In 2015 au fost inmatriculate pentru prima data in Romania 17.500 de autovehicule comerciale noi, fata de 14.417 in 2014. Cele mai importante cresteri s-au inregistrat pe segmentele camioanelor de peste 16 t – mai mult de 2.000 de unitati – si autovehiculelor de pana la 3,5 t – peste 1.800 de unitati – in timp ce semiremorcile au fost si ele mai multe, dar numai cu aproximativ 270 de unitati.
Anul trecut au fost inmatriculate pentru prima data in Romania 7.114 autovehicule comerciale de peste 16 t, fata de 4.968 in 2014.
Din cele 6.979 de autoutilitare noi cu aceasta greutate, MB a vandut 1.495 de unitati (1.263 de autotractoare, 55 pentru transport de vehicule, 34 de basculante, 13 caroserii amovibile, noua betoniere, sase pentru transport de containere, patru cu obloane rabatabile, trei cu temperatura controlata, trei furgoane, doua cu carlige ridicatoare, o suprastructura deschisa, una pentru transport de ciment s.a.), fata de 1.166 in 2014, si a fost lider de piata pentru al doilea an consecutiv. El a fost urmat de Volvo (1.395 de unitati – 1.263 de autotractoare, 11 pentru transport de containere, patru pentru transport de lemn, trei basculante, trei cu carlig ridicator, doua cu temperatura controlata, o cisterna s.a. – fata de 966 in 2014), MAN (1.147 – 951 autotractoare, 100 de basculante, din care noua cu VS-Mont, 20 furgoane, 14 cu carlige ridicatoare, 13 caroserii amovibile, 10 cu obloane rabatabile, 10 betoniere, 10 pentru transport de lemn, trei pentru transport de vehicule, doua pentru transport de animale, doua cisterne, una pentru transport de furaje s.a. – fata de 913 in 2014), DAF (859 – 831 autotractoare, 12 basculante, patru cisterne, trei cu carlig ridicator, trei betoniere, doua pentru transport de containere, doua pentru transport de animale, o frigorifica si una pentru transport de vehicule – fata de 755 in 2014), Iveco (749 – 666 de autotractoare, 55 de basculante, 10 pentru transport de containere, patru cisterne, din care doua ADR, trei cu carlig ridicator, doua pentru transport vehicule, doua pentru transport de furaje, doua betoniere, un furgon, una pentru transport de animale vii, una cu temperatura controlata, una cu oblon rabatabil s.a. – fata de 434 in 2014), Renault (493 – 484 autotractoare, cinci basculante, una cu oblon ridicator, o cisterna ADR, o platforma si una cu carlig ridicator – fata de 242 in 2014), Astra (14 – opt basculante, trei stropitoare, doua betoniere si un autotractor) si Tatra (doua in 2015 si una in 2014).
Iar din categoria autovehiculelor speciale de peste 16 t au fost inmatriculate anul trecut 135 de unitati noi, fata de 127 in 2014. Lider de piata a fost, ca si in anul anterior, MAN, cu 32 de unitati (din care 14 gunoiere), fata de 30 in 2014, urmat de Iveco, 24 (din care 14 gunoiere), fata de 25 in 2014, Volvo, cu 20 (din care 19 gunoiere), fata de 11 in 2014, Renault, 19 (cele mai multe, 11, macarale mobile), fata de opt in 2014, MB, 16 (cele mai multe, sase, gunoiere), fata de 14 in 2014, Roman (sapte macarale mobile, fata de trei vehicule in 2014), Scania (cinci/patru), (DAF (patru/14), Grove si Liebherr (cate trei, fata de una, respectiv opt in 2014) si Kenworth, Sisu si Unimog (cate unul).
Din categoria autovehiculelor comerciale de 6-16 t au fost inmatriculate 305 unitati noi, fata de 275 in 2014.
Din cele 256 de autoutilitare de 6-16 t, Iveco a vandut 176 de unitati (61 cu prelata, 47 cu temperatura controlata, 21 de basculante, 18 furgoane, 10 cu obloane, sapte pentru transport de butelii, sase pentru transport de masini, patru cu carlig ridicator, o izoterma si o cisterna), fata de 113 in 2014, si a fost urmat de MAN (39 – 11 pentru transport de butelii, 10 prelate, sapte basculante, trei pentru transport de vehicule, doua cu carlig ridicator, doua cu temperatura controlata, o caroserie amovibila, un furgon s.a. – fata de 30 in 2014), Isuzu (14 – cinci cu temperatura controlata, patru pentru transport de butelii, doua cu obloane rabatabile, doua furgoane si o basculanta – fata de 14 in 2014), MB (12 in 2015 si 28 in 2014), DAF (sase/15), Volvo (patru/ sapte), Renault (trei/cinci) si Mitsubishi (una in 2015 si opt in 2014).
