Autovehiculele comerciale ușoare Mercedes-Benz au avut un rol important în diverse industrii de-a lungul decadelor, fiind apreciate de antreprenori, curieri, ofițeri de poliție, paramedici și fani ai autorulotelor. Anul acesta, Mercedes-Benz sărbătorește mai multe momente semnificative:
● Acum 55 de ani (1969): Începutul producției primelor autovehicule comerciale ușoare Hanomag-Henschel la Bremen
● Acum 40 de ani (1984): Ultimul furgon T1/TN a ieșit de pe linia de asamblare din Bremen
● Acum 35 de ani (1989): Modernizarea modelului T1/TN cu motoare noi și îmbunătățiri aerodinamice
● Aproape 30 de ani (1995): Introducerea modelului Sprinter, care scrie o poveste de succes de aproape 30 de ani.
În septembrie 1969, acum 55 de ani, primul autovehicul comercial ușor Hanomag-Henschel a fost produs la fosta fabrică Borgward din Bremen, după ce producția a fost transferată de la fabrica din Hamburg-Harburg. În aceeași perioadă, Daimler-Benz a achiziționat 51% din acțiunile Hanomag-Henschel, comercializând vehiculele sub numele Mercedes-Benz L 306. Până la sfârșitul anului 1970 și începutul lui 1971, Daimler-Benz a preluat restul acțiunilor și a continuat producția modelului L 306 până în 1977.
Acum 40 de ani, pe 19 iulie 1984, a fost produs ultimul furgon din seria T1/TN la fabrica Mercedes-Benz din Bremen, după ce au fost construite 290.958 de unități. Acest moment a marcat încheierea producției de autovehicule comerciale la Bremen, care a devenit ulterior o fabrică dedicată exclusiv autoturismelor. De atunci, producția T1/TN a fost concentrată la fabrica din Düsseldorf, unde între 1980 și 1995 au fost produse aproape 660.000 de autovehicule comerciale din această serie.
Lansat în 1977, modelul T1/TN a fost revizuit tehnic și îmbunătățit în martie 1989, având ca obiective principale creșterea puterii, a vitezei și reducerea emisiilor. Noile motoare au fost recunoscute cu titlul „Diesel 1989”. Această modernizare a marcat finalul anilor agitați din decada ’80 pentru fabrica din Düsseldorf, care a produs aproximativ 900.000 de autovehicule comerciale până în 1992.
Modificările vizuale ale produselor au inclus izolarea stâlpilor de susținere a parbrizului pe versiunile cu plafon înalt și o nouă bară de protecție, fără fante. Aceste modificări de design au îmbunătățit aerodinamica cu până la 25%, contribuind la o eficiență aerodinamică crescută și la o reducere semnificativă a consumului de combustibil. De exemplu, un autovehicul comercial cu plafon normal a înregistrat o scădere a consumului de combustibil de aproape 23% la o viteză constantă de 100 km/h.
Succesul modelului T1/TN în diverse industrii se datorează versatilității sale, care include opțiuni variate pentru uși culisante laterale și din spate, cu unghiuri de deschidere de 90°, 180° sau 270°, adaptate dimensiunilor europaleților. În total, au fost disponibile 252 de variante direct din fabrică.
În 1995, Mercedes-Benz a lansat Sprinter, un nou furgon care a marcat un reper important, fiind primul autovehicul comercial cu stea care a avut un nume în loc de coduri simple din litere și cifre. Această inovație a deschis calea pentru o ofensivă de produse de succes în segmentul autovehiculelor comerciale ușoare ale mărcii.
Sprinter-ul a fost lansat după modelul legendar T1/TN, care a fost produs în aproape un milion de unități pe parcursul a 18 ani. Deși a păstrat conceptul tehnic de bază al T1/TN, Sprinter a revoluționat designul, având o caroserie autoportantă cu propulsie spate, de înaltă performanță, un șasiu modern cu suspensie independentă pe față și echipamente de siguranță avansate. Aceste caracteristici, împreună cu motoarele puternice, au făcut din Sprinter un produs polivalent, devenind prima alegere în diverse industrii, o poziție pe care o menține și astăzi.
La începutul lui 2024, Mercedes-Benz a redefinit segmentul large vans cu noul Sprinter, care aduce îmbunătățiri semnificative în siguranță, confort și conectivitate digitală, păstrând flexibilitatea. Actualul eSprinter marchează o nouă etapă în strategia de electrificare a mărcii, oferind eficiență, autonomie și volum de încărcare, făcându-l un vehicul versatil.
Anul viitor, Mercedes-Benz Vans va sărbători cea de-a 30-a aniversare a modelului Sprinter, iar modelul Vito, din segmentul de autovehicule comerciale de dimensiuni medii, va celebra și el aceeași aniversare.
Informații suplimentare despre Mercedes-Benz pot fi găsite pe site-ul oficial www.mercedes-benz.com, iar pentru subiecte și evenimente actuale legate de Mercedes-Benz Cars & Vans, vizitați canalul @MB_Press X la www.twitter.com/MB_Press.
