Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

APTE 2002 propune schimbarea legii

Asociatia Patronala a Transportatorilor–Europa 2002, la invitatia Autoritatii de Supraveghere Financiara a participat in data de 19 ianuarie 2016 printr-o delegatie formata din Adrian Pop, presedinte, avocat Szanto A. Zsolt, la o sedinta de lucru la sediul ASF. Delegatii a fost primiti de Misu Negritoiu (presedinte ASF), Marius Vorniceanu (vicepresedinte ASF) si de aparatul institutional propriu de specialitate.
Intrunirea a avut ca obiect discutarea motivelor nerespectarii protocolului semnat la data de 22 decembrie 2015 de catre ASF, discutarea motivelor impasivitatii ASF fata de cresterea continua a tarifelor RCA chiar si dupa semnarea protocolului, gasirea de solutii imediate pentru reducerea primelor RCA, modificarea Legii 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania, modificarea Normei ASF nr. 23/2014, precum si adoptarea mai multor amendamente la actele normative incidente, in sensul crearii unor conditii legislative favorabile practicarii de prime conforme conditiilor economice autohtone.
 

In deschiderea dezbaterilor reprezentantii APTE au prezentat mai multe polite RCA emise de la inceputul anului curent, proband faptul ca primele RCA nu s-au modificat deloc dupa semnarea protocolului, asiguratorii practicand in continuare tarife inacceptabile pentru industria de transport. APTE a propus sa se treaca la dezbaterea unor propuneri legislative, pe baza carora s-ar putea gasi solutii pentru situatia actuala pe piata RCA.
I. APTE a propus introducerea unui nou aliniat dupa alin. 1 al. art. 56 din Legea 136/1995 – respectiv alin. 1 1 – prin care sa se asigure egalitate intre drepturile si obligatiile persoanelor (fizice sau juridice) straine si romane in caz de neasigurare sau expirare de RCA. Asocia?ia a solicitat ASF-ului ca aceste modificari sa fie sustinute prin efort comun in fata Comisiilor Parlamentare, pentru ca in final Legislativul sa incuviinteze amendarea legii.
Astfel dupa alin. 1 :
Persoanele care folosesc pe teritoriul Romaniei vehicule inmatriculate/inregistrate in strainatate ?i neasigurate in strainatate, potrivit art. 48 alin. 2, sau a caror asigurare expira pe durata ?ederii in Romania datoreaza prime de asigurare conform prevederilor legale.
sa se introduca alin 11 in urmatoarea formulare propusa de APTE (text de lege creat de APTE) :
Persoanele care folosesc in strainatate vehicule inmatriculate/inregistrate in Romania ?i neasigurate in Romania sau a caror asigurare expira pe durata ?ederii in strainatate, datoreaza prime de asigurare conform prevederilor legale existente in respectivele tari straine.
Pe considerentele de mai sus, este necesara statuarea unui raport de egalitate intre drepturile si obligatiile strainilor aflati in Romania si drepturile si obligatiile romanilor aflati in strainatate. Nu este just si rational ca un strain sa beneficieze de prevederi legale prin care sa poata incheia, in caz de nevoie, polite RCA in Romania, iar o persoana fizica sau juridica de nationalitate romana sa nu poata beneficia de o reglementare similara, prin care sa beneficieze de aceleasi drepturi in strainatate.
II. APTE a solicitat abrogarea lit. d) al alin. 1 al art.3 din Norma ASF : “Asiguratorii …d) efectueaza activitate de constatare a daunelor auto prin personal specializat, propriu sau mandatat ?i efectueaza pla?i de despagubiri in fiecare jude? ?i in municipiul Bucure?ti, cu excep?ia jude?ului Ilfov
Totodata s-a solicitat crearea unei baze legislative pentru a reglementa activitatea personalului de constatare a daunelor auto, ca o profesie libera si independenta, cu organizare si functinare autonome si cu statut propriu. In acceptiunea APTE, constatatorii de daune nu ar trebui sa fie angajatii companiei de asigurari sub nicio forma, deoarece constatarile acestora pot fi considerate subiective, partinitoare, prin care ei pot proteja in primul rand interesele angajatorului lor (a companiei de asigurari) in detrimentul intereselor asiguratilor sau pot proteja interesele diferitelor serviceuri de reparatii auto agreate (cu care pot avea diferite contracte de colaborare reciproc avantajoase). Abrogarea acestei lit. d si a prevederilor similare din Norma ASF 23/2014, care fac referire la constatatorii de daune ca si angajati ai companiei de asigurari este imperios necesara pentru a eradica conflictele de interese prezentate in cele de mai sus.
