DSV Solutions se găsește în topul firmelor de expediții și logistică din România de mulți ani. Cifra de afaceri a depășit 105 milioane de euro în 2021 pentru cele trei divizii DSV prezente la noi. Atunci s-a luat decizia strategică de a separa cele trei domenii de activitate – Air & Sea, Contract Logistics și Road – pentru a-și concentra resursele pe fiecare segment în parte. După fuziunea cu Panalpina și crearea unei entități juridice distincte DSV Air & Sea, finalizate cu succes în 2021, anul acesta este rândul DSV Road să se separe de firma de bază – DSV Solutions – care va rămâne cu activitatea de Contract Logistics. O nouă entitate juridică a fost înființată, iar echipa DSV Road s-a mutat într-o locație nouă, în apropiere de centrul Bucureștiului, astfel că acum se așteaptă și transferul total al conturilor și contractelor cu clienții și furnizorii pe noua firmă, lucru estimat să aibă loc în 2023. Planul este creșterea cifrei de afaceri a noii companii la 100 de milioane de euro în 2024, cu 50% mai mult față de 2022, când rezultatele le vor depăși cu 35-40% pe cele din 2021.
DSV Solutions, exceptând veniturile generate pe DSV Air&Sea, a reușit o creștere cu 24% a cifrei de afaceri în 2021 față de 2020, de la 326 la 404 milioane de lei, un salt important dacă nu am vorbi de un an în care inflația a fost aproape de 8%. Profitabilitatea companiei, însă, a înregistrat o scădere. Explicația este simplă, spune Sergiu Iordache, fostul director general al DSV Solutions SRL și noul director general al DSV Road: diminuarea profitului este cauzată, pe de-o parte, de mutarea operațiunilor de pe segmentul aerian și maritim în firma nou creată DSV Air & Sea, rezultată în urma fuzionării cu Panalpina România. Într-adevăr, pe fondul creșterii ratelor la transportul de containere și aerian, DSV Air & Sea a înregistrat un salt semnificativ atât în planul cifrei de afaceri, cât și al profitului obținute în 2021.
În plus, activitatea de servicii cu valoare adăugată se bazează în principal pe contracte pe termen lung, unde tarifele se modifică foarte greu și numai marginal. În condițiile actuale, în care toate materialele și echipamentele s-au scumpit, la fel serviciile de transport, contractele semnate pe termen lung și fără posibilități de ajustare a prețurilor în funcție de costurile pieței au creat provocări pentru mulți furnizori de servicii logistice. Numai pe partea de forță de muncă creșterea de cost a fost substanțială, iar posibilitățile de indexare – clauza de combustibil sau salariul minim pe economie – acționează cu întârziere sau nu mai sunt suficient de relevante.
„Salariul minim pe economie putea fi considerat un reper în trecut, când exista o anumită stabilitate. Pe piața noastră procentele de creștere salarială reale sunt peste media națională de la un an la altul, și astfel toate aceste scumpiri au afectat marja de profit, dar suntem într-o perioadă în care actualizăm toate contractele pe baza costurilor actuale. În același timp, continuăm să investim în instrumente moderne și inovatoare de lucru pentru a conferi creșterea productivității și, implicit, competitivitate serviciilor noastre, astfel încât partenerii noștri să se bucure în continuare de o balanță excelentă preț-calitate”, a declarat Sergiu Iordache, Managing Director DSV Road.
Din 2023, raportări financiare separate pe cele trei divizii
Dezvoltarea organică accelerată, dar și integrarea locală a unor firme achiziționate de DSV la nivel global – precum UTI Logistics, Agility sau Panalpina – au determinat decizia de a separa în România cele trei divizii – DSV Road, DSV Solutions și DSV Air&Sea – de mai bine de trei ani.
Integrarea Panalpina și separarea completă a diviziei proprii de aerian și maritim au durat aproape doi ani, astfel că planul separării DSV Road a luat ceva mai mult timp și ca urmare a pandemiei.
De aproape o lună, echipa DSV Road s-a mutat într-o clădire de birouri nouă, modernă, în zona AFI Cotroceni, pentru a crea un mediu de lucru mai confortabil pentru angajați, fiind mai aproape de oraș, dar și de centrele universitare, cu atât mai mult cu cât compania este în căutare de talente pentru a-și extinde echipa. Separarea juridică se va produce, însă, cel mai probabil în 2023. „Înființarea DSV Road SRL este parte din strategia noastră de business. Fiecare divizie își va concentra propriile resurse pe segmentul propriu și va avea o echipă de management dedicată, însă în continuare vom lucra împreună – avem echipe de vânzări care promovează serviciile și soluțiile noastre integrate și complete – pentru ca partenerii noștri să beneficieze de aceeași expertiză și experiență ca și până acum”, a spus Sergiu Iordache. Acesta a adăugat că un alt serviciu pe care îl vor împărți cele trei entități separate juridic va fi cel de suport, care va fi un local shared service centre într-una dintre cele trei companii și va face servicii finance & accounting, IT, quality, marketing, admin pentru toate cele trei companii.
