
FAN Courier a încheiat 2024 cu o cifră de afaceri de circa 280 de milioane de euro (+12,5%) și investiții care au depășit numai anul trecut 55 de milioane de euro în deschiderea de noi depozite, linii automate de sortare, extinderea rețelei de lockere FANbox, flota de distribuție, digitalizare și personal. Și, pentru asigurarea creșterii pe zona de expediții externe, grupul de firme FAN a crescut cu încă un membru, Marian’s Trading, specializat în operațiuni vamale. Această nouă achiziție crește competența logistică, asigurată prin inaugurarea centrului de fulfillment din Ștefănești și dezvoltarea continuă a expeditorului FAN SLS Cargo care s-a extins pe distribuție de produse cu temperatură controlată și intermodal. Pentru creșterea așteptată a pieței de servicii logistice și de curierat, FAN Courier se pregătește cu un buget de investiții de încă 40 de milioane de euro.
FAN Courier a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 1.385 de miliarde de lei (aproximativ 280 de milioane de euro), în creștere cu 12,5% față de anul anterior și o creștere a numărului de expediții cu 17% față de 2023.
Diferența dintre procentele de creștere a volumelor operate și cea a cifrei de afaceri este explicată prin creșterea excepțională a expedițiilor ieftine, din China, care au explodat în 2024. Practic, greutatea și valoarea fiecărei expediții au scăzut, lucru transpus și în rezultatele financiare ale liderului pieței de curierat din România.
Potrivit lui Adrian Mihai, unul dintre cei trei acționari și CEO FAN Courier, valoarea medie a încasărilor ramburs a fost de 331 de lei în 2024 față de 358,83 de lei în 2023. În 2024 încasările ramburs au scăzut de la 39% (în 2023) – în total 11,013 miliarde de lei – la 37% din totalul încasărilor (în 2024 – 11,362 de miliarde de lei). Explicația este, spune Adrian Mihai, că o parte din clienți a trecut la plata cu cardul, iar alta a avut încrederea de a plăti înainte de a primi expediția.

Creșterea nu a fost liniară pe parcursul anului, ci, după primele trimestre cu volume bune, trimestrul al treilea a adus o scădere față de așteptări, urmat de o creștere explozivă, începând înainte de Black Friday.
Adrian Mihai explică volumele de expediții mai mari prin faptul că a crescut consumul pe fondul creșterii pensiilor și salariilor.
„Principalele provocări ale anului trecut au fost în continuare creșterea costurilor operaționale, ca efect al inflației galopante din perioada imediat următoare pandemiei, dar și lipsa tot mai acută a forței de muncă, fapt care ne obligă să creștem periodic bugetele de recrutare și de formare profesională și să aducem lucrători din afara granițelor.”
Investiții istorice: 55 de milioane de euro în 2024
2024 a fost anul în care FAN Courier a făcut cele mai mari investiții din istoria sa: 55 de milioane de euro în depozite (circa 32 de milioane de euro), rețeaua de lockere FANbox (care cuprinde 2.100 de lockere), automatizare (în centrele de logistică din Arad și Iași au fost montate noi linii automatizate de sortare), flota de autovehicule (care cuprinde în prezent nu mai puțin de 150 de mașini electrice, majoritatea în București), trainingul angajaților și digitalizare.
2025 va fi anul în care compania se va concentra pe creșterea volumelor expediate la lockere, dar și pe creșterea numărului de unități instalate. A fost semnat contractul pentru livrarea altor 500 de lockere pentru anul în curs, astfel că FAN Courier își propune o creștere de peste 80% în ceea ce privește volumele predate la locker anul acesta.
Odată cu dezvoltarea și extinderea rețelei de lockere FANbox a venit și nevoia firească pentru un flux dedicat acestui tip de livrări, cu impact direct asupra operativității și productivității companiei.
Astfel, peste 25 de milioane de euro au fost investite anul trecut în finalizarea centrului de fulfillment de la Ștefănești, care acoperă peste 60% din suprafața construită a hub‑ului. Suprafața totală a terenului achiziționat pentru construirea noului HUB este de aproximativ 185.000 m2, unde există 17 corpuri de clădire, inclusiv construcții subterane și tehnologice, având o suprafață construită de aproximativ 30.000 m2. Noul hub de la Ștefănești cuprinde, pe lângă depozitul de fulfillment, o zonă dedicată exclusiv livrărilor la FANbox și Collect Point.

