Grupul Arcese avut în 2021 în România o cifră de afaceri de peste 35 de milioane de euro din trei activități principale – transport rutier, transport intermodal și logistică – gestionate separat, pentru vizibilitate cât mai bună. Prima jumătate din 2022 a adus volume mai mari decât în perioada similară a anului anterior și pentru logistică, și pentru transport intermodal, deoarece contractele companiei sunt bine puse la punct și capacitățile sunt bine folosite. Însă în ultimul timp clienții vestici dau deja semne că scad volumele de transport, din cauza scăderii economice din Europa, și probabil că peste o vreme asta se va întâmpla și pentru firmele din România, deși deocamdată la noi lucrurile merg încă normal.
Compania a intrat pe piața din România în 2011, din dorința de a-și dezvolta serviciile și în zona de est a Europei, iar filiala din țara noastră reprezintă în continuare un pilon important al Grupului, așa cum subliniază Alin Văcaru, business development manager al companiei. „Discuțiile despre dezvoltare sunt pe termen mediu-lung și presupun extinderea pe toate palierele: creșterea flotei, extinderea spațiilor de depozitare, dezvoltarea de noi linii de transport intermodal. În plus, un principiu de bază al dezvoltării viitoare este «digital thinking», pe care ne vom axa foarte mult. Și, pentru că toate acestea se pot face doar cu un personal instruit și de calitate, în ultima perioadă una dintre priorități a fost să angajăm tineri dispuși să învețe și să se dezvolte împreună cu noi.”
În 2020 Arcese a renunțat la o parte din flota de camioane din România – ceea ce a adus o scădere a cifrei de afaceri după vârfurile din 2017-2019 – pentru a se concentra mai ales asupra transportului intermodal, dar mai ales pentru a veni în întâmpinarea clienților care se așteaptă ca, în contextul actual, caracterizat de lipsa șoferilor și a capacităților de transport, Arcese să ofere soluții mai eficiente și mai sustenabile. De aceea compania a început să lucreze cu tracționiști, cărora li se asigură, pe lângă facilități precum carduri de motorină și termene de plată preferențiale, un număr minim de kilometri pe lună. „Și astfel ei sunt mereu la dispoziția noastră și ne sprijină în parteneriatele pe care le avem.”
Tracționiștii sunt aleși în funcție de numărul de autotractoare pe care le pot pune la dispoziția departamentului de Transport Intermodal al Arcese și în urma verificării periodice pe care o face sistemul intern de auditare se determină dacă/cu cine continuă colaborarea. „Iar celor care colaborează cu Arcese pentru perioade mai mari le oferim facilități care să-i stimuleze și să-i ajute.”
În 2021 veniturile Arcese Transport au crescut din nou, iar profitul a atins și el cea mai mare valoare de până acum și a fost realizat doar din operațional, crescând datorită parteneriatelor noi cu clienți importanți din electrocasnice, retail, FMCG ș.a.
Noi conexiuni intermodale, pentru creșterea volumelor de activitate
50% din cifra de afaceri a Arcese Transport provine din intermodal, compania având plecări zilnice, cu minimum 15 semiremorci, din Curtici spre Köln, de unde distribuie mărfurile în BeNeLux și Anglia. Unul dintre evenimentele care au încurajat dezvoltarea activității a fost ieșirea Marii Britanii din UE, când multe firme de transport au renunțat la această relație, „dar noi ne-am adaptat repede”, așa cum își amintește Alin Văcaru, „datorită cursurilor interne de instruire”.
Compania se gândește și la noi rute, de exemplu, una spre Italia, unde firma-mamă are linii foarte puternice. Dar deschiderea lor va depinde de cum va evolua piața. Estimările clienților legate de anul următor diferă de la o companie la alta, în funcție și de industria în care activează, „dar cert este că cei mai mulți se uită cu incertitudine către 2023 și speră la ce se poate mai bine. În ceea ce ne privește, suntem alături de partenerii actuali și le oferim tot sprijinul pentru a depăși împreună eventualele situații dificile.”