Cel mai recent eSprinter primește o nouă punte spate cu acționare electrică care, pe lângă faptul că a îmbunătățit împachetarea sistemelor electrice, a redus greutatea și a permis producţia mai multor variante. Prin urmare, va fi disponibilă o gamă mai largă de eSprinter, inclusiv modele șasiu-cabină, variante frigorifice și cu platformă direct de pe linia de fabricaţie, precum și furgoane cu mai multe lungimi de ampatament.
eSprinter este propulsat de un nou motor sincron cu magneți permanenți care produce 100 kW şi respectiv 150 kW. Acesta este un progres semnificativ față de motorul de 85 kW de pe eSprinterul anterior, care producea un cuplu de numai 295 Nm, față de 400 Nm pentru noul motor. Motorul cântărește doar 130 kg, ceea ce, împreună cu noile baterii, mai ușoare, ajută eSprinter să atingă o sarcină utilă maximă de 1.575 kg. Greutățile totale ale vehiculului vor fi de 3,5 t și 4,25 t, în timp ce capacitatea de tractare a fost stabilită până la 2 t.
Sunt disponibile trei dimensiuni diferite de baterii, cu pachete de 56 kWh, 81 kWh și 113 kWh de fosfat de litiu și fier, care acum nu conțin cobalt sau nichel. Anterior, eSprinter era disponibil doar cu două tipuri de baterii, de 41 kWh sau 55 kWh.
Ratele de încărcare au crescut de la 80 kW la 115 kW. Mercedes-Benz eSprinter are capacități de încărcare atât în curent alternativ, cât și în curent continuu, o reîncărcare de la 10% la 80% durează doar 28 de minute pentru bateria mai mică de 56 kWh și 42 de minute pentru cel mai mare pachet de baterii de 113 kWh.
Pentru cea mai mare baterie, autonomia electrică, conform simulărilor ciclului WLTP, este de până la 400 km, în timp ce în ciclul urban WLTP ajunge până la 500 km.
Afirmațiile privind autonomia Mercedes-Benz eSprinter au fost validate de propriile teste efectuate de Mercedes, cu o călătorie dus-întors de la Stuttgart la München, unde furgoneta a reușit să parcurgă 475 km cu o singură încărcare. eSprinter a avut un consum mediu de 21,9 kWh la 100 km și a terminat cursa cu un consum rămas de 3% pe indicatorul de autonomie. Testul de verificare a fost efectuat folosind un model cu baterie de 113 kWh și într-o furgonetă cu ampatament L3.
Mercedes a implementat sistemul de infotainment MBUX în gama sa de autoturisme și furgonete de mai mulți ani, dar nu l-a inclus în eSprinter-ul anterior pentru a păstra autonomia. Acest lucru nu mai este cazul la noul model, cu baterii mai puternice.
Cel mai recent eSprinter primește sistemul MBUX complet. De asemenea, acesta a fost actualizat cu propriile detalii specifice EV. Asta înseamnă că va oferi date în timp real despre nivelul de încărcare a bateriei și autonomia. De fapt, Mercedes a creat un indicator interactiv inteligent al autonomiei care se leagă de sistemul de navigație. Acesta vă oferă o idee mai precisă despre cât de departe poate ajunge autovehiculul în funcţie de nivelul de încărcare a bateriei.
Acesta este unul dintre sistemele pe care Mercedes le numește „Inteligența electrică”. Acesta ține cont de condițiile de trafic și de relieful traseului urmat atunci când prezice autonomia și poate calcula cea mai bună strategie de încărcare posibilă pentru a ajunge la destinație. Aceasta poate include, de asemenea, ajungerea la destinație cu un anumit nivel de încărcare, aspect foarte util pentru situațiile în care încărcarea nu este disponibilă la punctul de oprire.
Noul model eSprinter va fi, de asemenea, primul LCV electric global al mărcii și va fi pus în vânzare în SUA și Canada, înainte de lansarea sa în Europa. Producția în SUA va începe în a doua jumătate a anului, iar modelele europene vor veni la începutul anului 2024.
Mercedes a vândut peste 30.000 de furgonete electrice până în prezent și s-a angajat să vândă numai vehicule electrice și cu emisii zero începând din 2025. Asta înseamnă că după această dată nu vor mai fi produse noi modele cu motoare cu combustie internă.
Pragul 2025 este, de asemenea, semnificativ, deoarece va fi momentul în care va intra în funcțiune noua platformă modulară van.ea. Platforma pentru vehicule electrice va sta la baza următoarei generații de furgonete eSprinter, precum și a modelului eVito și a altor modele pentru pasageri, cum ar fi Clasa V.
Producția celei mai recente generații Mercedes-Benz eSprinter va fi realizată în trei locații. Charleston din Carolina de Nord, SUA, este locul de producție pentru toate furgonetele Mercedes-Benz eSprinter din America de Nord. Modelele eSprinter europene vor fi produse în două locații, Ludwigsfelde va produce variantele cu șasiu-cabină, iar Dusseldorf va fi responsabil pentru producția de furgonete. În total, modelul eSprinter va fi disponibil pe peste 60 de piețe.
Autor: George Barrow
02.10.2020
Ultimul număr: Ianuarie-Februarie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit