Dacă primele două luni ale anului anunțau un 2020 favorabil pentru piața imobiliară, România înregistrând cel mai mare avans din UE la nivelul lucrărilor de construcții, totul s-a schimbat odată cu declanșarea crizei sanitare. În noul context, companiile au fost nevoite să își adapteze din mers modele de business după noile reguli impuse de pandemie, trendul „work from home“ s-a transformat într-un „must“, iar distanțarea fizică la locul de muncă a devenit obligatorie. „Fie că vorbim de închirieri, achiziții sau vânzări, toate procesele s-au schimbat în această perioadă“, este concluzia evenimentului „Real Estate & Construction Forum“, organizat de BusinessMark. „În perioada de urgență am simțit, ca toată lumea, schimbări și provocări esențiale. Au fost incertitudini și a trebuit să punem la punct o politică de risk management mai elaborată și mai implicată. Am avut probleme pe partea de livrări de materiale şi echipamente, iar 3-4 săptămâni lucrurile au fost aproape blocate. Acum ne apropiem de inițierea procesului de leasing pentru proiectele dezvoltate anul acesta (aproape 60.000 m2)“, a spus Șerban Juverdeanu, director de dezvoltare Global Vision, subliniind că lucrurile încep să se mişte foarte bine nu numai în Bucureşti, dar şi în Constanța, Arad, Oradea şi Timișoara. „Nu am simțit o scădere foarte mare a cererilor pe logistică. În continuare cererea e foarte activă pe toate planurile, sunt foarte mulți care caută opțiuni mai bune. Constanța e un exemplu relevant, pentru că acolo încercăm să facem pionierat pe logistică și suntem în situația de a ne adresa unei game foarte foarte largi de funcțiuni nu numai pe logistică, ci și pe industrie ușoară sau transport. Ne-am apropiat deja de finalizarea procesului de leasing, jumătate din depozit a fost aproape finalizat și gata de livrat către chiriași, iar cealaltă jumătate va fi ocupată în următoarele două luni. Este interesant să vedem cum se schimbă percepţia pieței locale privind logistica. Interesul e din ce în ce mai mare, lumea vede că apare ceva nou și că există și flexibilitate și un grad de adaptabilitate din partea dezvoltatorului la nevoi diverse.“
În opinia lui Șerban Juverdeanu, cel mai probabil din primăvară apele încep să se limpezească. Însă Constanța trebuie să se elibereze de București şi să-şi găsească o identitate logistică proprie, pentru că până acum a fost dependentă de zona logistică a Capitalei. Însă trebuie pusă la punct şi infrastructura feroviară. „În nicio țară din Vest cu economie dezvoltată, traficul principal nu este pe rutier. Acesta este bine completat de traficul intermodal (feroviar sau fluvial – dacă discutăm de Olanda, Germania și Franța). La noi, peste 70% din trafic pleacă din Constanța pe care rutieră“, atrage atenţia Adrian Crizbăşianu, director general al VGP Proiecte Industriale.