In acest context ASF-ul trebuie sa verifice situatii de neprofitabilitate de pe piata RCA, deoarece poate sa existe o activitate infractionala de tip paravan (sau spalare de bani, etc.), iar ASF–ul NU ar trebui sa tolereze aceste tipuri de activitati asiguratorilor care platesc sume considerabile – potrivit legii – pentru autorizatii RCA, dar an de an inregistreaza pierderi pe segmentul RCA!
Oare de ce sunt companiile respective neprofitabile, nu cumva pentru faptul ca sunt devalizate in mod intentionat cu ajutorul angajatilor –inspectori de daune si a preturilor ireale din facturile de reparatii? A se observa diferenta – mai ales la asiguratorii care inregistreaza pierderi – dintre sumele de bani pe care acestia le aloca pentru orele de manopera din service-uri (enorme, pentru ca service-ul nu uita de binefacatori) si sumele pe care asiguratorii le acorda direct pagubitului in caz de dauna totala (subevaluate – pentru ca nu exista interes din partea inspectorilor de dauna)!
III. APTE, in timpul dezbaterilor, a solicitat ASF sa exprime o pozitie oficiala legata de alin. 2 al art. 4 din Norma 23 / 2014 care arata :
(2) Asiguratorul cu sediul social intr-un stat membru al Uniunii Europene se considera autorizat pentru practicarea asigurarii obligatorii RCA pe teritoriul Romaniei, de la data la care autoritatea competenta a statului membru de origine ii comunica confirmarea Autorita?ii de Supraveghere Financiara referitoare la primirea notificarii privind inten?ia de exercitare a liberta?ii de a presta servicii sau a dreptului de stabilire.
APTE a adus in discutie acest articol in fata ASF pentru a se stabili daca o companie de asigurari straina, inafara conditiilor prevazute de textul mai sus citat, mai are nevoie de vreo autorizare speciala din partea ASF pentru a intra pe piata RCA din Romania.Raspunsul ASF a fost ca NU, nu mai este nevoie de nici o autorizare speciala, este suficient ca respectiva companie sa fie autorizata pentru RCA in tara lui de origine si sa isi notifice propria autoritate de supraveghere (din tara lui de origine) privind intentia de a practica tarife RCA in Romania. Dupa ce autoritatea de supraveghere straina comunica confirmarea respectivei intentii catre ASF din Romania, compania de asigurari straina poate practica tarife RCA in Romania.Totodata ASF a mentionat ca a si propus abrogarea lit. c al alin. 1 al art.3 din Norma ASF, pentru ca companiile externe sa nu trebuiasca sa infiinteze retele teritoriale cu sucursale si agentii, putand sa lucreze prin case de brokeraj.
Referitor la acest aspect APTE a pornit tratative imediate cu mai multi asiguratori din Europa pentru a se gasi solutii pentru practicarea unor tarife RCA mai rezonabile pe piata din Romania.Mentionam faptul ca aceste idei, strategii si modalitati de a gasi solutii imediate apartin in mod exclusiv de APTE, nici un alt patronat nu a adus in discutie, inainte de 19 ianuarie 2016 aceste subiecte.
Membrii APTE trebuie sa stie ca subiectele de presa aparute in data de 20 ianuarie 2016, care discuta varianta cu asiguratorii straini care pot sa vina in Romania in conditii simplificate (prin case de brokeraj) isi au sursa de la sedinta APTE – ASF din 19 ianuarie 2016, singurul loc unde s-a discutat in detaliu acest aspect cu dezbatere pe articole incidente .
