Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cu ochii după oportunități în paralel cu creșterea competenței operaționale

La trei ani de la câștigarea, alături de Maersk, a contractului pentru operarea unui depozit pentru distribuția regională a unui producător de mobilier, IB Cargo a ajuns să opereze în 2023 102.000 m2, de la 76.000 m2 – cât avea clădirea inițială. Competența noului jucător de pe piața logistică a crescut permanent odată cu eforturile de a atinge eficiență operațională în fiecare zi. Astăzi circa 400 de camioane încarcă/descarcă săptămânal la depozitele din CTP Bucharest West, IB Cargo punând la punct un sistem de „Pool/Drop & Pick” prin care se oferă transportatorilor o soluție rapidă pentru încărcarea și/sau descărcarea semiremorcilor. Soluțiile software îmbunătățite permanent și un sistem automatizat de inventariere a bunurilor din depozit permit folosirea la maximum a resursei umane, cu atât mai mult cu cât în zona de vest a Bucureștiului nu e ușor să găsești personal din cauza capacităților imense de depozitare concentrate aici.

2023 a fost un an relativ constant comparativ cu precedentul, cu fluctuațiile sezoniere caracteristice – un început ușor mai slab și vârf operațional în septembrie, octombrie și noiembrie. De altfel, în ultimul trimestru al anului trecut s-a depășit constant pragul de 400 de camioane (intrări-ieșiri) pe săptămână, fiind asigurate livrări prompte.

Scăderea vânzărilor, dar și diminuarea cererii punctual pe anumite categorii de mărfuri în ultimul an au făcut ca stocurile să mai crească, astfel că IB Cargo a apelat la depozite terțe pentru a reloca o parte din marfa cu rulaj foarte mic. Încă din toamna lui 2022, spațiul logistic operat de IB Cargo și Maersk a început să fie extins în conformitate cu nevoile clientului, astfel că, de la 76.000 m2 inițial, într-o singură clădire, s-a ajuns, în trei pași succesivi, la un total de 102.000 m2.

Acum spațiul operat este de 94.000 m2, după o ultima ajustare efectuată la finalul lui februarie 2024, pentru a corela capacitatea de depozitare la nevoile actuale ale clientului.

În depozitul dezvoltat dedicat pentru un producător de mobilier se derulează în prezent operațiuni doar pentru acesta, însă există disponibilitate pentru extindere și, dacă apar noi necesități de depozitare, spațiul poate fi reorganizat în consecință.

IB Cargo își dorește să atragă noi clienți pentru operațiuni de Contract Logistics pentru care poate să dezvolte locații noi. Noile proiecte vizează segmente de business similare, unde IB Cargo are competență crescută. Pentru a-și aduce contribuția încă de la început în optimizarea proceselor, compania de logistică se uită după business-uri în stadiu incipient și către clienți care își doresc ajustarea lanțului de aprovizionare curent. Punctul forte în logistica contractuală a IB Cargo îl reprezintă eficiența operațională (în manipularea de marfă, picking, paletizare, cross-docking), dar și flexibilitatea și creativitatea, respectiv posibilitatea de a integra orice tip de transport (maritim, feroviar, aerian, rutier intern, rutier extern etc.) și servicii cu valoarea adăugată (VAS).

„Nu avem un set-up fix, rigid, pe care să încercăm să adaptăm aplicația clientului, ci dezvoltăm sisteme flexibile, în funcție de specificul clientului și al activității acestuia. Tocmai din acest motiv ne dorim să avem în special clienți care acum caută să-și externalizeze componenta logistică, fie sunt nou intrați pe piața românească, fie vor să-și ajusteze radical lanțul de aprovizionare prin crearea de noi hub-uri pentru distribuție în această zonă a Europei. Desigur, nu refuzăm niciun client și orice aplicație în parte reprezintă o provocare pe care ne dorim să o eficientizăm”, a declarat George Ilie, director de logistică IB Cargo.

„Pool și Drop & Pick” pentru eficientizarea operațiunilor în depozit și de transport

În vederea creșterii eficienței operațiunilor din depozit și a furnizorilor de transport a fost adoptat un mod de lucru mai flexibil, prin folosirea mai multor semiremorci. Astfel, a fost amenajată încă din 2022 o zonă de parcare cu o capacitate de 50 de locuri pentru semiremorci, în incinta CTPark Bucharest West. Se poate astfel efectua un schimb rapid al semiremorcilor și evitarea timpilor de așteptare atât pentru transportatori, cât și pentru lucrătorii din depozit. Transportatorul se prezintă în spațiul de parcare unde lasă remorca goală pentru încărcare și preia o remorcă deja încărcată. În decursul anului trecut serviciul s-a diversificat, în sensul în care semiremorca poate fi lăsată și direct la rampă, nu doar în parcare, și tot de acolo poate fi preluată ulterior operațiunilor de încărcare. De asemenea, sistemul a fost extins și pentru marfa recepționată în regim containerizat, astfel încât decalajele între volumele de activitate recepție vs. livrare să poată fi reglate mai ușor.

