Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Utilajele de depozit au dominat piața

Vânzările de echipamente de manipulat s-au menținut în 2022 la un nivel similar cu cel din anul precedent, chiar dacă decalajele în termenele de livrare și-au pus amprenta într-o oarecare măsură asupra volumelor totale. Gama utilajelor de depozit reprezintă în continuare ponderea cea mai mare din vânzări, un interes crescut fiind arătat pentru tehnologia Li-ion, dar și pentru automatizare (în producție, dar și în logistică).

Pentru a putea răspunde cât mai repede solicitărilor, furnizorii de echipamente de manipulat comandă pe stoc cele mai populare modele, iar acolo unde trebuie să plaseze în producție configurații mai deosebite oferă ca alternativă temporară utilaje spre închiriere sau din flotele de demo.

2022 a fost un an plin de provocări, în care nu toate creșterile de costuri au reușit să fie transpuse în tarife, fie că vorbim de închiriere de echipamente sau de servicii de întreținere și reparații. Și asta pentru că este destul de greu de intervenit pe contractele aflate deja în derulare și doar anumite centre de cost au avut stabilite clauze de indexare (cum ar fi, de exemplu, cursul valutar). În special în cazul contractelor de închiriere pe termen lung (LTR), care includ, de regulă, flote de echipamente, eventualele creșteri ale chiriei lunare sunt greu de asimilat, pentru că bugetele de cheltuieli au fost deja stabilite.

Altfel, prețul utilajelor noi s-a majorat în linie cu piața, așa cum s-a întâmplat și la vehicule.

Chiar dacă la sfârșitul lui septembrie 2022 cifrele agregate indicau, pentru primele nouă luni, un total de 5.970 de echipamente, față de 6.268 în aceeași perioadă a anului anterior (-5%), pentru întreg anul trecut se estimează atingerea aceluiași nivel de piață ca în 2021, de aproximativ 8.000 de unități. În evaluarea vânzărilor din 2022 nu trebuie omise întârzierile la livrare, cauzate, în lanț, de problemele de aprovizionare pe anumite componente. Pentru că nu se poate vorbi de o tendință descendentă a pieței, ci dimpotrivă.

Segmentul echipamentelor de depozit după primele nouă luni din 2022 se ridica la 4.369 de unități, comparativ cu 4.512, în perioada ianuarie-septembrie 2021 (-3,3%). O scădere ușoară, de 5%, a fost înregistrată și la stivuitoarele electrice cu contragreutate, doar 895 de unități fiind livrate per total în perioada de referință, în timp ce motostivuitoarele își continuă declinul din ultimii ani, scăderea după primele nouă luni fiind de 15% (706 unități, față de 813).

Furnizorii de echipamente de manipulat evaluează 2022 ca fiind stabil comparativ cu anul precedent din punct de vedere al volumelor de vânzări. Pentru Wylze Logistik, importatorul Mitsubishi Forklift Trucks și Combilift în România, anul trecut a fost cel mai bun pentru marca japoneză, cota de piață depășind 5%. În linie cu tendința generală a pieței, gama echipamentelor de depozit a reprezentat jumătate din volumul total de vânzări al Mitsubishi, restul fiind stivuitoare cu contragreutate. În cazul acestora din urmă, cele mai solicitate au fost modelele gamei electrice Edia, având capacități de operare de 2 și 2,5 t. De menționat faptul că, anul trecut, producătorul japonez a înnoit complet versiunile de 4 și 5,5 t, noul concept de stivuitor având performanțe superioare, fiind prevăzut cu două motoare de antrenare pe puntea față.

Și motostivuitoarele Grendia au cunoscut o creștere a vânzărilor în 2022, Mitsubishi fiind foarte apreciat pe acest segment la nivel internațional. Dovada o reprezintă faptul că pe piața second-hand aceste echipamente se găsesc greu și sunt și foarte scumpe, a explicat Wilhelm Molitor, director general Wylze Logistik.

În ciuda problemelor generale de aprovizionare cu materii prime, producătorul japonez a reușit, în linii mari, menținerea acelorași termene de livrare. Nici prețurile nu au crescut în 2022.

