Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Potrivit informațiilor furnizate de Ministerul Transporturilor, începând cu ianuarie 2025, guvernul francez a stabilit că toate companiile de transport rutier, fie că este vorba de transport de persoane sau de marfă, vor fi obligate, sub sancțiune, să își informeze clienții cu privire la gazele cu efect de seră (GES) emise în fiecare serviciu de transport pe care îl efectuează. Cu toate acestea, această măsură era deja în vigoare din 2013, dar se referea exclusiv la informațiile care trebuie furnizate cu privire la CO2 emis.

Deși nu există un format stabilit cu privire la modul de realizare a acestei informări, aceasta trebuie făcută în așa fel încât să fie clară și fără echivoc, iar în caz contrar pot fi sancționate cu amenzi de până la 3.000 de euro.

Această obligație se aplică tuturor operațiunilor de transport care au originea și destinația pe teritoriul francez, chiar și atunci când sunt efectuate de un transportator străin. Metodologia de calcul utilizată trebuie să ia în considerare cantitatea de energie consumată pentru fiecare călătorie înmulțită cu un factor de emisie specific pentru fiecare tip de energie, care poate fi consultat pe site-ul Agenției franceze pentru mediu și gestionarea energiei https://www.ademe.fr/.

Asociația Constructorilor de Autovehicule Europeni (ACEA) își reiterează apelul pentru o reglementare adecvată a CO2 pentru camioane și autobuze.

În ciuda unui angajament ferm față de decarbonizare și a unor niveluri record de investiții în vehicule cu emisii zero din partea producătorilor, obiectivele privind emisiile de CO2 în Europa nu pot fi atinse fără o reglementare adecvată pentru camioane și autobuze. Chiar dacă producătorii s-au angajat ferm în decarbonizare și au investit semnificativ în vehicule cu emisii zero, aceste obiective rămân prea ambițioase fără a fi susținute de condiții favorabile solide.

Reprezentanții ACEA au subliniat că decarbonizarea în sectorul transportului greu necesită un efort colectiv, deoarece acesta operează într-un ecosistem interconectat. 

„Decarbonizarea transportului de mare tonaj nu este un efort individual. Operăm în cadrul unui ecosistem de transport extrem de interconectat. Pentru a crea un mediu în care producătorii de autovehicule să poată prospera și să îndeplinească obiectivele, avem nevoie de un efort de colaborare din partea tuturor părților interesate, inclusiv a factorilor cu decizie politică.”,

a declarat Sigrid de Vries, directorul general al ACEA.

Producătorii de camioane și autobuze au identificat mai multe provocări, printre care lipsa infrastructurii de încărcare și reîncărcare pentru vehiculele electrice sau cu hidrogen. De asemenea, cererea clienților pentru camioane și autobuze electrice sau alimentate cu hidrogen este încă cu mult în urma modelelor convenționale.

„Membrii ACEA au făcut investițiile, iar vehiculele cu emisii zero sunt gata de plecare, însă clienții trebuie să aibă în egală măsură încrederea de a investi”,

a adăugat Sigrid de Vries.

În privința factorilor de decizie, ACEA a menționat că există diverse instrumente la dispoziția acestora, cum ar fi scheme de achiziții, taxe și alte semnale de preț pentru a investi din timp în modele cu emisii zero. Cu toate acestea, lansarea lor nu ajunge să corespundă ambiției obiectivelor propuse privind reducere emisiilor de CO2.

„Fără să existe condiții favorabile, producătorii se vor strădui să atingă obiectivele și se vor confrunta cu sancțiuni, în timp ce respectarea acestora depinde în mare măsură de factorii care se află în afara controlului lor direct”,

a completat Sigrid de Vries.

Asociația a salutat unele îmbunătățiri aduse în cadrul discuțiilor politice, dar și-a exprimat îngrijorarea cu privire la includerea camioanelor de mici dimensiuni, respectiv de 5 tone, în reglementare. De asemenea, ACEA a solicitat un regulament privind emisiile de CO2 care să fie adecvat scopului și a îndemnat legiuitorii să abordeze deficiențele în viitorul vot în plen și în negocierile trilogului pentru a crea condiții favorabile în industrie.