Alin Văcaru declară că intermodalul a început să concureze cu rutierul din punctul de vedere al costurilor, iar dacă sunt și întârzieri poate fi chiar mai puțin profitabil pentru operator, dar că în cazul volumelor mari rămâne mult mai avantajos pentru clienți. În special cei din industria auto preferă să folosească în mare parte intermodalul și în ultimele luni volumele Arcese au crescut, deci se pare că această industrie merge din nou bine. „Dar vrem să transportăm și alte tipuri de produse, deoarece este un transport mai economic și mai ecologic. Nu avem clienți care au trecut complet la intermodal din cauză că îi deranjează timpii de tranzit, dar când nu au transporturi urgente apelează la această soluție, care, mai ales la începutul pandemiei, s-a văzut cât este de utilă.”
Logistica va crește organic, următorul pas fiind extinderea depozitului din Cluj
Deoarece dispune de spații logistice pe care se axează o mare parte din activitatea sa, Arcese a fost afectată cel mai mult în 2022 de creșterea prețului utilităților, așa cum explică business development manager-ul companiei.
Firma folosește în România aproape 20.000 m2 închiriați de la WDP, împărțiți în mod egal între depozitul din Ilfov și cel din Cluj, și în care lucrează pentru clienți din toate industriile, mai ales FMCG și electrocasnice, dintre care unora le asigură servicii pe întregul lanț logistic, de la furnizorul de marfă la clientul final.
Prețul de închiriere pentru aceste depozite se modifică pe baza indicelui de indexare influențat mai ales de inflație, indice inclus și în contractele cu clienții, astfel încât tarifele să crească, mai ales când apar diferențe mari, ca acum, și activitatea să se poată susține pe termen lung.
Utilitățile sunt calculate separat de chirie, iar scumpirea lor din 2021-2022 a dus la o creștere medie a tarifelor de circa 15%. Pentru o parte dintre clienți, cei care au contracte pe termen lung și volume mai mari de activitate prin Arcese, compania a suportat o parte din costurile în plus cu energia.
Și costul cu forța de muncă a crescut în ultimul timp, salariile fiind mărite cu cel puțin 10%, „iar când sunt angajați oameni noi salariile solicitate sunt actualizate în funcție de valorile de pe piață”.
Pe de altă parte, Arcese a găsit mereu în apropierea depozitelor personalul de care a avut nevoie și nu s-a confruntat cu probleme nici în vârfurile de activitate, când a apelat la firme de leasing de personal.
Pentru a li se garanta prețuri similare cu cele de pe piață clienții semnează contracte pe minimum trei ani, pentru un minimum de spațiu alocat. „Nu funcționăm cu spațiu spot”, subliniază Alin Văcaru, iar în ceea ce privește gradul de ocupare din prezent, acesta este de circa 90%. Clienții au vârfuri de sezon în perioade diferite din an – de Black Friday pentru bunuri de larg consum, vara-toamna dacă este vorba de clienți din domeniul agriculturii ș.a. – astfel că spațiul poate fi organizat optim și depozitele sunt pline pe tot parcursul anului.
Arcese oferă toată gama de servicii de depozitare – picking la nivel de bax sau de produs, etichetare, înfoliere, baxare – „iar dacă un client are o cerință nouă nu spunem «nu», ci vedem cum ne putem dezvolta și în acea direcție”.
Investiția în rafturi și echipamente de depozitare îi aparține companiei, iar soluțiile folosite sunt descrise de managerul său ca fiind standard pentru un depozit modern din 2022, incluzând un WMS dezvoltat inhouse, care permite o flexibilitate foarte mare și o adaptabilitate crescută la cerințele clienților. „În funcție de nevoile acestora, se poate determina layout-ul depozitului și nevoia de personal și de utilaje pentru a garanta servicii de cea mai bună calitate la costuri optime.”
În ceea ce privește investițiile în automatizare, ele nu se fac în avans, ci numai în urma discuțiilor cu clienții, și chiar acum au loc negocieri pentru o eventuală achiziție de linii care să facă sortare și etichetare automate. Deocamdată aceste activități se fac manual, deoarece clienții nu au nevoie de ele constant, „dar, în funcție de rezultatul discuțiilor, avem disponibilitate să facem și sortare și etichetare automate”.
În următoarele luni spațiul din Cluj va trebui extins și tot printre planurile de viitor ale Arcese se numără dezvoltarea distribuției către clienți finali sau platforme Key Account din România. Creșterea va fi organică, așa cum subliniază Alin Văcaru, „pentru a o putea susține financiar”.
Arcese are depozite și în alte țări în care este prezentă cu filiale, iar în țara de origine, Italia, are chiar spații proprii.