Tendințe de electrificare și automatizare

Jungheinrich România încheie anul cu o cotă de piață similară celei din 2021. „Nu au fost fluctuații mari, dar nici nu am mai asistat la creșteri deosebite, așa cum s-a întâmplat în urmă cu un an. Ținând cont de condițiile speciale determinate de război, ca să nu mai vorbim de creșterile de preț la energie și combustibil, evoluția pieței a fost chiar bună”, a declarat Imke Fasol, Managing Director Jungheinrich România.

O atenție deosebită din partea clienților este pentru echipamentele electrice, dar și pentru automatizare. Iar aici semnalele sunt chiar încurajatoare. „Sunt tot mai multe cereri pe proiecte de semi-automatizare sau chiar automatizate complet, în special din sectorul de producție, dar și pentru depozitare, în contextul creșterii importante venite din retail și e-commerce. Cele mai multe sunt însă în fază de negociere.” În linie cu tendința generală a pieței de creștere a proceselor automatizate, recent lansatul sistem Jungheinrich Power Cube răspunde cererii de optimizare a spațiului de depozitare și se așteaptă să ajungă și în România cât de curând.

Deși piața de echipamente de manipulat din România are specificul ei, se observă o ușoară tendință de globalizare și uniformizare, în contextul aparteneței la Uniunea Europeană, astfel că tendințele majore din Europa se reflectă și la noi, apreciază Mihaela Constantinescu, Director General STILL Romania. „Cu siguranță, contextul dificil economic și politic al ultimului an a determinat accelerarea adaptării industriilor, astfel că pentru 2023 identificăm trei mari tendințe majore în ceea ce privește clienții noștri. În primul rând va continua tendința de înlocuire a echipamentelor diesel și pe gaz cu cele electrice, ca urmare a măsurilor politice luate pentru reducerea amprentei de carbon, dar și datorită faptului că utilajele electrice devin tot mai eficiente, puternice, accesibile și permit reduceri considerabile de cost. Mulți operatori se orientează spre energie verde și investesc în independență energetică, mai ales în contextul creșterii prețului la combustibili fosili. În ceea ce privește echipamentele electrice, STILL propune o gamă de ultimă generație, Li-ion, pentru aplicații cu focus pe rapiditate și costuri operaționale reduse, aceste utilaje putând fi integrate împreună cu soluții inteligente de software și oameni într-un depozit «Smart» al viitorului. Contextul dificil al pieței muncii, în care forța calificată de muncă este din ce în ce mai greu de atras și fluxul de personal, crescut, impune soluții integrate și flexibile în domeniul logisticii: echipamente inteligente, ușor de folosit și flexibile la schimbările economice.”

Lider de piață în domeniul soluțiilor semi- și complet automatizate, constructorul german pregătește pentru 2023 proiecte de automatizare a proceselor intralogistice, unde se constată un interes tot mai mare din partea clienților. „Piața din România pentru soluții intralogistice este matură, clienții având o vastă experiență și cerințe specifice, un domeniu în care creșterea economică se reflectă imediat. Această tendință de dezvoltare va continua în prima jumătate a lui 2023”, a explicat Mihaela Constantinescu. Tot anul acesta, compania se va axa pe oferirea de soluții de siguranță dedicate depozitelor, soluții ce devin din ce în ce mai sofisticate tehnologic. Echipamentele sunt tot mai rapide și mai puternice, iar cu ajutorul tehnologiei și al inteligenței articificiale crește nivelul de siguranță în utilizarea acestora.

Desigur, contextul actual a dus la creșterea fără precedent a termenelor de livrare pentru toți jucătorii, ceea ce a determinat nevoia plasării comenzilor de echipamente noi din timp și respectiv de a programa cu atenție livrarea acestora, astfel încât clienții să nu aibă de suferit. Mai mult, STILL Romania asigură stocuri pentru anumite categorii de produse, în special pentru cele vândute online (acest canal fiind caracterizat cu precădere de viteza de livrare), dar și pentru flotele de produse noi sau cele dedicate închirierii.

