MDRAP a finalizat ordinul care reglementeaza atribuirea programului de transport judetean, iar operatorii pot rasufla usurati: raman in vigoare aceleasi criterii ca inainte (suspendate odata cu ordinul 240), la care se adauga criteriul pretului cel mai mic al biletului, obligatoriu prin legea 51/2006 a serviciilor de interes public. Procedura de atribuire se va derula in septembrie, iar MDRAP va trimite cat de curand o instiintare catre toate consiliile judetene din tara pentru a-si definitiva programul de transport in timp util, astfel incat sa se respecte calendarul de atribuire si termenul de 31 decembrie 2013, data la care expira valabilitatea licentelor de trasee judetene.
Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP) s-a tinut de cuvant si nu a schimbat criteriile pentru atribuirea programului de transport judetean pentru urmatorii sase ani. Vor fi, asadar, aceleasi criterii stabilite initial prin ordinul 240 suspendat, la care se adauga tariful de calatorie practicat, unul dintre principalele criterii prevazute in legea 51/2006. De altfel, acesta din urma este absolut obligatoriu, pentru ca acum nu se mai atribuie direct licente de traseu, ci contracte de delegare de gestiune, in baza carora operatorii de transport vor primi licentele de la Autoritatea Rutiera Romana (ARR).
S-a facut practic un artificiu in plan legislativ, asa cum ne-au explicat reprezentantii MDRAP: pentru a respecta angajamentul stabilit cu operatorii de transport, pentru tariful de calatorie se va acorda un singur punct si tot un punct a fost adaugat la vechimea pe traseu. In practica, pentru fiecare traseu in parte, operatorul care are cel mai mic pret pe bilet va primi un punct, iar ceilalti vor primi un punctaj procentual (0,….), in functie de diferenta dintre tariful lor si cel mai mic ofertat. Interesant este ca acest 0,.. ar putea face la un moment dat departajarea intre transportatori.
De precizat ca, in noul ordin, insolventa si datoriile la bugetul de stat nu vor mai fi criterii de evaluare, ci criterii de eligibilitate.
Trei etape pentru atribuire, cu termene stranse
Procedura de atribuire este acum oarecum asemanatoare cu ordonanta 34 de reglementare a achizitiilor publice. Se va face un anunt de participare din partea fiecarui consiliu judetean, care va cuprinde toate elementele atribuirii: traseu, conditii care trebuie indeplinite de operatori etc. Toate acestea, precum si orice alte informatii privind licitatia vor fi publicate pe site-ul Centrului National de Management al Societatii Informationale (CNMSI). Odata postate anunturile pe site, operatorii vor sti data la care trebuie sa se prezinte la Consiliile Judetene pentru a depune documentele privind evaluarea din punct de vedere al eligibilitatii.
Trebuie parcurse trei etape si, intrucat termenele sunt destul de stranse, urmeaza sa se stabileasca perioadele de timp disponibile pentru fiecare in parte, intrucat nu trebuie depasita perioada de valabilitate a programului …