Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Declararea bunurilor cu risc fiscal ridicat în RO e-Transport, obligatorie de la 1 ianuarie 2023

Ordinul nr. 2.545/6.316/2022, publicat la finele anului trecut, aprobă procedura de utilizare şi funcţionare a sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport.

Aplicaţia informatică este disponibilă în Spaţiul privat virtual (SPV), iar operatorii economici au obligaţia, de la 1 ianuarie 2023, să se înregistreze în SPV pentru utilizarea RO e-Transport, în cazul în care transportă bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală de peste 10.000 de lei, aferente cel puţin unei partide de bunuri care fac obiectul transportului. Atenţie, toate vehiculele cu masă maximă total autorizată de peste 2,5 t intră sub incidenţa noului ordin, deşi anterior se vorbea doar de maşini de peste 3,5 t.

Categoriile de operaţiuni de transport care vizează bunuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul naţional sunt prevăzute în OUG 41/2022. În sistemul RO e-Transport trebuie înregistrate date referitor la expeditor, beneficiar sau destinatar, denumirea, caracteristicile, cantităţile şi contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare şi descărcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat şi transportator, data declarată pentru începerea transpotului, precum şi codul unic de identificare (UIT) generat în momentul declarării transportului respectiv.

În cazul în care în cadrul unei partide de bunuri sunt transportate atât bunuri cu risc fiscal ridicat, cât şi alte tipuri bunuri, declaraţia trebuie să cuprindă toate categoriile de bunuri transportate, pentru acestea sistemul urmând să genereze un singur cod UIT.

Pentru transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat efectuat în sistem grupaj trebuie să se deţină un număr de coduri UIT egal cu numărul de partide de bunuri cu risc fiscal ridicat care fac obiectul respectivului transport. Partea bună este că, în urma negocierilor purtate în grupul de lucru constituit pentru discutarea normelor metodologice, s-a stabilit ca la operaţiunile de cross-docking mărfurile să poată circula cu un singur cod UIT, chiar dacă se schimbă vehiculul. Organizatorul transportului trebuie doar să intre în SPV şi să adauge numărul de înmatriculare al noii maşini pe care s-a făcut transbordarea. Nici firma de transport nu mai are obligaţia înscrierii codului UIT pe CMR şi nu mai trebuie să îl aibă înaintea obligatoriu înaintea începerii cursei; poate să îl primească şi ulterior, însă înaintea intrării în ţară şi trebuie să îl prezinte în caz de control.

Cea mai mare bătaie de cap în organizarea transporturilor care conţin bunuri cu risc fiscal ridicat o au importatorii şi casele de expediţie, care trebuie să cunoască toate codurile SAFT, de 8 cifre, pentru toate mărfurile transportate, indiferent dacă se încadrează sau nu în categoriile de risc. Este necesară constituirea unei baze de date cu toate aceste coduri, iar asta necesită multă muncă.

Deşi cărăuşii nu au nicio obligaţie în procesul de obţinerii a codului UIT pentru bunurile cu risc fiscal ridicat pe care le transportă, aceştia trebuie să se asigure că nu au încărcat mărfuri nedeclarate în RO e-Transport, dintre cele vizate de OUG 41/2022. Prin urmare, mai multă atenţie la cursele luate, pentru a nu fi în culpă.

Amenzile pentru cei care nu declară bunurile cu risc în noul sistem și cei care declară cantități diferite faţă de cele transportate real sunt cuprinse între 10.000 la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice şi respectiv de la 20.000 la 100.000 lei în cazul persoanelor juridice, plus confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate. În lipsa facturii de vânzare ori a avizului de însoţire a mărfii, contravaloarea bunurilor va fi determinată pe baza valorii medii unitare a bunurilor cu risc fiscal ridicat declarate în  săptămâna anterioară în sistem pentru bunurile din aceeaşi poziţie tarifară. Strict în cazul confiscării mărfii, se ridică însă problema depozitării acesteia: a spaţiului special alocat şi a condiţiilor speciale de depozitare, dacă este cazul. Iar în situaţia în care organizatorul transportului dovedeşte că a fost sancţionat pe nedrept, dintr-o eroare de sistem, să zicem, iar marfa a fost confiscată şi depozitată impropriu, cine plăteşte pentru deteriorarea acesteia? Pentru că asigurarea nu acoperă astfel de situaţii.

Articole similare

Ad