Gama pentru depozite, în topul vânzărilor

Din punct de vedere al numărului de unități vândute, cele mai mari cantități au fost, ca de obicei, din gama mică de depozit (transpaleți manuali și electrici), a indicat directorul Jungheinrich România. Procentual însă o creștere semnificativă a fost înregistrată în 2022 pe segmentul VNA‑urilor, grație unor proiecte specifice, dedicate clienților multinaționali.

Cererile pentru tehnologia Li-ion au crescut în continuare, cu aproximativ 10% comparativ cu 2021, clienții înțelegând tot mai mult beneficiile pe termen lung ale investiției în noua tehnologie. Contează, desigur, și tipul aplicației și intensitatea acesteia, pentru că, în funcție de utilizare, amortizarea investiției se face mai repede sau mai lent. În medie vorbim de 5-6 ani, dar poate fi și mai rapid, pentru cei care au aplicații grele, cu lucru în trei schimburi.

Oricum, beneficiile pentru mediu și eficientizarea operării sunt certe, ca să nu mai vorbim de creșterea siguranței.

Instalarea de baterii Li-ion se poate face și retrofit, doar că trebuie făcută o analiză de oportunitate pentru a vedea dacă investiția este profitabilă pentru un anumit echipament, în funcție de aplicație, de gradul de uzură și de perioada de exploatare rămasă preconizată. Pentru că uneori poate fi mai rentabil să înlocuiești echipamentul cu totul. În prezent, aproximativ un sfert dintre utilajele Jungheinrich noi achiziționate au baterii Li-ion și această cifră crește de la an la an, mai ales că și diferența de preț dintre noua tehnologie și bateriile tradiționale se diminuează.

Tehnologia Li-ion este tot mai apreciată și de clienții Toyota Material Handling, apetitul acestora fiind tot mai mare de la un an la altul.

Pentru a putea trece la Li-ion este necesară o infrastructură optimă, care să asigure necesarul de energie de aproximativ 3 ori mai mare decât al unui echipament convențional. Pentru depozitele construite din start pentru a acomoda flote pe Li-ion nu este nicio problemă, însă în cazul depozitelor deja existente, infrastructura de alimentare trebuie, în unele situații, adaptată. Avantajele Li-ion sunt însă evidente, pentru că nu mai sunt necesare baterii de schimb, cameră specială pentru încărcarea bateriilor, condiții speciale de întreținere a acestora și, foarte important, riscurile de operare sunt eliminate. Fabrica Toyota din Suedia a dezvoltat încă din 2017 o linie specială de asamblare baterii Li-ion, pentru a servi nevoia de pe piață și a crea echipamente cât mai compacte, unele dintre acestea fiind construite chiar „în jurul” bateriilor.

Automatizarea este tot mai interesantă în rândul clienților români, iar în ultimul an au fost purtate mai multe discuții în acest sens, cu proiecte deja în curs de implementare de către echipa Toyota Material Handling România, atât în țară, cât și în Bulgaria. De altfel, Toyota are și singurul hub de automatizare din România, care răspunde de proiectele europene, cu nivel ridicat de competență pe toate gamele de echipamente.

Cele mai solicitate modele Toyota în 2022 au fost transpaletele electrice și transpaletele electrice cu catarg (stacker-e). De altfel, producătorul japonez a lansat anul trecut modele noi, compacte, pe aceste game, tocmai pentru a răspunde cererilor de pe piață. Sarcinile de operare încep acum de la 1 și respectiv 1,3 t, inclusiv pentru stacker. Transpaleta electrică având capacitate de încărcare de 2 t, modelul BT Levio LPE 200, rămâne însă lider în vânzări în clasa sa.

Anul trecut Toyota a lansat și stivuitoare electrice noi. De menționat faptul că se constată o preocupare mai mare a clienților pentru managementul optim al utilajelor și siguranță, astfel că Toyota a primit numeroase cereri în ultima vreme pentru echiparea cu sisteme suplimentare care monitorizează perimetrul de lucru, sisteme de evitare a coliziunilor, precum și de monitorizare și management al flotei (I_Site).