De asemenea, compania a mai investit într-un alt depozit în București, pe strada Acțiunii, și într-un depozit din Constanța.
„Noi, ca firmă de curierat, nu putem funcționa în orice fel de depozit. Specificul nostru este să descărcăm și să încărcăm rapid, pentru a nu depozita marfa. Din acest motiv ne este foarte greu să găsim depozite pentru specificul nostru, iar când nu le găsim înseamnă ineficiență, bani cheltuiți și timp pierdut, iar noi nu ne dorim acest lucru”, explică Adrian Mihai investițiile mari în centre proprii de depozitare.
Investițiile din 2024 ale companiei de curierat au urmărit extinderea internațională și conectarea pieței din România la cele din vestul Europei, precum și dezvoltarea și optimizarea infrastructurii de depozitare și de sortare, pentru a accelera operațiunile și a facilita dezvoltarea de soluții de livrare alternativă.
Investiții majore și în 2025
Compania va continua investițiile pentru dezvoltarea și tehnologizarea hub-urilor regionale, dotarea hub‑ului de la Ștefănești cu o nouă bandă de sortare, extinderea rețelei de lockere FANbox, precum și continuarea dezvoltării internaționale. Valoarea propusă a investițiilor în 2025 se ridică la 40 de milioane de euro.
Cea mai mare provocare pentru anul acesta, cred acționarii, va fi menținerea profitabilității, în condițiile în care inflația e în creștere, iar dificultatea de a găsi oameni se traduce în creșteri de salarizare. Anul trecut a fost prima dată când compania a adus 120 de muncitori din Nepal și va mai aduce încă 120-150 în 2025, deoarece se găsesc foarte greu oameni care să lucreze în depozite. Spre exemplu, în depozitul din Ștefănești sunt aduși oameni de la distanțe foarte mari, chiar și din Buzău sau de pe lângă Ploiești și Pitești. „Chiar și așa nu am reușit să ne completăm numărul de angajați, a trebuit să apelăm la muncitori din afara României. Dar a fost o experiență bună, deoarece oamenii sunt foarte muncitori și s-au adaptat foarte repede, iar în câteva luni au reușit să învețe limba română, lucrează pe calculator și au devenit foarte rapid eficienți.”
Tocmai ca o reacție la lipsa de personal, FAN Courier își propune să investească foarte mult și în 2025 în digitalizare.

O altă provocare a acestui an sunt măsurile economice luate deja de Guvern și altele despre care doar discută momentan, dar care toate au un impact foarte mare asupra mediului antreprenorial și a populației. FAN Courier încearcă însă să se mențină agilă și să investească în continuare, deoarece „în perioadele grele apar și foarte multe oportunități și noi vom fi pregătiți să le urmăm”.
Motorul pieței de curierat rămâne comerțul online
Conducerea FAN Courier este conștientă că piața de curierat depinde covârșitor de comerțul online, segment pe care România încă nu și-a atins potențialul.
„Suntem cu mult în urma țărilor din jurul nostru: în Polonia piața de online este undeva la 18% din totalul cumpărăturilor, iar cea mai dezvoltată țară este UK cu peste 30%. Și în România, urmând modelul țărilor din vest, va crește ponderea e-commerce, iar cei care vor putea prelua aceste volume sunt cei care sunt pregătiți și investesc”, a mai spus Adrian Mihai.
Acționarii FAN Courier mizează în 2025 pe o creștere a comerțului online cu 10%, atât din interior, cât și din exterior, cu atât mai mult cu cât „românii și-au descoperit apetitul de a comanda aceste produse ieftine din China”.
Potrivit estimărilor lui Cornel Morcov, COO FAN Courier, 20% din expedițiile curierilor au avut ca proveniență China. Aceste expediții au înregistrat în 2024 o creștere de câteva mii la sută, 2024 fiind primul an în care platformele chinezești au derulat campanii de vânzări extrem de agresive.
„Shein a intrat în România acum doi ani, însă a avut o creștere și niște volume limitate. Abia odată cu intrarea companiei Temu, lucrurile s-au schimbat fundamental, pentru că aceasta din urmă a avut o campanie de marketing foarte agresivă care a generat volume extraordinar de mari către piața de servicii poștale și curierat din România. Au fost zile și cu peste 150.000 de expedieri care în spate înseamnă minimum 150.000 de comenzi făcute de consumatorii români.”