Din categoria autovehiculelor speciale de 6-16 t au fost inmatriculate anul trecut 49 de unitati noi, din care 22 Iveco (15 gunoiere), 11 Renault, noua MAN, patru DAF si trei Isuzu. Iar in 2014 au fost inmatriculate 51 de unitati noi, lider fiind atunci MB, cu 14 vehicule, urmat de DAF (11), Iveco, si MAN (cate opt), Isuzu (cinci), Multicar si Renault (cate doua) si Volvo (unul).
Din categoria autovehiculelor comerciale de 3,5-6 t au fost inmatriculate 78 de unitati, fata de 83 in 2014.
Din cele 47 de autoutilitare, Mercedes-Benz a vandut 15 unitati (sapte furgoane, trei basculante, doua cu temperatura controlata, doua pentru transport de vehicule si o prelata), fata de 30 in 2014, si a fost urmat de Volkswagen (10 – cinci furgoane, doua pentru transport de vehicule, una cu temperatura controlata, o prelata si o cisterna – fata de 15 in 2014), Renault (noua, fata de sase in 2014), Iveco (sapte/13), Ford (sase/opt) si Multicar (una in 2015 si doua in 2014).
Iar din categoria autovehiculelor speciale de 3,5-6 t au fost inmatriculate 31 de unitati: 16 Volkswagen (13 ambulante), sapte Iveco, trei Ford si cate una Bucher, Mercedes-Benz, Nissan, Renault si Toyota. Asta in conditiile in care in 2014 au fost inmatriculate sapte autovehicule speciale de 3,5-6 t, din care cate doua Iveco si cate unul Isuzu, MB si Multicar.
La acestea se adauga 11.307 autovehicule comerciale cu masa totala maxim admisa de pana la 3,5 t, fata de 10.450 in 2014.
Dintre ele, 11.020 sunt autoutilitare, fata de 9.983 in anul anterior. Dacia este, ca intotdeauna, lider de piata la aceasta categorie, cu 2.816 unitati (2.237 de furgoane, din care 31 carosate de Romturingia, 192 de pick-up-uri, din care 182 carosate de Romturingia, 60 cu temperatura controlata, doua izoteme s.a.). Iar liderul pietei de import este, ca si in 2014, Ford, cu 1.572 de unitati – 860 de furgoane, 239 cu temperatura controlata, 221 de suprastructuri deschise, 94 cu obloane rabatabile, 76 de prelate, 35 de basculante, 26 de izoterme, 13 suprastructuri inchise, una pentru transport de animale, o camioneta pick-up, o platforma s.a. – fata de 1.316 in anul anterior. El a fost urmat de Fiat (1.321 de unitati – 647 de furgoane, 339 de suprastructuri deschise, 113 cu temperatura controlata, 79 de prelate, 21 cu obloane rabatabile, 10 pentru transport de butelii, doua izoterme, o basculanta s.a.- fata de 978 in 2014), Renault (945 de unitati, fata de 819 in 2014), Mercedes-Benz (837/871), Iveco Daily (637/345), Peugeot (630/ 837), Volkswagen (617/732), Citroën (583/499), Toyota (346/522), Opel (343/119), Mitsubishi (165/209), Isuzu (87/61), Nissan (68/ 171), Skoda (24/ 37), Land Rover (11/sase), Piaggio (sapte/una), GWM (sase in 2015 si doua in 2014), Hyundai (trei in 2015) si GMC si Officine Cucini (cate una).
