Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Metrorex va face investitii din bani europeni

Metrorex a fost inclusa, pentru prima data, in randul beneficiarilor Programului Operational Sectorial „Transport“ si a obtinut deja o finantare in valoare de 400 de miloane de euro din fonduri europene nerambursabile pentru proiecte de investitii. Obiectivul companiei este ca pana la finele acestui an sa se obtina de la Comisia Europeana nu mai putin de 1,3 miliarde de euro.
In ultimii trei ani bugetul de investitii al Metrorex a crescut an de an, ajungand in 2015 la 1.741.780 mii lei, din care 1.721.134 mii lei din fond extern nerambursabil.
 

De altfel, in 2014 bugetul a crescut cu mai mult de doua ori fata de cel alocat in 2012, iar anul acesta, cu mai mult de trei ori decat anul de referinta. Este adevarat ca in 2012 vorbim de fonduri alocate integral de la bugetul de stat si credite externe rambursabile, in timp ce in urmatorii ani ponderea fondurilor externe nerambursabile a crescut constant, ajungand acum la 99%.

Proiecte de investitii
Bugetul de investitii alocat in perioada 2013-2014 se incadreaza in strategia de dezvoltare a retelei de metrou pana in anul 2030 si a fost destinat efectuarii de lucrari de investitii pentru realizarea unor proiecte aprobate de Guvernul Romaniei si care, in acest moment, se afla in diferite stadii de dupa cum urmeaza:
Magistrala 5. Drumul Taberei – Pantelimon
Acest proiect, care va realiza legatura intre vestul orasului si zona de est, prin centrul orasului, respectiv de la Cartierul Drumul Taberei la Cartierul Pantelimon, are o lungime de 16,2 km, 22 de statii si doua depouri, si ofera o capacitate maxima de transport de 50.000 calatori/ora/sens. Pentru punerea in functiune a acestei magistrale vor fi achizitionate intre 43 si 51 trenuri noi de metrou. Se preconizeaza realizarea in 3 etape a proiectului, pe urmatoarele 3 sectiuni:
-sectiunea Raul Doamnei – Eroilor (PS Opera), inclusiv statia si depoul Valea Ialomitei – termen de punere in functiune in 2016;
-sectiunea Piata Iancului (Traian) – Pantelimon – termen de punere in functiune in 2018;
-sectiunea Eroilor – Universitate – Piata Iancului (Traian) – termen de punere in functiune in 2020.
Sectiunea Raul Doamnei – Eroilor, inclusiv statia, depoul si galeria de legatura Valea Ialomitei se afla intr-un stadiu avansat de executie si urmeaza sa fie pus in functiune la sfarsitul lui 2016.
Magistrala 4. Sectiunea Parc Bazilescu – Lac Straulesti. Realizarea acestei investitii face posibila extinderea tronsonului II al Magistralei 4, aflat in functiune de la Gara de Nord la Parc Bazilesu, cu inca doua statii, respectiv Statia Laminorului si Statia Lac Straulesti. Pe langa aceste doua statii, proiectul mai prevede executia unui depou pentru realizarea mentenantei cat si a unui Park&Ride, cu rolul de a inlatura aglomeratia din traficul rutier prin asigurarea locurilor de parcare pentru locuitorii din zona periurbana de nord a capitalei. In acest mod Metrorex creaza conditii de relaxare a traficului auto in interiorul orasului si implicit reducerea nivelului de poluare a orasului.Termenul de realizare a investitiei este primul semestrul din 2016. In acest moment, lucrarile se afla intr-un stadiu de executie de aproximativ 35%, lungimea obiectivului fiind de 2,2 km, si include doua statii si un depou. Estimam ca in cursul anului 2015, in functie de obtinerea surselor de finantare, vor incepe si lucrarile de executie a Park&Ride.
Tronsonul Gara de Nord – Gara Progresu. Pentru realizarea liniei 4 de metrou, este in pregatire documentatia tehnica si caietul de sarcini pentru licitatia privind elaborarea Studiului de prefezabilitate si fezabilitate. Actiunea privind elaborarea studiilor de prefezabilitate si fezabilitate a fost propusa si aprobata pe lista obiectivelor care urmeaza sa fie finantate in cadrul programului de cooperare elvetiano – roman printr-un grant acordat de statul elvetian. De asemenea, a fost aprobata propunerea finala de proiect de finantare in baza Acordului Cadru semnat intre Guvernul Romaniei si Consiliul Federal Elvetian, pentru „Studiu de prefezabilitate (SPF) si studiu de fezabilitate (SF) pentru constructia Liniei 4 de metrou: „Tronsonul Gara de Nord – Gara Progresu”.
Linia 6 – Legatura retelei de metrou cu aeroportul Henri Coanda Otopeni. Asigura legatura retelei de metrou cu Aeroportul International Henri Coanda – Otopeni. Linia de metrou va fi utila pentru zone de mare interes public : expozitionale, de bussiness, de agrement, supermarketuri si zone rezidentiale si va forma un coridor intre centrul Bucurestiului si aeroporturile care asigura legatura cu orasul. Prin executarea acestei linii, metroul realizeaza o legatura rapida cu doua moduri de transport vitale ale economiei – calea ferata si transport aerian. Prin extinderea liniei 4 de la Gara de Nord la Gara Progresu, se va realiza cea mai mare si importanta linie de metrou pe diametrala Nord – Sud a orasului care va lega Aeroporturile Internationale Bucuresti Otopeni si Bucuresti Baneasa cu garile de cale ferata Baneasa, Basarab, Gara de Nord si Gara Progresu si implicit interconectarea cu transportul public de suprafata. Magistrala 6 va avea o lungime totala de 16 km, 19 statii si 1 depou pentru asigurarea mentenantei, iar pentru punerea in functiune este prevazuta achizitia a 21 trenuri noi de metrou. De asemenea, viitoarea Magistrala 6 va facilita accesul la reteaua de metrou a locuitorilor din orasul Otopeni si zona periurbana de nord a capitalei contribuind in mod decisiv la:
–  eliminarea din circulatia urbana a automobilelor alimentate cu combustibili conventionali;
–  transferul a 50% dintre calatorii care utilizeaza transportul de suprafata catre transportul cu metroul, inclusiv a cetatenilor care utilizau taximetre pentru legatura cu aeroportul.
La aceasta data Metrorex face demersuri pentru obtinerea de fonduri externe nerambursabile pentru acoperirea diferentei de finantat necesara executarii lucrarilor si respectarii termenului de punere in functiune – 2020.