Contractele LTR câștigă teren

Nu mai puțin de 70% din totalul echipamentelor vândute anul trecut de Wylze Logistik au fost prinse în contracte de închiriere pe termen lung (LTR), interesul pentru acest mod de achiziție fiind tot mai mare. Compania ploieșteană oferă și buy-back, indiferent de marca utilajelor preluate. În funcție de starea tehnică, acestea din urmă sunt vândute ca second-hand fie în România, fie pe alte piețe de export.

Anul acesta vor ajunge la finalitate și primele contracte LTR, astfel că flota de închiriere pe termen scurt (STR) a Wylze Logistik va crește semnificativ. De altfel, fiind o flotă tânără, constituită în 2020 doar cu echipamente noi, vârsta medie este de numai 3 ani. Iar completările ulterioare făcute de către importator se fac tot cu utilaje noi.

Dintre echipamentele vândute de Vectra Eurolift Service în 2022, 44% au fost pe contracte LTR, iar 56% au reprezentant vânzare directă. În noiembrie anul trecut, numărul total al echipamentelor închiriate de către Vectra pe contracte LTR era de 563 de unități, iar cele pe contracte STR, de 62 de unități. De precizat că în ultimii ani Vectra a fost într-un proces susținut de înnoire a flotei destinate închirierii pe termen scurt, astfel că, în prezent, cele mai vechi utilaje sunt din 2017.

La Jungheinrich România, raportul între vânzările efective și contractele de închiriere pe termen lung este de 65-35%, ponderea acestora din urmă fiind tot mai mare. Desigur, de la un an la altul raportul se poate schimba în funcție de achizițiile punctuale derulate de companiile multinaționale, care rulează volume mai mari de echipamente.

Odată ieșite din contractele LTR, utilajele sunt evaluate pentru a fi redirecționate fie către flota de închiriere pe termen scurt, fie către cea de vânzări second-hand. Cele mai multe vor fi însă oferite spre vânzare, mai ales că flota STR este alimentată, de regulă, cu echipamente noi. De precizat că vârsta medie a flotei STR – care numără aproximativ 500 de unități (de regulă, dintre cele mai solicitate modele și configurații) – este de 4 ani.

Pentru a putea acoperi vârfurile de cerere care apar de Paște, de Crăciun ori de Black Friday, Jungheinrich România poate apela și la flota de închiriere a grupului, disponibilă la nivel central, pentru toate filialele din Europa.

În medie, flota de utilaje rulate numără aproximativ 100 de unități, însă este în permanentă fluctuație, în funcție de volumele care ies din contractele LTR. Toate echipamentele sunt verificate, pentru a se decide dacă se impune o reparație de bază, recondiționare sau dacă pur și simplu vor fi oferite spre vânzare. Și în funcție de tipul de intervenție făcut se oferă și o anumită garanție.

Din portofoliul STILL, stivuitoarele electrice din gama RX au fost foarte solicitate în 2022. Noul model RXE 10-16C, din gama compactă, are o înălțime de sub 2 m și lățime de 1 m, ceea ce îl face deosebit de adaptabil mai ales pentru aplicațiile care se desfășoară într-un spațiu limitat: descărcare din camioane, containere sau culoare de lucru înguste. Utilajul poate fi manevrat cu precizie și în siguranță chiar și atunci când este utilizat la înălțimea maximă de ridicare, de aproape 7 m.

În concordanță cu cerințele pieței, producătorul german a lansat anul trecut echipamente autonome mobile (AMR) și și-a dezvoltat și adaptat gama de echipamente electrice RX, cu capacități nominale de încărcare de la 1 la 8 t. Datorită tehnologiilor inovatoare, acestea obțin performanțe de manipulare a sarcinilor la fel ca soluțiile omoloage diesel, fără a genera emisii poluante.

Pentru 2023 este anunțată lansarea echipamentului multifuncțional OCV, dotat cu baterie Li-ion, dedicat lucrului la înălțimi de până la 4,6 m, pentru culoare înguste și pentru oricine dorește să ridice marfă până la al treilea nivel de rafturi. De asemenea, va fi prezentată o divizie nouă de produse, gama Classic, ce vine ca o completare a gamei Excellence.