Iar din categoria autovehiculelor speciale de pana la 3,5 t au fost inmatriculate 287 de unitati, in scadere semnificativa fata de cele 467 din 2014. Lider de piata este Volkswagen, cu 89 de unitati (din care 78 de ambulante), in scadere insa fata de cele 94 din 2014, urmat de Ford, cu 84 de autovehicule speciale (din care 75 de platforme de lucru la inaltime), fata de opt in 2014, Mercedes-Benz, cu 23 (din care 16 blindate), fata de 17 in 2014, Dacia (21, fata de 198 in 2014, cand a fost lider detasat la aceasta categorie), Fiat si Nissan (cate 17, fata de 14, respectiv 19 in 2014), Renault (11/11), Iveco Daily (sase), Oil and Still (cinci/ doua), Isuzu (patru/trei), Citroën, Mitsubishi, Rimor si Weinsberg (cate trei; de remarcat insa ca Citroën a avut 62 de autovehicule speciale noi in 2014), Chevrolet (doua) si Adria, Autocaravans Rimor, Benimar, Chausson, Knaus, Land Rover, Mobilvetta, Peugeot, Possl, Sun Living si Westfalia (cate una).
In 2015 au fost inmatriculate pentru prima data in total in Romania 17.500 de autovehicule comerciale noi (din care 486 de autovehicule speciale si sapte vehicule incomplete) si 49.229 rulate (din care 995 de autovehicule speciale), iar 38.554 au fost reinmatriculate, fata de 14.417 (611 autovehicule speciale si opt vehicule incomplete), 46.875 (902 autovehicule speciale), respectiv 36.700 (818 autovehicule speciale si doua vehicule incomplete) in 2014.
In 2015 au fost inmatriculate pentru prima data la noi 2.860 de semiremorci noi si 6.078 rulate, iar 6.730 au fost reinmatriculate, fata de 2.590, 4.976, respectiv 6.696 in 2014.
Tinand insa cont, asa cum am facut si in cazul autovehiculelor, si de semiremorcile care au data primei inmatriculari cu cel mult sase luni inainte de data inmatricularii in Romania, si care apar in statisticile DRPCIV ca fiind second-hand la prima inmatriculare, se ajunge la 3.404 semiremorci noi.
Schmitz este lider de piata (cu 1.544 de unitati – din care 1.187 de prelate, 209 basculante, 127 cu temperatura controlata, opt cu obloane rabatabile, sase suprastructuri deschise, trei izoterme, doua pentru transport de butelii, una pentru transport de containere si un furgon – fata de 1.103 in 2014), urmat de Krone (990 – 870 de prelate, 58 cu temperatura controlata, 26 pentru transport de containere, noua furgoane, sase cu oblon rabatabil, o suprastructura deschisa s.a. – fata de 652 in 2014), Kögel (169 – 166 de prelate, una cu oblon rabatabil, una cu temperatura controlata si o suprastructura deschisa – fata de 137 in 2014), Wielton (122 – 82 de basculante, 10 prelate, trei pentru transport de vehicule, doua cu oblon rabatabil, o suprastructura deschisa, o platforma, una cu podea coborata s.a. – fata de 135 in 2014), Schwarzmüller (114 – 93 de prelate, 13 cu obloane rabatabile, patru cisterne ADR, doua suprastructuri deschise, una cu temperatura controlata si una pentru transport de lemn – fata de 247 in 2014), Mega (78), Schrader (53), Magyar (46), Lag (32), Berger (21), Knapen (19), OMEPS (18), Benalu (17), Broshuis (16), Trailis (14), Spitzer (10), Kässbohrer (noua), Zaslaw (opt), Chéreau, Fliegl si Nooteboom, (cate sase), Grapar, Maxtrailer si Oztreyler (cate cinci), Faymonville, Langendorf si OKT Trailer (cate patru), Ameridac, Bodex, Meiller, Pavic si Talson (cate trei), Ardor, Astra Rail, BC-LDS, Kadatec, Metal Vuraic, Montull OMSP Macola, Pacton, Pezzaioli, Sommer, Stas si VRV (cate doua) si CMCI Silvergreen, D-Tec, FGM, Kontex, Lamberet, Meusburger, OMT, Tecnokar, UMM, Yalcin Dorse si TSR (cate una).
La acestea se adauga sase semiremorci speciale noi si sapte rulate la prima inmatriculare si trei reinmatriculate, fata de 15, 43, respectiv sapte in 2014.
In 2015 au fost radiate 64.993 de vehicule, din care 54.342 au fost dezmembrate si 10.651 au fost exportate. Dintre vehiculele comerciale radiate anul trecut au fost 5.702 autoutilitare, 960 de semiremorci, 630 de autospecializate, 375 de remorci, 340 de autotractoare, 274 de autobuze, 231 de autospeciale, 182 de autovehicule speciale, 107 microbuze si 34 de remorci speciale.