Cu fața către tineri
Divizia DSV Road numără aproape 90 de angajați în toate sucursalele – București, Timișoara, Cluj-Napoca, Iași și Brașov – majoritatea cu vechime medie de 8-10 ani. Media de vârstă e de circa 30 de ani, rotația de personal fiind de 5-6%.
DSV Road București și-a mutat birourile într-un sediu nou, după o investiție de un milion de euro în închirierea spațiului pe 5 ani și renovare. Noul sediu DSV Road se află în clădirea AFI Park 4-5 din Capitală, unde ocupă o suprafață de 1.400 m2, care poate acomoda 100 de persoane.
„Mutarea sediului dintr-o zonă periferică a Capitalei într-o zonă apropiată de centrul orașului și cu numeroase facilități se înscrie în strategia noastră de employer branding pentru retenția angajaților și atragerea de noi membri în echipă. De altfel, pentru alegerea noului sediu am ținut cont de dorința colegilor de avea acces facil la mijloace de transport în comun, reducând astfel timpul în trafic de acasă până la birou. Intenționăm să angajăm studenți, full-time sau part-time, să oferim oportunități de internship pentru tinerii care doresc o carieră solidă într-un domeniu stabil, sigur, dinamic și plăcut, cum este cel al transportului și logisticii, lucru pe care înainte nu puteam să îl facem cu ușurință”, punctează Mihai Teodorescu, Country Director Road în cadrul DSV Road.
DSV Road oferă un sistem flexibil de lucru – trei zile de la birou și două de acasă – dar sunt și angajați care vin zilnic la birou. Birourile sunt desemnate pentru fiecare angajat, existând însă și un spațiu comun pe care îl ocupă colegii din departamentul Customer Support. De asemenea, DSV Road oferă posibilitatea de a lucra complet în cloud, astfel încât să nu fie nevoie ca oamenii să aibă permanent cu ei laptop sau unități de stocare de date.
„Cei din operațional lucrează în echipă și atunci condițiile optime sunt când se aud unul pe celălalt, de aceea am și împărțit zonele de lucru în birouri cu câte 6-7 posturi de lucru”, a mai spus Mihai Teodorescu.
Focus pe intermodal
Activitatea DSV Road include și serviciul de transport intermodal, pentru care folosește 50-60 de semiremorci închiriate. DSV încarcă mărfuri pe tren din Curtici, momentan numai pentru Germania, de unde deservește Belgia, Olanda, nordul Franței și Marea Britanie. Odată cu deschiderea noului terminal intermodal de la Aiud, Italia s-ar putea adăuga pe harta țărilor de destinație pentru acest serviciu. Un impediment îl reprezintă faptul că nu există frecvență pe Italia, un singur tren săptămânal fiind costisitor de folosit prin blocarea semiremorcii timp de o săptămână pentru o singură cursă. Există unele strategii de dezvoltare a serviciului, însă trebuie adaptate la serviciile de tren care vor apărea cu plecare din România.
„Ne dorim să creștem intermodalul, numai că este mult mai greu decât ne așteptam. Trenul merge bine, cu puține întârzieri cauzate de un accident feroviar sau de lucrări de întreținere, însă provocări apar pe partea de first mile/last mile, unde costurile au crescut foarte mult în ultima vreme. Nu este foarte clar cum se interpretează livrarea finală de la terminalul intermodal la destinatar – dacă este sau nu cabotaj – și ne uităm cu atenție la precizările pe care le face fiecare țară. Pentru moment vedem că Suedia consideră cabotaj aceste operațiuni. Lucrăm în continuare cu transportatori români pentru camionare și am fi afectați de orice decizie similară luată de altă țară”, a spus Mihai Teodorescu.
În plus, tariful/km pentru tracționism la/de la terminal a crescut foarte mult, deoarece transportatorii care fac astfel de servicii au rulaje mult mai mici decât cei care fac internațional (5.000-8.000 km vs. 12.000 km) și, ca atare, pentru a-și acoperi costurile totale lucrează cu prețuri mai mari pe kilometru. Transportul intermodal este astăzi comparabil cu cel rutier din punct de vedere al prețului și timpului de tranzit – pe tren fiind cu aproape o zi mai lung – însă acesta e un compromis mic pentru clienții care vor să reducă amprenta de carbon pe durata transportului.
DSV Road le oferă clienților interesați de aspectele de mediu posibilitatea măsurării amprentei de carbon pe orice rută, precum și soluții de optimizare a rutelor sau rerutări. De asemenea, există posibilitatea alimentării cu biodiesel pe anumite rute și, dacă clientul dorește folosirea biodieselului, poate fi acordat un certificat cu privire la reducerea amprentei de carbon. Dacă nu se poate alimenta cu biodiesel chiar la transportul mărfurilor acelui client, se folosește pe rutele unde există stații de alimentare cu biodiesel și se echivalează cursele între ele din punct de vedere al emisiilor de carbon.