Chiar dacă volumele mari de comerț online din China sunt criticate în mod obișnuit, FAN Courier a văzut oportunitatea din spatele acestor volume și s-a organizat pentru a face față noii piețe de e-commerce create de platformele chinezești care au adus foarte mulți cumpărători din offline în online.
„Practic, erau clienți care înainte nu comandau online, însă odată cu aceste campanii agresive cu prețuri foarte mici, clienții au ales să comande și online, fiind facil să comanzi pe aceste platforme”, a precizat Cornel Morcov, care a adus în sprijinul acestei idei și observația că au început să fie tot mai multe expediții în zone îndepărtate de marile centre urbane, lucru care nu se întâmpla acum 3-4 ani.
„Vedem o reașezare a pieței e-commerce, dar din păcate nu a sellerilor din România, ci a celor internaționali, deoarece Amazon mută deja pe zona aceasta. Sellerii mici și medii au încercat să contracareze, să vină cu niște produse ieftine, în timp ce cei mari rămân destul de conservatori pe politicile anterioare.”
Cornel Morcov a adăugat că sellerii internaționali își cresc volumele pe vânzarea de produse ieftine, un alt exemplu în acest sens fiind Trendyol, care vine într-un moment în care piața de comerț online „low cost” este deja formată. Se observă, în schimb, că outlet-urile magazinelor încep să atragă cumpărători datorită reducerilor de preț.
Și dacă până acum doi ani livrarea door to door era „regele livrării”, fiind cel mai solicitat serviciu, acum clienții din ce în ce mai mult încep să își dorească livrarea la lockere sau la puncte fixe. „Oamenii sunt foarte mobili, sunt greu de găsit acasă și au nevoie să își ridice expediția atunci când vor ei. Procentul celor care doresc livrarea la FANbox va continua să crească, dar vor fi și clienți comozi care vor dori livrarea la domiciliu.”
Livrarea la puncte fixe aduce foarte multe beneficii în planul poluării, cât și al eficienței curierilor.
„Un curier care livrează door to door poate face în jur de 100 de livrări pe zi, în timp ce un curier care livrează la lockere poate să ducă peste 1.000 de expediții dacă are încărcare. Deci, livrarea la locker este de 10 ori mai eficientă, ceea ce înseamnă și energie și poluare reduse. În plus, este din ce în ce mai greu de găsit curieri, pentru că au plecat foarte mulți români în afara țării, în general cei care pot să muncească. Un curier are nevoie de un timp de pregătire de trei-șase luni pentru a avea eficiență maximă, astfel că pe piața de curierat este o luptă în a aduce curieri și a-i păstra.”
Grupul de firme FAN are peste 9.500 de angajați, dintre care 4.300 de angajați proprii ai FAN Courier.

FAN Courier preia 60% din părțile sociale ale comisionarului vamal Marian’s Trading
FAN Courier a anunțat preluarea pachetului majoritar de părți sociale al companiei de brokeraj vamal Marian’s Trading (MST), cu experiență de peste 20 ani în domeniu, extinzându-și, prin adăugarea componentei de comisionare vamală, competențele pe segmentul supply chain/logistică. Acordul prin care FAN Courier preia 60% din părțile sociale ale brokerului vamal a fost semnat în decembrie, urmând să se finalizeze în perioada următoare, după procesul de aprobare specific Consiliului Concurenței.
„Am încercat să găsim soluțiile necesare pentru a ne putea dezvolta în continuare și a aduce cât mai multe expediții de afară. Ne-am dat seama că trebuie să venim cu servicii integrate și atunci ne interesează tot ce ține de logistică”, a declarat Felix Pătrășcanu, co-fondator FAN Courier.
Marian’s Trading este a doua companie românească, dupa achiziția pachetului majoritar SLS Cargo în 2020, pe care fondatorii FAN Courier, Felix Pătrășcanu, Adrian Mihai și Neculai Mihai, decid să o integreze în strategia pe termen lung a FAN Courier.
