Piața de autobuze își menține linia ascendentă, în primele șase luni ale acestui an fiind livrate nu mai puțin de 435 de autobuze noi, cu 10% mai multe decât în aceeași perioadă din 2022. Apetitul rămâne crescut pentru autobuze urbane, ca urmare a licitațiilor care și-au urmat cursul, dar avem în continuare și multe flote interurbane, achiziționate în special pentru transportul de convenție.
Lideri în prima jumătate a anului sunt chinezii de la ZTE Smart Auto, care au livrat nu mai puțin de 145 de unități, care, pe lângă „lovitura” dată în Capitală, au reușit să câștige și alte licitații, la Craiova, Constanța, Alexandria ș.a. Poziția a doua revine Mercedes-Benz, cu 59 de unități, urmat de Solaris (38), King Long (33) și Isuzu (30). Temsa, împreună cu producătorii români C&I și Pacific Tur au livrat fiecare câte 15 autobuze, Karsan și Eurobus, câte 14, Otokar, 12, iar restul, sub 10 unități.
La microbuze, înmatriculările de unități noi în intervalul ianuarie-iunie 2024 au explodat față de prima jumătate a anului trecut: 500, față de 386. În topul furnizorilor conduce detașat, la fel ca și până acum, carosierul gălățean Minibus Luxury, cu 170 de unități, în timp ce ceilalți carosieri autohtoni de referință (C&I, Cento Bus, Pacific Tur sau Aveuro) au mers pe un mix în producție între minibusuri clasă M2 și M3, atât pentru piața locală, cât și pentru export. Mercedes-Benz Sprinter rămâne utilitara preferată pentru carosări.
Achizițiile de vehicule second-hand – autobuze și microbuze – au scăzut în prima parte a anului, însă, din păcate, se aduc în continuare multe mașini vechi și foarte vechi, chiar și de 20 de ani! Astfel, 378 de autobuze importante din Uniunea Europeană au fost înmatriculate în primele șase luni în România, cu 45% mai puține decât în aceeași perioadă din 2023. În topul preferințelor rămân mărcile germane Setra (108) și Mercedes-Benz (96), urmate de MAN (48), Irisbus (28), Volvo (18) și Iveco (15). Separat, 488 de autobuze și autocare second-hand au fost tranzacționate pe piața internă, față de 528 în 2023. Microbuzele rulate de import nu prezintă prea mare interes, doar 58 de vehicule fiind aduse în țară în prima jumătate a anului, însă de pe piața locală operatorii au cumpărat nu mai puțin de 710 unități. Cifrele sunt similare aici cu cele din 2023. Chiar dacă este greu de investit în mașini noi, din cauza puterii reduse de cumpărare de pe piață, ar fi bine dacă operatorii de transport s-ar putea orienta spre second-hand-uri mai „tinere”. Mai multe state UE au introdus din 2024 taxe de drum mai mari, la care se adaugă suplimente corelate cu emisiile de CO2. Nu mai este mult până când va trece și România la acest sistem, pe principiul „poluatorul plătește”.