Se poate tracta orice tip de semiremorcă (box, trans-container, prelată) în vederea poziționării la rampă, încărcării și returnării în spațiul de parcare. Procesul este foarte bine organizat, de la verificarea semiremorcii în momentul preluării acesteia din parcare și până la predarea vehiculului cu marfă, cu toate documentele însoțitoare, sigiliu etc. Practic, timpul de aproximativ 3 ore – cât durează încărcarea, având în vedere specificului activității și faptul că sunt paleți de diferite dimensiuni – este redus la doar 30 de minute, necesare schimbului propriu-zis de semiremorci. Se conferă mai multă flexibilitate, întrucât vehiculul poate fi poziționat la rampa de încărcare în timp ce marfa este pregătită, fără a bloca inutil rampa, iar operațiunea se poate desfășura fără stresul planificării contra cronometru a fluxului de camioane.

Comparativ cu 2022, volumele de activitate au crescut în 2023, media săptămânală fiind de 300-350 de camioane, pentru ca în perioadele de vârf numărul acestora să crească până la 400. „Beneficiul nu constă doar în faptul că am crescut operațiunile, ci că ne-am utilizat mai bine resursele existente. Rotația rampelor este mult mai bună acum, marfa poate fi pregătită în avans și încărcată imediat”, a declarat George Ilie.

Deși IB Cargo derulează întreaga activitate logistică, transportul este gestionat de către beneficiar, care își selectează singur cărăușii. Din totalul volumelor operate, aproximativ 40% sunt gestionate în sistemul „Pool și Drop & Pick” (cu schimb rapid de semiremorci).

Investiții în IT și automatizare

În 2023 și prima parte a lui 2024 s-au realizat optimizări în WMS, care au permis ajustarea fluxurilor și eficientizarea crescută a activității. Desigur, experiența adunată pe perioada celor trei ani de colaborare a contat foarte mult, creând posibilitatea ajustării fluxurilor definite inițial.

Soluția de automatizare pentru inventar, implementată în septembrie 2023, care are la bază un robot autonom pentru scanarea paleților, asigură inventarierea a nu mai puțin de 10.000 de locații de paleți pe oră. Practic, o inventariere completă a întregului depozit se poate face în mai puțin de 20 de ore, iar eventualele erori sunt depistate și corectate mult mai rapid. „Investiția merită nu doar din perspectiva ritmului de lucru crescut, ci și pentru că putem redirecționa forța de muncă umană către sarcini mai puțin redundante, unde contribuția lor chiar poate face diferența. Scanarea paleților aflați la înălțime mare (maximum 11 m) reprezenta un proces dificil. În plus, folosim erorile depistate ca material de training și potențial de îmbunătățire a calității proceselor operaționale”, a explicat George Ilie.

În depozitul IB Cargo nu este exclusă pe viitor implementarea altor automatizări, dar, deocamdată, volumul de activitate nu justifică un cost atât de ridicat. Până la urmă, nu doar ritmul de lucru este important, ci și timpul de amortizare a investiției. Este adevărat că piața de logistică nu este într-un moment foarte favorabil acum, după cum apreciază George Ilie, dar industria are o evoluție ciclică și trebuie să fii pregătit tot timpul pentru oportunități. IB Cargo are contracte stabile și nu se plânge de disponibilitatea forței de muncă în depozit, deși piața este imprevizibilă și niciodată nu se știe dacă în zonă apare un alt mare angajator. „Suntem pregătiți oricum, avem sisteme de recrutare, dar și de instruire bine puse la punct.”

Focus și pe sustenabilitate

În primăvara lui 2023, CTPark a finalizat proiectul de montare de panouri solare pe depozit și IB Cargo a trecut la consumul de energie verde, în conformitate cu obiectivele proprii și ale clientului. În ceea ce privește electrificarea flotei auto, în lipsa subvențiilor acordate de stat pentru achiziție ori a unui business case care să suporte o astfel de investiție, adoptarea camioanelor electrice nu este deocamdată viabilă. „Totuși, monitorizăm atent piața pentru aceste vehicule fiind dispuși pentru a investi în acest tip de soluție de transport.”

Articole similare

Ad