Dezvoltarea centrelor industriale si logistice in afara oraselor, dar si lipsa fortei de munca a determinat marii angajatori sa asigure serviciul de transport pentru lucratori, in ultimul timp, de la distante tot mai mari. Daca la inceput principalul criteriu in alegerea furnizorului era cel mai mic tarif de transport, acum cerintele s-au mai diversificat si o parte dintre beneficiari accepta sa plateasca in plus pentru conditii mai bune de calatorie. La randul lor, carausii isi permit sa fie mai selectivi in alegerea clientilor, in conditiile in care cererea pentru transportul de conventie a crescut. Pe de alta parte, cursele regulate de linie – judetene si interjudetene – atat de disputate in trecut, sunt afectate de concurenta neloiala facuta de autoturisme si de cursele asa-zis ocazionale, care functioneaza dupa un program prestabilit.
Pentru majoritatea companiilor de transport cu rezultate financiare bune in 2016, cursele regulate speciale au reprezentat principalul motor de crestere. Pentru Livio Dario, din Alba, anul trecut s-a mentinut la un nivel similar cu cel precedent, principala preocupare fiind consolidarea colaborarii cu clientii existenti. Cursele regulate speciale reprezinta in momentul de fata aproximativ jumatate din cifra de afaceri a companiei. Pe locul urmator ca pondere se situeaza cursele regulate judetene, urmate de cele ocazionale si transport urban (in Sebes, Zlatna, iar de anul acesta si Cugir). Companiile multinationale s-au dezvoltat foarte mult in ultimii ani, au crescut numarul de angajati si au nevoie de transport de la distante mari. Preferintele sunt diferite de la o companie la alta – unele solicita vehicule noi, altele un pret cat mai mic. Sunt si clienti care impun o varsta minima a flotei. „Niciodata nu mergem sub pragul de rentabilitate. Am dezvoltat un program propriu de analiza a tuturor costurilor si pentru orice solicitare/oferta de transport putem verifica imediat daca este profitabila sau nu. Este adevarat ca, pentru a castiga un contract cu o companie mare, multi operatori sunt dispusi sa ofere tarife mici, pentru ca acest lucru este ca o carte de vizita. Totusi, nu mergem niciodata in pierdere“, a explicat Aurel Poptean, proprietarul Livio Dario.
In 2016 compania a facut investitii atat in flota de vehicule, cat si in echipamente, aparatura si instalatii. Au fost cumparate masini pentru toate tipurile de servicii oferite, in functie de nevoia de innoire a parcului, chiar daca nu se stia inca ce se va intampla cu programul de transport prin servicii regulate. (Si nici in prezent nu sunt mai multe informatii pe piata.) Flota Livio Dario se ridica la 211 vehicule. De asemenea, s-au achizitionat terenuri in punctele de lucru unde deocamdata se lucreaza in autobaze inchiriate si s-au intocmit proiectele pentru constructia de autobaze proprii. In paralel, se dezvolta si serviciile after-sales pentru vehicule, astfel ca s-a incheiat o colaborare cu Q Service Truck.
Si in cazul Dan Sepsi Transport (DST), din Prahova, activitatea este in crestere mai ales pe segmentul curselor regulate speciale. In prezent, transportul de conventie reprezinta aproximativ 30% din cifra de afaceri a companiei, iar pe viitor se doreste organizarea unui departament dedicat pentru acest segment. In conditiile dezvoltarii transportului de angajati au fost facute investitii importante in 2016 in vehicule. „Am achizitionat autobuze second-hand din Europa de Vest, de la operatori care sunt fortati de legislatia din tara lor sa-si innoiasca flota dupa un anumit numar de ani, chiar daca vehiculele nu au parcurs inca 300.000 km si se prezinta foarte bine din punct de vedere estetic si mecanic. De regula, ne orientam spre autobuze de maximum cinci ani vechime. Separat, am cumparat midibuze de 30 de locuri carosate pe piata nationala, pentru grupuri mai mici de angajati“, a explicat George Georgescu, manager de flota DST.