IV. APTE a solicitat modificarea art. 7 alin. 1 din Norma ASF prin care solicita ca, cota procentuala de 1% din volumul primelor de asigurare brute incasate lunar pentru asigurarea obligatorie RCA sa fie transformata in cota forfetara, adica in suma fixa actualizata anual, deoarece cota procentuala de 1% face ca ASF si companiile de asigurari sa fie „de aceeasi parte a baricadei”, adica sa fie cointeresate in cresterea tarifelor RCA, astfel, potrivit reglementarii actuale, cu cat cresc mai mult tarifele RCA cu atat mai mult incaseaza atat asiguratorii cat si ASF.
Art. 7. – (1) In aplicarea prevederilor art. 53 din Legea nr. 136/1995, cu modificarile ?i completarile ulterioare, precum ?i ale art. 5 lit. c) din Legea nr. 32/2000, 5 cu modificarile ?i completarile ulterioare, avand in vedere elaborarea ?i publicarea prezentelor norme, gestionarea programului de monitorizare a activita?ii asiguratorilor care practica aceasta asigurare, dezvoltarea ?i intre?inerea bazei de date CEDAM, precum ?i pentru protejarea corespunzatoare a intereselor asigura?ilor, se preleva o cota procentuala de 1,00% din volumul primelor de asigurare brute incasate lunar pentru asigurarea obligatorie RCA
 Pe aceste considerente este nevoie ca, pentru ASF aceasta motivatie financiara sa nu existe, ASF avand nevoie sa devina o institutie impartiala, credibila, cu o activitate transparenta si ferma.
 V. APTE a solicitat modificarea art. 13 alin. 1 din Norma ASF 23/2015 si a reglementarilor similare, in sensul restrangerii competentelor reprezentantilor de despagubiri din tarile straine si eliminarea sintagmei “puteri depline“ din articolul in discutie, deoarece prin aceste puteri depline se pot crea abuzuri care pot sa conduca la stabilirea de despagubiri exorbitante (de genul accidentului din Muntenegru sau cel din Grecia), prin care iarasi se pot genera valuri de scumpiri RCA la diferite perioade de timp.
VI. APTE a solicitat modificarea art. 15 alin. 2 din Norma ASF 23/2014 pentru a fi in concordanta cu art. 4 alin. 2 si art. 6 alin 4 din Norma ASF 23/2014 in urmatorul sens:
Text actual: “(2) Contractul de asigurare RCA se incheie cu un asigurator care are dreptul de a practica pe teritoriul Romaniei asigurarea obligatorie RCA.
Text propus de APTE: “ Contractul de asigurare RCA se incheie cu un asigurator care are dreptul de a practica pe teritoriul Romaniei asigurarea obligatorie RCA, cu respectarea dreptului de stabilire si a libertatii de a presta servicii.”
Este importanta aceasta mentiune deorece dreptul de stabilire si libertatea de a presta servicii sunt conforme cu tratatele UE, prin exercitarea lor se poate deschide piata RCA din Romania, astfel creandu-se conditii pentru o piata concurentiala activa, cu preturi acceptabile si poate inceta concurenta imperfecta de tip oligopol prezenta astazi pe piata RCA in Romania, in cadrul careia un numar redus de vanzatori vand acelasi produs.
Piata RCA nu este o piata libera, deoarece piata libera are patru componente principale : cererea, oferta, pretul stabilit si concurenta. In acest caz nu avem cerere, pentru ca nimeni nu cere polite RCA, acestea sunt impuse de leguitor, astfel ca o componenta principala a pietei libere lipseste .
In aceste conditii, referitor la cazul de fata, oferta se face in mod unilateral de catre asiguratori, pretul se stabileste in mod unilateral tot de asiguratori, iar concurenta dintre ei este practic inexistenta, pentru ca, fiind doar noua operatori si facand parte toti dintr-o uniune (UNSAR), colaborarea si informatiile intre membrii asociatiei este una naturala, totodata este in interesul lor sa tina toti preturile sus intr-o piata privata de libertate si este in interesul lor sa tina industria de transport in captivitate la preturi mari, deoarece toti au numai si numai de castigat.
