Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

„Traficul“ de soferi, sub lupa UE

Sindicatele soferilor din Occident au reclamat in nenumarate randuri concurenta neloiala pe piata fortei de munca din Uniunea Europeana facuta de soferii din est, care accepta sa lucreze pe salarii mici si in conditii precare. Faptul ca vesticii isi fura singuri caciula, intrucat soferii estici sunt angajati tot de catre companii din Germania, Belgia, Olanda sau Franta, care au migrat cu cate un birou de „apartament“ in diferite state din UE 12, este mai putin subliniat. Ceea ce ii doare insa pe sindicalisti este faptul ca la nivelul UE 27 nu se respecta aceleasi standarde sociale si de munca.
 

Un studiu comandat de UE releva faptul ca, intr-adevar, soferii estici accepta sa lucreze mult si pe bani putini. Cum de cele mai multe ori companiile de transport occidentale care angajeaza soferi rezidenti in UE 12 se folosesc de tot felul de artificii juridice, se recomanda amendarea legislatiei europene in consecinta, in paralel cu un control mai eficient.

Liberalizarea pietei europene de transport marfa, incepand cu anii ’90, a influentat nu doar organizarea si structurarea acestui sector, ci si natura costurilor si a serviciilor oferite. Schimbarile au fost cu atat mai pronuntate dupa largirea UE in doua etape, in 2004 si 2007.
Potrivit unui studiu comandat de Comisia Europeana, liberalizarea transporturilor nu a fost insotita de un proces paralel de armonizare sociala a conditiilor de munca si de angajare, ci, dimpotriva, atat soferii rezidenti, cat si cei non-rezidenti se confrunta cu deteriorarea grava a conditiilor de lucru. Diferentele semnificative existente de la o tara la alta au determinat companiile de transport sa adopte practici de dumping si concurenta neloiala in loc sa creeze oportunitati pentru dezvoltare economica si sociala.
In mod clar, aceste practici incorecte fac parte dintr-un cadru mai general, in care profesia de sofer are de suferit din cauza scaderii veniturilor, balantei munca-timp liber disproportionate, cerintelor in continua crestere la locul de munca si standardului scazut de viata. In acest context, varsta medie a soferilor a crescut si se gasesc tot mai greu profesionisti in domeniu.
Potrivit studiului amintit, proprietarii companiilor de transport sunt de parere ca cel mai mult in ultimii cinci ani s-au deteriorat conditiile de munca (inclusiv un nivel mai mare de discriminare intre soferii UE 15 si UE 12), sarcinile de serviciu (se solicita mai multa flexibilitate, iar soferul este nevoit sa execute numeroase alte operatiuni, care nu tin de condus) si veniturile (salariile soferilor sunt in continua scadere).
Soferii sunt de parere ca cea mai mare problema este scaderea nivelului salariilor, urmata de cresterea numarului de ore lucrate, inrautatirea conditiilor de munca, accesibilitatea si siguranta parcarilor. In special soferii din UE 15 pun pe seama disponibilitatii fortei de munca mai ieftine din Europa de Est scaderea veniturilor lor.
Angajatorii sunt insa de parere ca trebuie implementat un mecanism de control …

Articole similare

Ad