Indiferent de situatia economica, piata vehiculelor dedicate transportului de pasageri nu isi mentine o linie de echilibru pe tot parcursul unui an. Astfel, potrivit lui Hartmut Schick, CEO EvoBus, prima jumatate a anului este de regula caracterizata printr-o cerere scazuta, pentru ca apoi nivelul productiei sa creasca pana aproape de capacitatea maxima. Lider de piata in Germania, cu o cota de 60%, si produse adaptate pentru fiecare segment de piata, EvoBus s-a bucurat in 2010 de cea mai mare crestere a cererii in America Latina, unde criza aproape ca nu si-a facut simtita prezenta, insa nici India nu a fost pierduta din vizor, aici fiind demarate procedurile pentru stabilirea unei linii de productie.
Investitiile au continuat atat in directia dezvoltarii Euro 6, cat si a prelungirii vietii hibrizilor.
Daimler Buses a vandut, in primele opt luni din 2010, cu 4.114 mai multe autobuze fata de aceeasi perioada a lui 2009, de la 20.801 la 25.457, potrivit lui Hartmut Schick, CEO EvoBus.
In 2009, vanzarile de autobuze urbane au fost in declin, pentru perioada urmatoare fiind preconizata o stabilizare a vanzarilor de vehicule dedicate transportului de pasageri pe toate aplicatiile.
In anumite regiuni, vanzarile au fost impulsionate de diferite activitati sportive, cum ar fi pregatirile pentru Campionatul Mondial de Fotbal care a avut loc, in vara, in Africa de Sud. Iar Daimler Buses a livrat 60 de autobuze premergator evenimentului. La fel, pentru Brazilia se estimeaza o crestere a cererii de autobuze si autocare in perioada viitoare, fiind tara organizatoare a Jocurilor Olimpice de Vara din 2016.
In 2010, cererile de autobuze urbane au crescut la nivel mondial, pentru a doua jumatate a anului resimtindu-se o revigorare a segmentului de autocare, cu mai multe comenzi lansate deja in productie.
Cresterea este generata in principal de America Latina si Mexic, zone ce dau semne de revenire dupa scaderea de anul trecut. Situatia pe tot anul nu este inca disponibila, dar, potrivit lui Hartmut Schick, piata europeana a scazut cu 8-10%, EvoBus fiind lider cu o cota de 15% pentru intreaga piata (autocare si autobuze). Producatorul german are in vedere dezvoltarea pietelor din America de Nord si Europa de Est si Vest, regiuni unde in viitor sunt preconizate usoare cresteri de 3% pe an.
„America Latina este pe val“
In China, Africa si America Latina, activitatea s-a axat pana acum in principal pe caroserii si sasiuri. In Brazilia, piata a crescut in primele luni din 2010, cota detinuta de EvoBus ajungand de la 26 la 55%. De altfel, constructorul german detine la Sao Paolo o linie de productie care nu aprovizioneaza doar piata locala, ci produce si sasiuri pentru Africa si India. EvoBus este increzator in strategia guvernului brazilian de a nu impune limite investitiilor, mai ales ca tactica aplicata pana acum a fost eficienta chiar si pe timp de criza.
Dupa o scadere drastica, la jumatate, Mexicul, care este o piata de aproximativ 10.000-11.000 de unitati, a revenit pe o linie ascendenta. Iar aici EvoBus detine 50%. „In Argentina cota de piata a fost 17%, iar Peru este o tara care analizeaza toate posibilitatile de investitie, deci si aici avem asteptari mari. America Latina este pe val“, a afirmat Hartmut Schick.
India, mai mare ca Europa
Pe linia de productie din Brazilia se lucreaza la capacitate maxima, acesta fiind si motivul pentru care s-a luat decizia de a demara o alta linie de productie in India, pentru motoare si transmisii. In urma cu trei ani, in India a fost demarat un parteneriat cu un carosier local care asambleaza sasiurile importate din Brazilia. Acelasi tip de parteneriat a fost dezvoltat si pentru autocare. „India este astazi o piata extrem de promitatoare pe segmentul autocarelor, cu 70.000 de unitati, mai mare decat Europa de Est si Vest la un loc, care cumuleaza doar 34.000-35.000“, a spus presedintele EvoBus.
Prezenta pe piata asiatica este asigurata de productia autocarelor Setra, prin Ankai Anhui in China, iar in Indonezia cresterea a fost progresiva de la intrarea pe piata acum trei ani, chiar daca nivelul investitiilor este inca redus. „Am incercat sa dezvoltam cate un produs pentru fiecare regiune, avand practic un raspuns personalizat pentru cerintele fiecarui client, inclusiv din punct de vedere al pretului“, a explicat Hartmut Schick.
Creste interesul pentru hibrizi
Interesul pentru propulsiile alternative este in crestere, iar EvoBus estimeaza ca, pana in 2015, 10-20% dintre autobuzele pentru transport urban vor fi hibride. Astfel, volumele vor creste, la fel si experienta producatorilor, si vehiculele vor fi mai accesibile pentru clienti.
Chiar daca Citaro G BlueTec hibrid va intra in productia de serie abia in 2011, autobuzul este deja in uz in Rotterdam, Hamburg si Stuttgart, urmand sa intre in exploatare si in alte cateva metropole europene pana la sfarsitul anului.
„La jumatatea anului viitor, hibridul va intra in productia de serie, vom participa cu el si la licitatii si speram sa fie bine primit, pentru ca toata lumea vrea reduceri de consum de 15-20%“, a explicat presedintele EvoBus, care considera ca decizia de achizitie a unui autobuz hibrid nu se bazeaza pe pret, fiind mai degraba un stil de viata pe care cei cu putere de decizie vor sa-l impuna marilor metropole. „Clientii care cumpara un hibrid nu se gandesc la pret, ci mai degraba la ciclul de viata, la un nivel de 6-7 ani de exploatare.“
Pentru vehiculele hibrid, un element foarte important este bateria. Astfel, constructorul german realizeaza studii pentru dezvoltarea unui sistem care sa nu mai necesite schimbarea bateriei dupa 6-7 ani, ci refabricarea acesteia. Pana la finalul primului ciclu de exploatare, producatorul are certitudinea ca sistemul care va permite refabricarea acumulatorilor va fi finalizat. In plus, EvoBus este dispus sa ofere buy-back si pentru hibrizi, autobuzele urmand sa aiba aceleasi conditii de vanzare ca si cele traditionale, la un ciclu de viata calculat la 10-12 ani.
Productia primilor 30 de hibrizi a fost mai scumpa, dar intrarea in productia de serie probabil va mai „dezgheta“ pretul. Potrivit lui Schick, piata de vehicule hibride a fost abordata dintr-o perspectiva conventionala, deoarece doar 20% din capacitatea totala de absorbtie a vehiculelor de transport prezinta un potential ce poate fi exploatat.
Producatorul german lucreaza intens si la Euro 6. „Se doreste obtinerea unui motor mai eficient si mai usor, cu un consum mai mic de carburant“, a mai explicat Hartmut Schick.