Iar, daca la cele invederate adaugam niste institutii ale statului (ASF, Consiliul Concurentei) colaborative cu asiguratorii, permisive si tolerante, care nu isi exercita in mod ferm atributiunile conferite de lege, atunci avem toate ingredientele pentru distrugerea cu succes a unei ramuri industriale din Romania : industria de transport.
VII. APTE a solicitat inca o data modificarea art. 21 alin 1. al Normei ASF 23/2014 solicitand ASF sa defineasca mai clar ce inseamna baze actuariale general acceptate si ce se intampla daca bazele actuariale nu pot fi general acceptate si care este sanctiunea in acest caz? Nu cumva alin.8 al art. 21, care arata ca “(8) Nerespectarea de catre asiguratorii RCA a prevederilor prezentului articol se poate sanc?iona cu retragerea autoriza?iei de a practica asigurarea obligatorie RCA, conform art. 39 din Legea nr. 32/2000, cu modificarile ?i completarile ulterioare, ?i normelor emise in aplicarea acestei legi.
Intrebarea APTE a fost ca in momentul in care unii asiguratorii au inceput sa notifice tarifele marite, nu i s-a parut ASF-ului ca bazele actuariale pe temeiul carora au fost majorate primele nu pot fi general acceptate si nu trebuia sa inceapa sa retraga autorizatiile pentru a descuraja alte majorari. Raspunsul a fost ca daca li se retragea la toti cine mai ramanea.
APTE a raspuns ca intodeauna se pot infiinta altele, totodata APTE a aratat ca ar trebui sa existe si o companie de asigurari cu capital majoritar de stat printre cei autorizati pentru RCA, de aici a pornind ideea ca prezenta EXIM ASIG ar fi una dintre variante.
VIII. APTE a mai solicitat modificarea art 121 din Legea 32/2000 si a solicitat ca actuarii, care potrivit alin.2 din articol efectueaza calculul primelor de asigurare sa nu fie in relatii de munca cu asiguratorul, cum se arata la alin. 1.
Este INADMISIBIL ca angajatii asiguratorilor – actuarii – sa efectueze calculele tarifelor RCA in mod exclusiv si unilteral, si este INADMISIBIL ca o autoritate de supraveghere sa nu poata interveni asupra stabilirii acestor tarife. La calculul tarifelor RCA este nevoie de obiectivitate, de credibilitate, de impartialitate, de neutralitate din punct de vedere al intereselor si de transparenta .Dar in situatia actuala, angajatul trebuie sa faca ce ii spune angajatorul (de la care incaseaza salariul), trebuie sa calculeze potrivit intereselor angajatorului si nu e loc de impartialitate, de neutralitate, de obiectivitate sau de transparenta.
IX. APTE a solicitat reglementarea componentelor primei RCA. Prima RCA se compune printre altele, din prima tehnica si prima comerciala.
Asiguratorii de multe ori jongleza cu aceste prime, deoarece se intampla ca ASF sa fie notificata cu tariful RCA compus doar din prima tehnica, iar la consumatori tariful RCA poate ajunge dublat , prin aplicarea primei comerciale.
Este imperios necesara modificarea art. 21 in sensul obligarii asiguratorilor sa notifice tarifele RCA reale cu tot cu primele comerciale, exact asa cum vor fi practicate pe piata. Totodata ar trebui limitat prin lege prima comerciala .
Inainte de emiterea acestui comunicat ASF a emis un tabel cu propuneri de reglementare RCA. Se poate observa ca in acest tabel se regasesc multe din ideile si propunerile APTE expuse la intalnirea din data de 19 ianuarie 2015, aspect care poate fi probat prin procesul verbal de sedinta intocmit precum si prin inregistrarea oficiala a sedintei.

Articole similare

Ad