorist. In zona de vest domeniul auto s-a extins foarte mult. In curand se vor deschide circa sase parcuri logistice in Cluj-Napoca, Turda si Campia Turzii, ceea ce pune o presiune foarte mare pe forta de munca, dar si pe disponibilitatea de camioane din zona. Iar criza de personal din zona Moldovei este cauzata de faptul ca foarte multi oameni au plecat sa lucreze in afara tarii. De aceea externalizarea nu va fi usoara, iar tendinta companiilor de logistica trebuie sa fie catre digitalizare.“
Potrivit lui Codrean Pop, la Cluj sunt deja companii specializate care au inceput sa aduca forta de munca din alte tari, cum ar fi Serbia sau Ucraina. Pentru a-i pastra in companie, la Farmec, cei mai multi angajati au, pe langa salariu, si actiuni.
Macovei a explicat ca firma de logistica aleasa trebuie sa fie partenerul clientului si sa finalizeze toate proiectele acestuia. El este de parere ca piata furnizorilor de transport din Romania este una destul de salba­tica: preturile cresc foarte mult vara, cand este sezonul de bauturi, dupa care firmele stau cu camioanele pe dreapta. „Vorbim de sustenabilitate. Daca firmele de transport lucreaza cu cativa clienti pe termen lung, cu siguranta veniturile vor fi suficiente incat sa le permita dezvoltarea.“
Asa s-a extins Practicom, care a lucrat pe proiecte dedicate pana in 2014 si a ajuns sa aiba o flota de 470 de masini si peste 860 de angajati, dupa ce in 2011 avea un parc de doar 34 de vehicule. „Pe noi nu ne intereseaza sa avem volume, ci o dezvoltare reala si sanatoasa. De exemplu, cand achizitionam un mijloc de transport il platim in patru sau cinci ani. Or, in aceste conditii nu vom lua niciodata vehicule pe baza unui contract pe un an, asa cum doresc clientii. La noi toate cele 470 de masini au in spate contracte pe termen lung.“

Articole similare

Ad