Modernizarea retelei de metrou existenta
Instalatii de Control Acces. Proiectul are scopul de a inlocui sistemul de acces al calatorilor in statiile de metrou, precum si sistemul de taxare aferent accesului prin sisteme moderne contact less. Noul sistem va conduce la reducerea cheltuielilor cu intretinerea sistemelor actuale care sunt invechite si pentru care nu mai exista piese de schimb. Noul sistem va asigura fluidizarea circulatiei calatorilor la portile de acces si va reprezenta un avantaj mai ales in perioadele aglomerate ale zilei. Lucrarile se vor executa in 41 statii de metrou si se estimeaza ca vor fi incheiate la sfarsitul lui 2015.
Instalatii de ventilatie. Proiectul prevede inlocuirea actualelor sisteme de ventilatie a caror capacitate nu mai satisface cerintele de asigurare a unui climat corespunzator in statii, vestibule si spatiile tehnice destinate lucratorilor de la metrou. De asemenea, inlocuirea sistemelor cu o vechime de peste 30 ani este necesara datorita cheltuielilor mari cu asigurarea mentenantei si a pieselor de schimb care nu se mai fabrica. Lucrarile se vor desfasura pe tronsonul 1 intre statiile Petrache Poenaru si Timpuri Noi, respectiv sase statii si cinci interstatii.
Facilitati pentru accesul persoanelor cu handicap in reteaua de metrou existenta (lifturi si escalatoare). In vederea asigurarii accesului la reteaua de metrou existenta, Metrorex a gasit solutii tehnice si a executat lucrari de montare a 95 lifturi in 42 statii, precum si a 138 escalatoare in 40 statii. Precizam ca la momentul proiectarii si executiei lucrarilor la reteaua de metrou aflata in functiune nu au fost prevazute lifturi, montarea ulterioara a acestora facandu-se prin modificarea proiectelor initiale si executarea lucrarilor corespunzatoare, fara a afecta structura de rezistenta sau fluxul calatorilor pe traseul accesului la trenurile de metrou.
De asemenea, precizam ca montarea de lifturi si escalatoare suplimentare s-a facut in toate statiile in care structura de rezistenta si arhitectura vestibulara au permis modificarea proiectelor initiale, specialistii nostri avand in vedere orice oportunitate viitoare de constructii ulterioare sau modernizari, pentru a completa necesarul de lifturi si escalatoare la reteaua existenta de metrou.