Expeditorul reduce nivelul de emisii și prin eficiența semiremorcilor double-deck, care au o capacitate de încărcare mai bună decât cele obișnuite. În plus, compania și-a setat și un nivel maxim de emisii de carbon pentru orice autovehicul, astfel că se permite achiziția unor autoturisme cu capacitate cilindrică mică sau, dacă se dorește o clasă de motor mai mare, obligatoriu opțiunea trebuie să fie pentru un hibrid. Standarde similare sunt impuse și în cazul depozitelor.
Crește activitatea de grupaje, ajutată și de noile politici europene
În prezent, peste 60% din activitatea DSV Road în România este reprezentată de grupaj. Dacă până de curând se lucra cu un sistem centralizat, construit în jurul hub-ului de lângă Stuttgart, din septembrie s-a schimbat modul de lucru și s-a implementat un nou sistem de grupaj, „Diamant”, cu patru hub-uri în Europa.
„Avem una dintre cele mai bune oferte de grupaj. Toate filialele DSV din Europa sunt conectate la acest sistem de grupaj, astfel că volumele de marfă sunt multe și consolidările sunt rapide. Folosim cele 600 de semiremorci proprii double-deck între hub-uri și avem implementat un sistem ETA, aplicat în aproape toate țările din Occident, care anunță clientului prin SMS un interval de două ore în care sosește marfa. Este similar sistemului folosit în curierat, dar pentru transport. Din câte știm noi, suntem singurii care îl utilizăm. Lucrăm cu Project44 pentru acest serviciu, care monitorizează sosirea/plecarea în/din hub-uri și depozite finale”, a declarat Mihai Teodorescu.
Potrivit lui Sergiu Iordache, dacă România era o țară unde se putea face grupaj doar la import, de 2-3 ani există cerere și pe export, ceea ce permite eficientizarea unor astfel de curse. De regulă se ieșea cu camioane complete din România, multă industrie grea, și doar la retur se organiza un camion de grupaj, ceea ce nu permitea optimizarea decât pe jumătate de drum.
Un factor favorizant pentru creșterea comenzilor pentru grupaje a fost Brexit, care a complicat pregătirea documentelor și a făcut mai dificilă colectarea parțială a încărcăturii în camion. Și licențierea vanurilor a produs efecte, fiind mai puțini cei care se mai încumetă să transporte câte un palet-doi până în UK.
„Dezvoltarea serviciului de grupaj este ajutată de fiecare dintre pașii pe care Uniunea Europeană îi face. Brexit, de exemplu, nouă ne-a adus mult mai mult grupaj pe UK, pentru că toate documentele vamale au complicat lucrurile. Înainte șoferul mergea cu camionul să încarce sau să descarce în 20 de locuri, ceea ce este nefiresc. Noi avem un sistem de colectare/distribuție și de adus la un hub unde se pot face formalitățile vamale și atunci lucrurile se simplifică foarte mult. Și probabil că și licențierea transportului expres va avea un efect în creșterea comenzilor de grupaj, deoarece transportul expres s-a scumpit, iar introducerea, în 2026, a tahografului la aceste autovehicule de până în 3,5 t va face neatractiv transportul cu vanul, apărând volume suplimentare pentru piața de grupaje”, a adăugat Sergiu Iordache.
Oamenii și rețeaua – atuul expeditorilor tradiționali în fața platformelor
Chiar dacă admite că platformele digitalizate de transport au câștigat teren în ultimii ani pe partea de transporturi complete, Mihai Teodorescu spune că, totuși, fără oameni specializați și rețea este greu să te dezvolți pe segmentul expedițiilor. „Nu știu dacă toată lumea se descurcă să își obțină informațiile de pe platformă, contactul cu oamenii cred că este important. Toți expeditorii investesc în digitalizare, aproape toți au portaluri unde clientul poate să intre și să-și facă booking pentru o încărcătură, poate să o urmărească și să vadă permanent statusul comenzii. În myDSV avem și o aplicație prin intermediul căreia cărăușul vede comenzile disponibile, poate să o preia pe cea care îi convine ca rută și preț. Deci și noi facem cumva același lucru, doar că pe baza unei experiențe îndelungate în transporturi”, adaugă Country Managerul DSV Road.
DSV Road România folosește aceeași platformă dezvoltată de grup la nivel central, însă are și personalizări specifice pieței românești, pe care le dezvoltă cu firme de software locale.
Circa două treimi din cifra de afaceri a DSV Solutions în 2021 a fost realizată de DSV Road (Domestic și Internațional), ceea ce înseamnă venituri de circa 48 de milioane de euro.
„Anul acesta închidem undeva la 60-65 de milioane de euro după calculele noastre. Înseamnă o creștere cu 35-40% față de anul trecut. E o creștere sănătoasă, de circa 20%, dacă scădem rata inflației – 15%”, conchide Sergiu Iordache, care dezvăluie planul DSV Road: „Ne dorim creșterea cifrei de afaceri până la 100 de milioane de euro, deci o creștere cu 50% față de rezultatele acestui an”.