„Serviciul de brokeraj vamal era singurul din zona de supply chain/logistică pe care FAN Courier nu îl acoperea în relația cu clienții săi. Este din ce în ce mai important să putem ajuta clienții să externalizeze toate procesele și activitățile, să oferim o soluție end-to-end și astfel să ne îndeplinim misiunea asumată în relația cu ei. Acordul semnat cu Marian’s Trading este un parteneriat strategic, benefic pentru ambele părți. Fondatorul Marian’s Trading rămâne asociat minoritar și Managing Director al companiei de brokeraj vamal pentru că experiența dobândită în cei peste 20 de ani de antreprenoriat și competențele acestuia sunt extrem de valoroase. Suntem foarte bucuroși că, după trei ani de colaborare strânsă, devenim parteneri într-un proiect unde valorile comune ne vor susține dezvoltarea viitoare”, a declarat Adrian Mihai.
Marian’s Trading oferă servicii complete de comisionare vamală – de la vămuire anticipată sau vămuire în afara orelor de program până la courier on board, plata datoriei vamale în numele clienților sau plata taxelor de handling. Societatea a înregistrat în 2023 o cifră de afaceri de 18,7 milioane de lei și un profit de 4,1 milioane de lei. Echipa Marian’s Trading este formată din personal specializat, experți atestați și certificați de autoritatea competentă în domeniu, cei mai mulți fiind licențiați în Drept și Legislație Vamală, Transporturi și Economie.
„Acest parteneriat cu noi reprezintă o validare a muncii depuse până acum și suntem onorați că liderul companiei de curierat a ales să se asocieze cu noi, oferindu-ne oportunitatea de a învăța de la cei mai buni și de a crește împreună cu ei. Această asociere cu FAN Courier a început odată cu decizia companiei de a se extinde în Republica Moldova. Noi am investit acum câțiva ani într-o soluție automată de vămuire, de procesare a documentelor vamale care și-a arătat avantajele în momentul în care au crescut foarte mult volumele din e-commerce-ul internațional. Suntem convinși că această asociere va aduce multe beneficii și pentru noi, deoarece dorim să deschidem sucursalele și în alte țări din Europa și nu numai”, a declarat Marian Staicu, CEO Marian’s Trading.
Prin includerea serviciilor furnizate de firma de brokeraj vamal, FAN Courier își va extinde portofoliul și pe piața de supply chain/logistică din România și integrează noi servicii în strategia de dezvoltare pe termen mediu și lung a companiei. Astfel, FAN Courier își propune să deschidă noi puncte de vămuire atât pentru volumele de curierat din afara Uniunii Europene, cât și pentru volumele non-curierat, care reprezintă activitatea de bază a Marian’s Trading.
FAN Courier a deschis anul trecut noi sedii în țările din regiune și, pe lângă Republica Moldova, este prezentă deja cu operațiuni în Grecia, Bulgaria, Slovenia și Ungaria.
Felix Pătrășcanu a atras atenția că România reprezintă a doua piață ca număr de locuitori din Europa de Est după Polonia și ar putea atrage volume importante de operațiuni vamale pe teritoriul țării, mai ales în contextul atâtor importuri din China. Pentru a putea prelucra câteva mii de expediții pe zi, însă, este nevoie de investiții în digitalizarea procedurilor vamale. FAN Courier, prin Marian’s Trading, intenționează să investească sume importante în dezvoltarea unui soft specializat care să permită vămuirea unui număr mare de expediții zilnic, însă același lucru trebuie să se întâmple și la ANAF/Vamă pentru ca România să preia măcar o parte din importurile care vizează cumpărători români.
Astăzi cea mai mare parte a coletelor comandate din România se vămuiesc în Ungaria, ceea ce înseamnă că România pierde sume importante din faptul că nu este pregătită să vămuiască volume foarte mari într-un timp scurt și la prețuri atractive.

Afacerile FAN SLS Cargo au crescut cu 34% grație intermodalului și distribuției de produse cu temperatură controlată
Mihai Stoica, Managing Director SLS Cargo, a spus că piața de freight forwarding a traversat un an foarte greu din cauza conflictului din Marea Roșie, care a oprit practic toate vapoarele încărcate în Asia pentru porturile din Europa, ceea ce a pus o presiune foarte mare pe tot lanțul de aprovizionare, inclusiv pe serviciile pe care compania a început să le dezvolte anul trecut.