Achizitia de material rulant
In cadrul strategiei de dezvoltare si modernizare a transportului de calatori cu metroul in Bucuresti se include si politica de asigurare cu material rulant necesar exploatarii pentru inlocuirea parcului de material rulant de tip IVA si dotarea noilor magistrale cu trenuri.
In acest sens, s-au avut in vedere urmatoarele criterii:
– cresterea atractivitatii metroului prin imbunatatirea conditiilor de confort pentru calatori si a cresterii sigurantei in exploatare, prin achizitionarea de material rulant de generatie noua si inlocuirea celui existent, cu durata de viata depasita;
– reducerea intervalelor de circulatie intre trenuri, pe masura cresterii cererii de transport, prin achizitionarea de material rulant suplimentar;
– reducerea ponderii cheltuielilor de exploatare, optimizarea consumului de energie, si a cheltuielilor de exploatare prin achizitionarea de material rulant de generatie noua, cu parametri tehnici si energetici si de consum superiori, mai fiabil pentru inlocuirea celui existent, cu durata de viata depasita.
Asigurarea de material rulant pentru liniile noi sau pentru extinderea celor existente la nivelul necesitatilor in scopul acoperirii cererii de transport in conditii de siguranta ;
Se are in vedere achizitia a 37 trenuri de metrou a cate 6 vagoane fiecare necesare pentru inlocuirea parcului de material rulant in exploatare pe magistrala 1-3 (16 trenuri deja in functie pe Magistrala 2 + 8 in procedura de achizitie) si asigurarea capacitatii de transport calatori pentru Sectiunea 1 Raul Doamnei – Eroilor din cadrul Magistralei prin demararea procedurilor de achizitie a 13 trenuri.
Pe viitor, Metrorex se va concentra pe realizarea noilor proiecte de investitii, pe optimizarea continua a costurilor si pe cresterea performantei salariatilor, pentru a oferi calatorilor un transport sigur, civilizat si confortabil, se mai arata intr-un comunicat semnat de directorul general al companiei, Aurel Radu.

Rezultate financiare pozitive in ultimii ani
Cifra de afaceri neta a Metrorex a crescut in 2014 cu 7,89% comparativ cu anul precedent, ajungand la 567.614 mii lei, ca urmare a cresterii veniturilor societatii (un rol important l-a avut subventia alocata in 2014 pentru transportul de calatori cu metroul). Veniturile totale au crescut cu circa 8,20%, ca urmare a cresterii altor venituri din exploatare cu circa 11,50 % si a valoarii subventiei cu 12,4 %, iar cheltuielile totale au scazut cu 2,22%, datorita diminuarii costurilor cu materialele, energia electrica si serviciilor executate de catre terti. In consecinta, pierderile operationale (profit/pierdere – subventii) au scazut cu 6%, platile restante, cu aproximativ 19,7%, iar creantele restante, cu 53%. De mentionat scaderea cu 67,45% a cheltuielilor pentru salubrizare in 2014 fata de anul precedent.

Articole similare

Ad