Perioada optima de exploatare a vehiculelor de capacitate medie este de aproximativ zece ani, in conditiile in care amortizarea se face in trei-patru ani. Principala problema o reprezinta calitatea drumurilor, care deterioreaza foarte mult masinile. „Nu suntem foarte multumiti de serviciile post-vanzare si de reparatiile de care beneficiem in Romania. Cu vehiculele noi oricum trebuie sa mergem doar la service-urile autorizate, din cauza garantiei, dar, chiar si asa, in conditiile in care flota se ridica acum la 160 de vehicule nu facem fata doar cu reparatiile din atelierul propriu.“ George Georgescu nu este dispus sa mearga pe tarife prea mici la cursele regulate speciale, chiar daca multi beneficiari solicita acest lucru. „Exista suficienta cerere pe piata ca sa nu fim nevoiti sa mergem cu pretul cel mai mic. Si tot mai multi clienti au ridicat stacheta la cerinte. Unii inteleg si ca trebuie sa plateasca mai mult, mai ales daca vor sa ofere conditii bune de transport angajatilor. In continuare licitatiile organizate de stat merg pe tarife minime si aici este aproape inutil sa participi, intrucat sunt si transportatori care vin cu masini foarte vechi si cu preturi pe masura. Pe de alta parte, avem contracte de 7-8 ani, la care nu am mai crescut pretul de transport, cu toate ca s-ar impune acest lucru. Singura clauza de modificare a tarifului este variatia pretului carburantului.”
Cresterea volumelor pe cursele regulate speciale a afectat intr-o oarecare masura liniile regulate judetene, fostii navetisti beneficiind acum de transport asigurat de catre angajator.
Contractele pe termen scurt nu favorizeaza planificarea
Astra Transport, din Pitesti, a dezvoltat in ultimul timp activitatea pe cursele regulate speciale, in conditiile in care, pe de o parte, cererea a crescut, iar pe de alta parte, volumele la cursele regulate s-au redus destul de mult. Si mai rau este faptul ca s-au majorat cheltuielile de operare, prin scumpirea carburantului si cresterea salariului minim. „Avantajul la cursele regulate speciale este ca se negociaza dinainte un minim de profit. Este adevarat ca nimeni nu isi permite sa ceara preturi mari, dar se garanteaza totusi un castig“, apreciaza Sebastian Dobre, administrator Astra Transport.
Desi cerintele beneficiarilor au crescut in ultimul timp in ceea ce priveste calitatea vehiculelor si dotarile, faptul ca acestia nu sunt de acord sa incheie contracte pe perioade de timp mai lungi de un an fac cam dificila elaborarea unui plan ferm de investitii. Daca vehiculele de capacitate mica se achizitioneaza noi de pe piata interna, pentru autobuze se opteaza, de regula, pentru second-hand-uri din parcurile din vest. „Nu merita investit in vehicule scumpe, atat din cauza dificultatii la amortizare, cat si pe motiv ca pasagerii vandalizeaza interiorul mai rau decat la cursele regulate.“ Astra Transport opereaza o flota de 143 de vehicule, din care peste 30 au fost achizitionate anul trecut, special pentru cursele de conventie.
In ceea ce priveste transportul prin servicii regulate, Sebastian Dobre si-a manifestat ingrijorarea cu privire la atribuirea viitorului program de transport si la mentinerea criteriului vechimii/experientei similare pe traseu. „In cazul in care se va renunta la vechime, acest lucru va fi in defavoarea tuturor operatorilor autohtoni, dar si a statului. Fara o departajare in functie de vechime este foarte posibil ca toti transportatorii sa vizeze doar relatiile cu flux mare de calatori, iar o parte dintre trasee sa ramana neatribuite. Pentru a asigura transportul, autoritatile locale vor ajunge sa acorde subventii.“