Finanțările pe fonduri europene au animat achizițiile

Comparativ cu 2021, numarul echipamentelor Yale comandate și livrate în 2022 a crescut cu aproximativ 16%, iar la începutul de noiembrie, targetul stabilit de Vectra Eurolift Service, importatorul Yale în România, era atins în proporție de 80%.

Datorită proiectelor pe fonduri europene care susțin electrificarea flotelor de utilaje, în 2022 echipamentele electrice au fost mult mai solicitate comparativ cu anul anterior. Cele mai vândute modele Yale au fost electrostivuitorul VT15 cu 3 roți, cu capacitate de ridicare de 1.500 kg, proiectat pentru manipulare în spații înguste sau pentru utilizare pe platforme de încărcare și descărcare a camioanelor, transpaletele electrice MP20X fără catarg, cu sarcina utilă de 2.000 kg, transpaletele electrice MS12 cu catarg, de 1.200 kg, de asemenea, destinate utilizării în spații înguste, și reach-truck-ul MR14, având capacitate de ridicare de 1.400 kg.

În 2022, producatorul american Yale a lansat noua serie N de stivuitoare cu contragreutate, cu motorizare diesel și GPL, care pot fi configurate atât pentru desfășurarea unor aplicații ușoare, cât și grele. Primele stivuitoare cu contragreutate din noua Serie N sunt modelele cu capacitate de operare între 2.000 și 3.500 kg. Construite pe o platformă scalabilă, acestea oferă productivitate crescută, ergonomie pentru operator și un cost total scăzut de proprietate.

Yale 20-35N pot fi comandate cu sisteme opționale de asistență pentru operator, concepute pentru a crește siguranța și a ajuta la prevenirea deteriorării instalațiilor. Aceste tehnologii includ cameră pentru mersul cu spatele și afișaj cu vedere înspre spate, spoturi și lumini de semnalizare pentru pietoni și un selector de înălțime.

Utilajele IC își păstrează cota de piață

Cererea pentru echipamente cu ardere internă (IC) se menține, chiar dacă asistăm la o ușoară scădere. Într‑adevăr, sunt anumite aplicații care presupun activități preponderent afară sau departe de surse de electricitate, iar în acest caz utilajele pe combustibil sau pe gaz sunt preferate. Jungheinrich oferă însă stivuitoare electrice cu contragreutate și pentru multe aplicații outdoor, care, până recent, erau deservite de modele IC. În plus, pentru aplicațiile mixte se recomandă tot electricele, și din considerente de poluare.

Fabrica de recondiționare Jungheinrich din Ploiești realizează de la an la an volume tot mai mari. Echipamentele sunt revândute centralizat de la sediul din Germania pe toate piețele europene. Aprovizionarea cu piese și componente a fost destul de dificilă în ultimii ani, din cauza problemelor pe lanțul de aprovizionare, dar producția nu a fost blocată. Este adevărat că termenele de livrate nu mai sunt la fel ca în urmă cu trei ani, însă sunt totuși rezonabile. Vorbim, în medie, de 5-6 luni, însă poate fi și mai mult, în funcție de configurație și de aprovizionarea cu anumite componente sau sisteme.

Creșterea cererii de echipamente rulate se va vedea probabil și în 2023 (la fel ca la închiriere), apreciază reprezentanții STILL, în contextul întârzierilor de aprovizionare a fabricilor europene pe diferite tipuri de componente. „Avem stocuri bune, cu disponibilitate pentru toate modelele cerute. Echipamentele provin și din flota proprie, dar și de la celelalte companii din Grup, ceea ce ne oferă capacitatea să propunem soluții la orice solicitare de utilaje rulate. În același timp, departamentul de service este dinamic și cu o evoluție rapidă. Am crescut echipa cu manageri regionali, pentru a fi mai aproape de clienți, și am suplimentat echipa de training local, pentru a descentraliza și a răspunde mai bine nevoilor tehnicienilor din teren. Ne-am extins cu peste 20% echipa din teren cu ateliere mobile, iar echipa de la service implicată în procesul de recondiționare, cu 100%. De asemenea, pentru a putea răspunde mai rapid nevoilor clienților de a achiziționa produse de siguranță, avem colegi noi implicați în vânzarea acestora.” Grupul german este evaluat în mod regulat de către agenția EcoVadis, de mai bine de zece ani. După ce a obținut rezultate foarte bune în trecut, compania a primit din nou certificatul de aur pentru sustenabilitate strategică a „managementului de mediu” și a „muncii și drepturilor omului”, cu o creștere de 10 puncte de evaluare comparativ cu propriul rezultat din anul precedent.