Pe o piață în care se fac tot mai multe consolidări, culminând cu preluarea DB Schenker de către DSV, jucătorii mici, care nu oferă soluții complexe, sunt în pericol de a nu mai putea să continue dacă nu vor face investiții. Tocmai de aceea Grupul de firme FAN, din care face parte și SLS Cargo, a dezvoltat un serviciu integrat pe care îl poate oferi clienților.
SLS Cargo a închis 2024 cu o cifră de afaceri de aproape 34 de milioane de euro, cu 34% mai mult față de 2023, parte din această creștere fiind generată de deschiderea unui terminal intermodal în vestul Bucureștiului, care a început să fie operat la finalul lui 2023. Compania încearcă să creeze în acest terminal un depozit similar cu ceea ce se întâmplă în Constanța, doar că la o distanță de 250 km, la București.
Terminalul are o capacitate de stocare de 1,200 de TEU-uri și are implementat un sistem de operare modern (Navis Octopi) pentru automatizarea și eficientizarea operațiunilor. FAN SLS Cargo Intermodal Terminal dispune de acest sistem de operare care ajută la integrarea și automatizarea proceselor operaționale între departamentele interne, integrarea cu partenerii de business (clienți, transportatori, linii maritime), precum și predictibilitatea internă și externă a evenimentelor terminalului.
„Oferim clienților nu numai un serviciu de transport feroviar – descărcarea containerelor și livrarea la ușa beneficiarului – ci și vama prin Marian’s Trading”, a spus Mihai Stoica.
Terminalul intermodal include, așadar, un antrepozit vamal, care permite transbordarea mărfurilor care vin din Constanța în container în depozit, de unde sunt livrate la clientul final pe autocamion sau furgon de capacitate mai mică, eliminând astfel livrarea la clientul final cu containerul, care apoi se întorcea la terminal gol, cu efecte negative în planul eficienței economice și al emisiilor poluante.
Astfel, principala direcție de investiții a companiei a fost dezvoltarea serviciului 4PL (Fourth-Party Logistics), ce presupune managementul integrat al întregului lanț logistic pentru clienții industriali, de la materii prime la produse finite.
În paralel, SLS Cargo a dezvoltat și un serviciu de depozitare cu temperatură controlată. În acest moment compania efectuează serviciile logistice pentru o fabrică de carne din București: în fiecare noapte, marfa care iese din producție este transbordată pe vehiculele de distribuție de tonaj mai mic care ajung dimineața la magazinele din țară. Același mod de operare l-a dezvoltat și în zona Clujului pentru un retailer cunoscut.
Compania își propune pentru 2025 să deschidă un depozit și în Timișoara, urmând ca în cursul anului, în funcție de capacitatea pe care o va avea din punct de vedere al forței de muncă și al investițiilor, să le conecteze prin camioane de linie.
„Este o piață în care este foarte mult loc de dezvoltare, nefiind suficient de bine acoperită de logisticieni și, astfel, sperăm să oferim soluții în direcția aceasta”, a mai spus Mihai Stoica.
Pe lângă dezvoltarea unui nou serviciu integrat de transport rutier frigorific, deschiderea și operarea de noi centre de depozitare cu temperatură controlată în mai multe zone din țară, SLS Cargo are ca obiective pentru 2025 extinderea rutelor intermodale către centre economice importante din Europa, precum și dezvoltarea departamentelor Customer Service și Comercial.
„Deschiderea ușii către Europa de Vest prin intrarea în Schengen cu granițele rutiere aduce un interes foarte mare al companiilor din Turcia de a-și pune amprenta în România și de aici să își facă mai departe distribuția către Europa. Este o presiune foarte mare pe forța de muncă, iar odată cu intrarea în Schengen va fi și mai mare, deoarece vor fi multe companii care își vor deschide depozite centrale în România, fiind foarte bine conectate – având și port, și acces către Europa – și oarecum un cost mai mic de operare”, a mai spus Mihai Stoica.
Pentru anul în curs, FAN SLS Cargo anticipează o creștere de 25%, principalele provocări fiind modificările fiscale, care ar putea genera prețuri de transport și de depozitare mai mari, ca urmare a majorării taxelor de drum, scumpirii carburanților și inflației. Alte dificultăți cu care se confruntă operatorul în sectorul în care activează țin de termenele mari de încasare a facturilor pentru serviciile de transport prestate, dar și de timpii mari de tranzit din cauza conflictului din Marea Roșie, fapt ce a generat și creșterea tarifelor de transport maritim.