Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Clienti cu varfuri de vanzari complementare, cheia eficientizarii operatiunilor de logistica

EDITORIAL
Clienti cu varfuri de vanzari complementare, cheia eficientizarii operatiunilor de logistica

 
In goana dupa clienti, putini operatori de logistica sau de transport iau in calcul caracterul de sezonalitate al produselor clientilor din retail pe care s-au batut sa-i castige. Totusi, sezonalitatea este o problema nu numai in serviciile turistice, ci si in cele logistice, mai ales atunci cand clientul este un mare retailer de bunuri de larg consum.
Toata lumea stie ca in preajma sarbatorilor – si mai ales de Craciun si de Pasti – cresc foarte mult vanzarile de produse alimentare sau chiar pentru uz gospodaresc, in timp ce in celelalte luni nivelul vanzarilor este constant. La fel, bauturile racoritoare, apa minerala si berea se vand in exces in lunile de vara, in timp ce in restul anului se pastreaza la cote echilibrate.

Cei mai multi operatori de logistica ce lucreaza pentru acesti retaileri apeleaza cel mai adesea la o crestere a numarului de angajati din depozite inainte de perioadele de varf – fie prin leasing de personal, fie prin contracte de munca pe termen scurt: 1-3 luni. Numai ca un angajat permanent este mai ieftin pe unitatea de timp decat unul temporar, ca sa nu mai punem la socoteala specializarea si eficienta in operare, net superioare in cazul angajatilor.
Similar, capacitatea de manipulare este crescuta prin inchirierea de echipamente pe termen scurt, numai ca pretul platit este mai mare decat atunci cand le cumperi prin leasing financiar sau operational. Si nici nu este disponibila o mare varietate de echipamente pentru inchiriere, ci doar cele standard.
Astfel, ideal ar fi ca depozitele sa-si aplatizeze varfurile si sa-si utilizeze constant resursele pentru a reduce costurile de operare.
O astfel de situatie este posibila, cel putin teoretic, daca furnizorul 3PL are libertatea si inspiratia de a-si cauta clienti ale caror varfuri de vanzari sa nu se suprapuna unele peste altele. Ba, mai mult, sa se completeze.
De pilda, un operator de logistica inspirat si-ar putea alcatui un portofoliu de clienti format dintr-un producator de ciocolata – care are ca varfuri de vanzari februarie-martie (Sf. Valentin, Martisor), aprilie-mai (Pasti) si octombrie-decembrie (Craciun) – si unul de bere – care vinde preponderent in perioada de vara (e de lucru intre aprilie si septembrie), exact cand ciocolata nu prea mai merge, ci este inlocuita, eventual, cu inghetata. Un producator de medicamente sau de produse ADR ar fi, de asemenea, binevenit pentru diversificare si acoperirea perioadelor mai putin intense in manipularea celorlalte tipuri de bunuri.
Chiar daca scaderea globala a volumelor de vanzari, experimentata de multi operatori de logistica in 2011, a dus la aplatizarea varfurilor de vanzari traditionale, gestionarea acestora poate aduce cu certitudine reduceri de costuri. Vom incerca sa invatam din experienta producatorilor de bunuri cu sezonalitate recunoscuta si va vom impartasi ideile lor in numarul viitor al revistei Logistica. Pana atunci va invit sa ne trimiteti strategia dumneavoastra pentru invingerea dezavantajelor aduse de acest fenomen.

Articole similare

Ad
Ad