Focus pe un service bun, cât mai eficient

Concomitent cu creșterea flotelor de echipamente aflate în operare la nivel național, toți furnizorii investesc în echipele de unități mobile de service.

Toyota este recunoscut pe piață pentru faptul că servisează flote mixte de echipamente, ponderea totală a utilajelor prinse în contracte de service care sunt alt brand fiind de aproximativ 10%. Echipa de service Toyota este într-o continuă creștere, compania investind atât în oameni și în pregătirea lor profesională, cât și în vanurile de service și dotarea acestora cu stoc strategic de piese de schimb. „În prezent, compania folosește primele vanuri Toyota complet electrice, tendința grupului fiind de a trece întregul parc auto cu mașini cu zero emisii până în 2030”, a declarat Mihai Potop, director service Toyota Material Handling Romania.

Pe gama de echipamente portuare Kalmar, pe care Toyota le reprezintă în România, în 2022, în contextul războiului din Ucraina, s-au primit numeroase solicitări de reparații și achiziție de piese de schimb, ca urmare a reactivării operațiunilor în mai multe porturi din țară, dar și din Republica Moldova.

Conform planului de investiții gândit de Vectra Eurolift Servicepentru 2022, în prima jumătate a anului a fost optimizată activitatea departamentului de Service, prin extinderea rețelei naționale de tehnicieni. Începând din februarie, Vectra are o locație nouă de service în Craiova, ce va deservi toată zona Olteniei. De asemenea, din iulie, a fost stabilit un nou punct de service la Iași, care, alături de locația din Roman, va asigura o mai bună acoperire a cererilor din zona Moldovei. În plus, au fost extinse echipele de tehnicieni din București și Timișoara, astfel că în prezent sunt 44 de tehnicieni care acoperă solicitările din întreaga țară.

„Pe segmentul de service suntem în continuă dezvoltare, întrucât solicitările pentru reparații de stivuitoare sunt din ce în ce mai multe. Căutăm tehnicieni atât pentru atelierul din București, cât și pentru echipele mobile din țară”, a declarat George Bădescu, director general Vectra Eurolift Service.

Și Wylze Logistik și-a crescut în 2022 numărul echipelor mobile de service cu 30%, pentru acoperirea întregii țări, timpul de reacție fiind de maximum 24 de ore. Aprovizionarea cu piese de schimb se face rapid, de pe o zi pe alta, de la depozitul central Mitsubishi din Olanda. Anul acesta, compania ploieșteană împlinește 25 de ani de existență și va marca momentul aniversar prin mutarea într-un sediu nou.

Așteptări optimiste pentru 2023

Furnizorii de echipamente de manipulat se arată optimiști în ceea ce privește evoluția pieței de profil în 2023, înclinând spre o creștere organică, sustenabilă. Retail-ul și comerțul electronic vor rămâne motoarele pe gama utilajelor de depozit, însă semnale pozitive se primesc și dinspre industrie.

Foarte interesant, se constată o scădere a apetitul pentru echipamente cu origini îndoielnice (în general, produse în China), care în urmă cu mai mulți ani sufocau piața. A rămas însă un interes destul de mare pentru reparații ieftine, cu piese mai accesibile la preț, chiar dacă nu sunt de origine. Pe anumite componente, cum ar fi roțile, ofertele alternative sunt variate, iar clienții preferă să cumpere mai ieftin și să înlocuiască poate mai multe seturi de roți decât să investească în unele de calitate, deoarece, în majoritatea cazurilor, în ciuda duratei de viață prelungite, de 500-1.000 de ore de funcționare, ajung să fie schimbate din cauza deteriorărilor apărute la operare.

Articole similare

Ad