Consiliul german al experților economici se pronunță în favoarea introducerii unei taxe de utilizare a infrastructurii rutiere în Germania. Raportul acestora susţine că infrastructura de transport trebuie modernizată și extinsă, ceea ce necesită cheltuieli mai mari pentru infrastructură, „care ar trebui să fie finanțate mai mult de către utilizatori, de exemplu printr-o taxă auto bazată pe distanță.”
Potrivit raportului, starea precară a infrastructurii de transport duce din ce în ce mai mult la ambuteiaje pe autostrăzi și la o fiabilitate scăzută a transportului feroviar, afectând astfel transportul de mărfuri și activitatea economică. Creșterea previzibilă a volumelor de transport va spori și mai mult presiunea asupra infrastructurii, ceea ce va face necesară o modernizare extinsă.
Actuala taxă de drum pentru camioane contribuie în mod semnificativ la acoperirea cheltuielilor de întreţinere a infrastructurii rutiere, potrivit Consiliului german al experților economici, un organism consultativ al guvernului federal. În consecință, în viitor, pe lângă camioane, ar trebui să se taxeze și autoturismele pentru finanțarea infrastructurii. În 2019 Curtea Europeană de Justiție a decis că taxa de drum auto planificată în Germania la acea vreme era ilegală. Principalul punct de divergență a fost faptul că doar șoferii din Germania urmau să fie scutiți în totalitate de taxa auto pentru taxa de drum. Ministrul transporturilor de la acea vreme era politicianul CSU Andreas Scheuer. La scurt timp după pronunțarea hotărârii CJUE, acesta a reziliat contractele cu operatorii desemnați să se ocupe de colectarea taxelor, care au cerut apoi despăgubiri. În urma unui acord la care s-a ajuns în urma unei proceduri de arbitraj, guvernul federal a fost nevoit să le plătească acestora 243 de milioane de euro.