Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

Costul de referinta al transportului, un proiect ambitios

Discutia legata de costul/km a starnit dintotdeauna o multime de polemici, iar urmatoarea noastra conferinta adresata transportatorilor va face din nou un experiment privind calculul corect al costului/km. Nu l-am mai facut de trei ani „in plen“, insa, in conditiile in care piata transporturilor a cunoscut schimbari dramatice din 2008 pana acum, preturile injumatatindu-se si iar crescand cu 15, 25, 100% – daca ne referim pe portiuni individuale ale unor curse de import sau export – si cand se discuta in Parlament oportunitatea unei legi care sa impuna transportatorilor sa factureze un tarif care sa acopere costurile minime, o dezbatere despre costul/km devine obligatorie.

Daca as intreba acum 100 de transportatori ce cost/km au pentru un camion de 40 t incarcat cu marfa generala, cel mai probabil voi starni mai degraba noi intrebari decat un raspuns concret. Vor cere, probabil, explicatii suplimentare de genul: „Pe ce ruta?“ (E preponderent ses sau drum de munte? Cat costa motorina in tarile pe care le traverseaza? Dar taxele de drum/autostrada?) In cat timp trebuie sa ajunga camionul la destinatie? Exista „amenda“ pentru intarzierea la destinatie? (Folosesc doi soferi sau unul?)…
Este limpede ca doar experienta, pixul si carnetul nu mai sunt suficiente pentru a putea raspunde la o asemenea intrebare vitala pentru un manager de transport. E nevoie clar de un soft, oricat de simplu, care sa distribuie costurile cu amortizarea, cu administrarea firmei, cu chiria si impozitele, cu salariile, cu service-ul si reparatiile, cu anvelopele, chiar cu softul folosit la aceste situatii, cu salariile, cu asigurarile s.a.m.d pentru a putea calcula costul/km pe anul in curs, pe un anumit client, pe o anumita cursa, pe un anumit tip de marfa, pe un anumit vehicul etc.
Tot atat de adevarat este ca sunt multe firme care au softurile necesare, insa putini sunt cei care urmaresc toti acesti indicatori, care scot rapoarte saptamanale si monitorizeaza atent activitatea de transport.
Tocmai de aceea, o discutie cu acei manageri care fac aceste analize mi se pare foarte tentanta si interesanta pentru a intelege putin mai mult din ecuatia „pret/km=f (cost/km)“, sau „profit=pret-cost".
Urmarind un material al unei firme de consultanta din Belgia, care masoara influenta diferitelor elemente ale costului/km de la luna la luna – si care sustine, apropo, ca in februarie a.c. costurile de transport au crescut cu 1,38-1,8% fata de 31 decembrie 2010 – am remarcat si calculul influentei unei ore de exploatare a camionului in profitul firmei.
Practic, la un program de conducere de 38 de ore/saptamana, pentru a acoperi costurile unei ore de stationare a masinii, din orice motive (imobilizare in service, lipsa comenzi etc.) trebuie sa cresti pretul transportului in saptamana respectiva cu 2,72%, iar trei ore „pe dreapta“ pe saptamana necesita o crestere a tarifului cu peste 5% pentru a acoperi costul si a mentine marja de profit prestabilita.
Cat ii costa pe romani o ora de stationare a vehiculului? Cate ore/saptamana merg camioanele noastre? Cat sunt costurile in Romania pentru finantari, salarii, chirii, motorina, anvelope etc. comparativ cu cele din vestul si estul Europei ne propunem sa discutam cu peste 100 de transportatori romani luna viitoare, pentru a vedea daca ridicarea restrictiei la cabotaj de la 1 ianuarie 2012 ne avantajeaza sau, dimpotriva, suntem „victime“ sigure pentru transportatorii unguri, bulgari sau polonezi.
Asteptam comentariile dvs. pe aceasta tema pe adresa noastra de e-mail: office@traficmedia.ro

Articole similare