Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

De motorina din Romania, fuge cine poate!

23,94% dintre respondenti nu au fost afectati de cresterea accizei, in special pentru ca fac foarte rar transport in Romania, deci alimenteaza din alte tari, iar ceilalti au remarcat o crestere a costului/km cu 0,1 pana la 0,6 lei pe intern si de 0,01-0,07 euro/l la extern, in functie de traseu si de tipul de transport. Pentru cele mai multe firme care fac si intern si international costul/km a crescut mai ales pe rutele din tara si insesizabil pentru strainatate.
 

59,47% dintre respondenti alimenteaza in Romania, cu mentiunea ca unii apeleaza la aceasta solutie numai cand e nevoie si in cantitati foarte mici, altii au statii de incinta, altii cumpara carburant si din alte state UE, mai ales datorita recuperarii mai rapide a TVA, si cauta sa se orienteze tot mai mult spre acestea si sa scada cantitatile alimentate in tara. Preferate pentru achizitia de carburant sunt, in functie, desigur, si de rutele parcurse de fiecare firma, Rusia, Belarus (unde pretul este de 0,65-0,71 euro/l), Ucraina (0,9 euro/l), Ungaria (1,1 euro/l), Luxemburg (1,14-1,14 euro/l), Austria (1,2-1,31 euro/l), Franta (1,25-1,32 euro/l), Bulgaria (1,28 euro/l), Finlanda (1,33 euro/l), Polonia (1,34 euro/l) sau Germania (1,36 euro/l).
86,9% dintre respondenti nu au reusit sa renegocieze tarifele de transport ca urmare a cresterii accizei la carburant – desi multi au incercat – dar asta in conditiile in care unele firme nu au decat ocazional curse sau parteneri in Romania, deci nu sunt afectate de scumpirea motorinei. Unii dintre ei inca poarta negocieri, dar nu cred ca vor obtine o crestere mai mare de 2,5%, iar altii cred ca abia dupa trei luni de la scumpire se poate pune problema unei discutii cu clientii, in functie de clauzele contractuale si de pretul mediu al motorinei in UE sau in principalele tari. Iar dintre cei 13,1% care au reusit sa obtina o crestere a tarifului, unii arata ca scumpirea va fi suportata 100% de clienti, altii, ca s-a obtinut ajustarea tarifelor, dar deocamdata ea nu se poate aplica in facturare, altii, ca le-au propus negociere clientilor cu contract, iar pentru cei fara contract tarifele au fost marite direct in oferta, altii suporta 66% din crestere, iar clientii lor, restul, iar altii au obtinut o majorare a tarifelor, dar nu de la toti clientii.
58,66% dintre firme nu au solicitat recuperarea unei parti din acciza in alte state, in special pentru ca nu trec prin ele, sau chiar fac doar transport intern – dar unele vor sa faca asta in curand – iar restul de 41,34% au apelat la DKV, eurowag, FDE (pentru Belgia – 76,3 euro/1.000 l – Slovenia, Danemarca), Smart Diesel, TSG Euroshell s.a. Se mai recupereaza bani din acciza in Austria, Franta, Italia, Spania, Polonia si Ungaria.
Deoarece la conferinta de la Piatra-Neamt trecuse mai mult timp de la cresterea accizei pe carburant si deja si negocierile cu autoritatile pentru recuperarea unei parti din aceasta erau mai avansate, participantii au fost solicitati sa-si spuna parerea si despre posibilitatea de a recupera 4 eurocenti/l. 72,41% dintre respondenti sunt de acord cu asta, dar considera fie ca nu se va aplica, fie ca e nevoie de simplificarea formalitatilor, fie ca e nevoie de reglementari care sa le permita asta numai celor care fac parte din categoriile mentionate in lege, fie ca masura este binevenita, dar insuficienta. 17,24% dintre respondenti considera ca recuperarea a 4 eurocenti/l este inutila, iar restul de 10,35% sunt de parere ca daca metodologia este complicata nu merita sa faci demersuri sa recuperezi aceasta suma.

Articole similare

Ad